KRONIKK

Alle barn skal lære seg å lese, skrive og regne

Over 15.000 elever går ut av ungdomsskolen hvert år uten å kunne lese skikkelig, og over 18.000 uten å kunne regne skikkelig. Disse elevene svikter vi ikke bare en gang, men hver eneste dag i ti år.

Noe av det jeg likevel syns er aller merkeligst med kritikken er at Røsvoll er så kritisk til å gi medlemmene sine mer tid sammen med elevene deres, skriver Høyres nestleder.
Publisert

Norge er blant landene som bruker mest penger på utdanning. Likevel går resultatene ned og avstanden mellom de som presterer høyt og lavt øker. Da er det noe som ikke virker.

Jeg kjøper ikke argumentet om at skolen blir bedre hvis vi slutter å kartlegge eller gi skoleeiere og nasjonale myndigheter informasjon om hvor skoen trykker. 

Jeg syns førsteklasselærer Irene Tveit i Skien kommune sa det veldig godt i kunnskapsministerens kommentarfelt på Facebook:

«Hvis alle lærere visste veldig godt hvem som strever, hadde ikke så mange elever slitt med lesing, skriving og regning. For å sette inn tidlig innsats og gi tilpasset opplæring, er nasjonale kartlegginger kjempeviktige!» 

«Min erfaring er at foresatte gjerne vil vite hvor barna deres står faglig, og prøvene måler et minimum av hva som bør være på plass i løpet av 1.trinn», skriver Tveit.

Det er med andre ord ikke alle lærere som er enige med Utdanningsforbundets syn. 

Tina Bru svarer Utdanningsforbundets leder Geir Røsvoll.

Noe av det jeg likevel syns er aller merkeligst med kritikken er at Røsvoll er så kritisk til å gi medlemmene sine mer tid sammen med elevene deres. Syv av ti lærere sier at de har fått dårligere mulighet til å følge opp elevene.

Med det som bakteppe burde vi alle være interessert i å finne måter å organisere skolehverdagen litt annerledes på.

Det ene vi vil gjøre for å gi lærere og elever mer tid sammen er å ansette flere yrkesgrupper inn i skolen. På den måten kan læreren ta seg av læringen og oppfølgingen, mens andre yrkesgrupper kan håndtere alt annet.

Det andre vi vil gjøre er å veksle én time SFO inn i én time skole. Vi har ikke tenkt til å bestemme hva denne timen skal brukes på. Det er rett og slett et tiltak for å gi lærerne mer tid til å gjøre undervisningen mer praktisk, ha tid til å følge opp hver enkelt elev, lese mer sammen eller jobbe med regning. Og når 95 prosent av alle førsteklassinger allerede går på SFO så mener vi det er bedre at en av de timene brukes sammen med læreren sin.

Barna fortjener bedre muligheter til å lykkes, uansett bakgrunn. De skal fortsatt få muligheten til å løpe, leke, bygge hytter, klatre i trær og utforske verden. Men det er også vår plikt å sørge for at hvert eneste barn lærer seg å lese og regne. For når barn mestrer, trives de også.

Stemmer er ABC Nyheters debattseksjon. Dette er meningsytringer, og innholdet står for skribentens regning. Ønsker du å bidra? Send kronikk eller debattinnlegg til stemmer@abcnyheter.no.