Norwegian-topp Bjørn Kjos:17 år bak spakene, gjennom turbulens og lav marsjhøyde

Bjørn Kjos skal fortsette i en rådgiverrolle, men gleder seg til å slippe det operative ansvaret. Foto: Vidar Ruud / NTB scanpix
Bjørn Kjos skal fortsette i en rådgiverrolle, men gleder seg til å slippe det operative ansvaret. Foto: Vidar Ruud / NTB scanpix Foto: Vidar Ruud / NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Bjørn Kjos skulle hjelpe konkursrammede ansatte i flyselskapet Busy Bee, men endte opp som selveste Mr. Norwegian. 

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Nei, Norwegian er ikke min baby, det er babyen til 11.000 ansatte, sier konsernsjef Bjørn Kjos på et pressemøte. Han har nettopp trukket seg tilbake.

Det er torsdag denne uka og kvartalstallene for perioden april til juni er nettopp rapportert. Tallene viser bedring for flyselskapet som i spaltene har vært jaget fra skanse til skanse.

Kjos kan sikkert argumentere for hvorfor flyselskapet ikke er hans baby, men han deltok aktivt i spedbarnsårene fra 1993. Han tok oppdragerrollen ni år senere. En rolle han holdt på i 17 år. Kjos er Mr. Norwegian. Det blir en underlig tid vi gå i møte, hvor de to skal bli separate enheter. Kjos til høyre, Norwegian til venstre.

(Artikkelen fortsetter under)

Kanskje er det ikke så rart. Mediene må ta litt av skylden, for går det godt med Norwegian, bruker vi kanskje bildet til venstre. Går det dårlig er bildet til høyre lett å ta i bruk. Fly med rød snute i bakgrunn, men det er Kjos som er i fokus. Begge foto: Heiko Junge NTB Scanpix.
Kanskje er det ikke så rart. Mediene må ta litt av skylden, for går det godt med Norwegian, bruker vi kanskje bildet til venstre. Går det dårlig er bildet til høyre lett å ta i bruk. Fly med rød snute i bakgrunn, men det er Kjos som er i fokus. Begge foto: Heiko Junge NTB Scanpix.

Første gang vi finner artikler om Bjørn Kjos er i 1993 i Aftenpostens morgenutgave. Braathens SAFE jobber med å finne en løsning etter at selskapet Busy Bee er havnet i skifteretten. Selskapet fløy innenriks på Vestlandet for Braathens. Der dukker advokat Bjørn Kjos opp.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

«Hans interessenter ønsker å danne et nytt flyselskap som skal betjene mindre ruter for de store selskapene, slik Busy Bee gjorde for såvel Braathens som for SAS.»

Fakta om Bjørn Kjos

* Norsk næringslivsleder, advokat, forfatter og pilot.

* Født 18. juli 1946 på Sokna i Ringerike kommune. Han er gift og har tre barn.

* Var jagerflyger i 334-skvadronen i Bodø i seks år. Fløy Lockheed F-104 Starfighter og Northrop F-5 Freedom Fighter.

* Utdannet jurist fra Universitetet i Oslo. Har 20 års erfaring fra advokatyrket og fikk møterett for Høyesterett i 1993.

* En av grunnleggerne av Norwegian Air Shuttle, i dag best kjent som Norwegian, og selskapets styreleder fra 1993 til 1996.

* Konsernsjef i Norwegian siden oktober 2002. Han var dessuten styreleder under oppstarten av selskapets Boeing 737-drift fra juni til september 2002.

* Trakk seg torsdag 11. juli som konsernsjef. Skal fortsatt ha en sentral rolle i selskapet som rådgiver for styret.

Kilder: Norwegian, Wikipedia, Store Norske Leksikon, NTB

For det er som advokat den tidligere jagerpiloten dukker opp i mediene først. I 1996 skriver Aftenposten om Kjos igjen. Denne gangen vil Norwegian Air Shuttle (NAS) være med i kampen om Widerøes rutenett. Kjos eier 45 prosent av NAS og er styreleder i selskapet som har 79 ansatte og hadde sitt første driftsår 86,6 millioner kroner i inntekter. To år senere representerer han det spanske verftet Astano i retten i nord. Han skal drive inn penger.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Så blir det liksom stille rundt Mr. Norwegian i noen år, men i 2002 letter omtalen i mediearkivet Retriever.

Les også: Bjørn Kjos takker av: – Norwegian har liksom vært livet jeg har levd

Tar styringen

Kjos er kommet inn i ledelsen og skal hente inn frisk kapital. Samtidig har staten dumpet SAS til fordel for NAS om kjøp av reiser. Det går fremover. I slutten av juni sier Kjos til Dagbladet at han egentlig ikke ville inn i "commuter" (pendler), men nå var selskapet klar til drift, de mangler bare en beredskapskasse.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Det er veldig kalkulert det vi gjør. Husk at det er de andre som selger billettene dyrt, ikke vi som selger dem billige, sa daværende styreformann Kjos.

Noen måneder senere slår han fast at visjonen ikke er å tjene penger, men å gi nordmenn lave flypriser. Det koster. I oktober 2002 meldes det at NAS bare har penger til ett års drift, men Kjos gir ikke opp. Norwegian skal konkurrere med SAS.

– Mest av alt fryktet jeg oppmerksomheten og det å hele tiden være i offentlighetens lys. Det var etter lange og tunge overveielser at jeg tok beslutningen, sier Kjos til Aftenposten i romjulen 2002. Da frykter han ikke lenger konkurs.

Les også: Flyskam? Da bør du kanskje vurdere bobil i stedet

(Saken fortsetter under)

VIDEO: Bjørn Kjos (72) går av etter 17 år som konsernsjef i Norwegian. Han skal fortsatt ha en sentral rolle i selskapet som rådgiver for styret

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Synlig på radaren

Det skjer noe med medieomtalen av flygeren nå. Fra et par artikler med år mellom stiger interessen kraftig. Året etter lanseringen av lavprisselskapet skrives det 264 artikler om ham i norske medier. Og så tar det av omtrent i samme takten som veksten i flyselskapet. I toppåret 2013 skriver det mer enn 6.600 artikler om ham.

2005 er året Norwegian for første gang går med overskudd. Selskapet har en sterk opptur på børsen og flyselskapene er gjenstand for kritikk på grunn av mange kanselleringer. Kjos anklager i TV 2 SAS for taktisk kansellering.

- Er det mer enn fire timer mellom avgangene, så er det et problem og da gjør de det ikke. Er det mindre enn fire timer er det veldig fristende å slå sammen avgangene i begge retninger så holder du høy kabinfaktor, sier Kjos til TV 2.

(Artikkelen fortsetter under)

Artikkelen fortsetter under annonsen
Kjos ha tiltrådt som administrerende direktør Norwegian og presenterte resultatene fra tredje kvartal i 2005. Foto: Lise Åserud / SCANPIX Foto: Lise Åserud / NTB scanpix
Kjos ha tiltrådt som administrerende direktør Norwegian og presenterte resultatene fra tredje kvartal i 2005. Foto: Lise Åserud / SCANPIX Foto: Lise Åserud / NTB scanpix

I 2007 går Kjos rett i strupen på SAS og bestiller 42 nye boeing-fly

Fakta om Norwegian Air Shuttle

* Norsk flyselskap som er det femte største lavprisselskapet i verden.

* Grunnlagt 1993, notert på Oslo Børs siden 2003.

* Fungerende konsernsjef er Geir Karlsen.

* Norwegians hovedkontor er på Fornebu, utenfor Oslo.

* Har rundt 11.000 medarbeidere og flyr over 500 ruter til 150 reisemål i Europa, Nord-Afrika, Midtøsten, Asia, Karibia, Sør-Amerika, Kanada og USA.

* Fraktet over 37 millioner passasjerer i 2018.

* Norwegian har en flåte bestående av rundt 170 fly.

* Norwegian-gruppen består av morselskapet Norwegian Air Shuttle ASA og dets hel- og deleide datterselskaper i Norge, Sverige, Danmark, Finland, Irland, Storbritannia, Spania og Singapore.

* Torsdag ble det kjent at Norwegians konsernsjef siden 2002, Bjørn Kjos, går av.

(Kilde: Norwegian)

– Da vi startet i 2002 kunne vi ikke drømme om dette engang. Vi har kommet mye lenger enn vi noen gang trodde, sier han og NTB skriver at han smiler fra øre til øre.

I ettertid innrømmer han at kjøpet var en feilvurdering. De skulle heller kjøpt 84 fly.

Året etter reiser Kjos til Rygge for å åpne en ny flyplass. Samtidig er oljeprisene på sitt høyeste. Når den i juli faller litt, etter at det har vært snakk om å droppe ruter, sette fly på bakken og at billigbillettene skulle bli historie, letter Kjos på sløret.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Vi får 20 millioner kroner ekstra i overskudd for hver prosent oljeprisen faller fra 130 dollar og nedover, sier Kjos til E24.

De millionene kan komme godt med, for samme sommeruken setter forbrukerombudet foten ned og truer Norwegian med millionbot om de ikke slutter å reklamere for billigbilletter som ikke eksisterer. Dette er hverken første eller siste gangen Forbrukerrådet rasler med sablene overfor Norwegian. De er hyppig ute og melder om forbrukernes rettigheter i møte med flyselskapet.

Artikkelen fortsetter under annonsen

I april 2008 kjøper Norwegian lavprisselskapet FlyNordic fra Finnair. Et halvt år etter går danske Sterling konkurs og Norwegian tar over store deler av selskapets rutenett i Danmark og Sverige.

Les også: Kraftig Norwegian-fall på børsdag på det jevne

(Artikkelen fortsetter under)

Norwegian-sjef Bjørn Kjos strålende fornøyd etter flytur med den svenske jageren Gripen sammen med fartøysjef Filip Arildsson. Kjos fløy til Rygge og fikk samtidig presentert Norwegians trafikkprogram på Norges nyeste ruteflyplass. Foto Terje Bendiksby / SCANPIX . Foto: Terje Bendiksby / NTB scanpix
Norwegian-sjef Bjørn Kjos strålende fornøyd etter flytur med den svenske jageren Gripen sammen med fartøysjef Filip Arildsson. Kjos fløy til Rygge og fikk samtidig presentert Norwegians trafikkprogram på Norges nyeste ruteflyplass. Foto Terje Bendiksby / SCANPIX . Foto: Terje Bendiksby / NTB scanpix

Bitter eller ikke bitter

Sommeren 2009 - omtrent ett år etter at Norwegian for første gang landet på Rygge, har siste fly lettet på flyplassen. De føler seg tilsidesatt og at Ryanair får langt bedre behandling enn dem. Dermer flyttet de over fjorden til Torp. Er Kjos bitter, spør Fredriksstad Blad.

– Nei, det er jeg faktisk ikke i det hele tatt, og det er klart at hvis vi ser at det på sikt er bedre for oss å opparbeide flyginger på Torp, så vil vi nok velge det, sier Kjos. Norwegian kommer aldri tilbake, og Rygge ble aldri den samme igjen.

Artikkelen fortsetter under annonsen
- Vi går over asken hele veien

April 2010 er tung for flyselskapene. På et tidspunkt får ikke et eneste fly lette fra bakken i Europa. Vulkanen Eyjafjallajökull sør på Island har utbrudd og spres en enorm sky av aske over kontinentet. Jagerpilot Kjos vil fly over.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Vi går over asken hele veien. Det er ingen som har påstått at det er aske over 35.000 fot. Så lander vi i Oslo, hvor det er klarert. Å stenge luftrommet også over 35.000 meter rammer de områdene av Europa som er klarert for avgang og landing unødvendig, det vil for oss være rimelig uforståelig, sa Kjos til VG og sendte flyene over skyene.

Askefast blir årets nyord, og noen år senere blir reisende med Norwegians nye Dreamliner kjent med begrepet Kjos-fast. Smilet er ikke like bredt.

Men før den tid får Kjos oss alle til å tro at han er blitt gal. Stormannsgal. I 2012 legger Norwegian inn historiens største flybestilling i Europa. Flyselskapet bestiller til sammen 222 nye fly fra både Boing og Airbus. I SAS håper de ansatte at det fortsatt er plass for to aktører, på børsen finner Norwegian-aksjen en høyere marsjhøyde.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Du skal huske på at vi etter hvert begynner å fly lange linjer. Det betyr at vi kommer til å fly et helt annet system i fremtiden enn vi gjør i dag, sier han til Bergens Tidende. Det handler om langdistanseflyvningene selskapet lanserer året etter.

Les også: Feriesvindel: – Eldre på Gran Canaria virker mest utsatt

(Artikkelen fortsetter under)

Administrerende direktør i Norwegian, Bjørn Kjos Foto: Terje Bendiksby / SCANPIX Foto: Terje Bendiksby / NTB scanpix
Administrerende direktør i Norwegian, Bjørn Kjos Foto: Terje Bendiksby / SCANPIX Foto: Terje Bendiksby / NTB scanpix

Kjosfast

Drømmeflyene fra Boeing minner i begynnelsen mer om mareritt. Når ABC Nyheter møter Bjørn Kjos i desember 2014, er smilet der, men kanskje mer høflig enn uoppfordret.

– 2014 har vært helt annerledes enn vi så for oss ved inngangen av året, sier Bjørn Kjos til ABC Nyheter.

Artikkelen fortsetter under annonsen

I begynnelsen av 2014 lanserer tidligere journalist, medieleder og PR-rådgiver Rune Brynhildsen begrepet Kjos-fast. Han sitter fast i Bangkok. I New York sitter andre passasjerer fast. Begrepet sprer seg. Kjos er ikke fornøyd.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Kjos omtaler hendelsen i selvbiografien sin. Brynhildsen forteller til E24 at Norwegian-sjefen i en telefonsamtale de to mellom ba om at den tidligere pr-rådgiveren snart ville legge bort roperten.

Omdømmet faller og det estimeres at Dreamliner-marerittet kostet Norwegian opp mot én milliard kroner.

– Har dere fått ufortjent mye kritikk? spør ABC Nyheter.

– Det er lett å si at kritikk er uberettiget, men da har vi ikke forklart hva vi gjør på en slik måte at folk tror på det, svarer Kjos.

Les også: Frankrike innfører miljøavgift på flyreiser

Kjenner på alderen

To år senere møter ABC Nyheter ham igjen. Denne gangen på hovedkontoret på Fornebu. I bygget som en gang huset Braathens. Samme året, altså i 2016, rundet Mr. Norwegian 70 år.

Han snakker i intervjuet om å bli eldre, og viser til at det finnes mange dyktige forretningsmenn med høy alder.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Jeg kommer ikke til å holde på til jeg er 80 år. Det spiller ingen rolle hvor flink du er til å løpe 1.500 meter. I denne verdenen her må du beherske sprinten. Det er du ikke like flink til med alderen, sier Kjos til ABC Nyheter.

Bjørn Kjos presenterer selskapets langdistansesatsing. Foto: Stian Lysberg Solum / NTB scanpix Foto: Stian Lysberg Solum / NTB scanpix
Bjørn Kjos presenterer selskapets langdistansesatsing. Foto: Stian Lysberg Solum / NTB scanpix Foto: Stian Lysberg Solum / NTB scanpix

Oppkjøp og gjeld

I mai 2018 har 15.000 nordmenn griseflaks, ifølge Nettavisen. De får tilbud om å kjøpe Norwegian-aksjer i en emisjon. Prisen de betaler for en aksje er 155 kroner, 147 kroner lavere enn Norwegian omsettes for på Oslo børs.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Ja, det er penger rett i fôret. De har gjort en god deal, de aksjonærene der, sier en glisende Norwegian-sjef Bjørn Kjos til Nettavisen.

Men så somler Norwegian og Nettavisen skriver en måned senere at det kan føre til at småaksjonærene blir snytt for gevinsten. Det ender med at småaksjonærene likevel tjener gode penger på emisjonen.

Et par måneder senere sier Kjos i et intervju med Nettavisen at han har sittet på overtid i jobben.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Er du i jobben om fem år?, spør Nettavisen .
- Nei, det håper jeg inderlig ikke, sier Kjos.

I oktober søker Norwegian etter en medeier av deler av Norwegians flyflåte for å finansiere gigantbestillingen fra 2014.

Mot slutten av året spør Finansavisens redaktør og eier Trygve Hegnar om Norwegian styrter. På dette tidspunktet slås det i spaltene fast at flyselskapet nærmer seg brudd på lånebetingelsene.

Les også: If: Ingen garanti for reiseforsikring hvis man er syk på utreisetidspunktet

Våren det var bratt

Så begynner 2019. Det siste året med Kjos som selskapets toppsjef. Kjos forsøker å finne kjøpere til flyparken. Selv om enkelte medier på tittelplass skriver at Norwegian er over kneika, skriver Finansavisen at jakten på penger er i gang.

Norwegian trenger 3 milliarder kroner. I løpet av de siste tre månedene av 2018 har Norwegian tapt 4 milliarder kroner. Minimumskravet bankene stiller til egenkapital er faretruende nært. Men Kjos slår tilbake mot dem som mente selskapet var nær en finansiell krise.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen
– Jeg skal ikke gå av med pensjon
Bjørn Kjos med kona Gerd Helene Kjos på vei til Petter Stordalens fest på Frogner Foto: Lise Åserud / NTB scanpix Foto: Lise Åserud / NTB scanpix
Bjørn Kjos med kona Gerd Helene Kjos på vei til Petter Stordalens fest på Frogner Foto: Lise Åserud / NTB scanpix Foto: Lise Åserud / NTB scanpix

– Det kan godt hende at det finnes folk som er smartere enn oss i dette «gamet», men idioter er vi jo ikke, sier han til Dagens Næringsliv.

Dette skjer samtidig med at British Airways-eier IAG snuser på Norwegian. IAG trekker seg, men gjennom hele våren og fram til denne uken da Kjos går av, ryktes det.

Så er vi i andre uken i juli. Kjos har nettopp presentert kvartalstallene for andre kvartal i år. Det ser ikke så ille ut. Og så blir det klart, Mr. Norwegian trekker seg på dagen.

– Du bør ikke lede et flyselskap når du har passert 70. Jeg er langt på overtid. Jeg skal ikke gå av med pensjon, men jeg skal ikke ha den daglige driften som en byrde på skuldrene lenger, sa konsernsjefen og humret.

Senere samme ettermiddag dro han på ferie med kona Gerd Helene Kjos.