Flyselskap ber kunder vurdere å ta toget - minner om tobakkreklame, mener MDG-politiker

Artikkelen fortsetter under annonsen

Både KLM og SAS snakker om bærekraft i sine nye reklamekampanjer. Forbrukertilsynet er ikke overrasket over at flyselskapene konkurrerer om de miljøbevisste reisende.

Artikkelen fortsetter under annonsen

«Fly ansvarlig» sier KLM i en ny video som oppfordrer til bærekraftig flyvning. Det nederlandske flyselskapet har lansert en kampanje som fokuserer på hva KLM, flyindustrien og passasjerer kan gjøre for at flyvning skal bli mer bærekraftig. Utforsk andre alternativer foreslår KLM og skriver samtidig at tog kan være et bedre alternativ enn fly.

Pressekontakt i KLM, Carina Bergqvist forteller til Kampanje at bærekraft ikke er et KLM-spesifikt tema.

- En større forandring vil kun forekomme når vi jobber sammen som industri. Målet er et mindre fotavtrykk på miljøet og en større positiv sosial påvirkning.

- Dere oppfordrer folk til å vurdere tog i stedet for fly, er ikke det dårlig for businessen til KLM?

- Det stemmer. Vi inviterer våre kunder til å nøye vurdere sine muligheter før de booker et fly. Gjennom et biodrivstoff-program inviterer vi og selskaper til å veie opp for jobbreiser. Det er mulig at noen reisende vil velge å ikke booke fly. Vi tror prisen ved å ikke gjøre noe vil bli langt større i fremtiden, sier Bergqvist.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

SAS vil gjøre sitt

Også konkurrenten SAS er i disse dager ute med nye annonser som appellerer til miljøbevisste kunder. SAS skriver at de jobber for å redusere vekten ombord og at de vurderer alle forbruksvarer. Klimanøytral flytrafikk er deres langsiktige mål.

Pressekontakt i SAS Danmark, Mariam Skovfoged, forteller til Kampanje at flyselskapet har merket seg at bærekraft er noe kundene deres har blitt veldig interessert i siste årene.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

- Vi har en rekke initiativer for å minske CO2-utslipp og det er også noe vi håper våre kunder ser positivt på. Vi har blant annet gått i gang med å utskifte hele flåten og lagt inn en ordre på 52 milliarder svenske kroner. Flyene vil bli utskiftet til den nyeste teknologien på markedet og det er fly som er mer drivstoffseffektive med opp til 20 prosent, Skovfoged.

- Vi vet jo godt at vi er en del av en bransje som utslipper CO2 og da er det viktig for oss å se på hvordan vi kan være med på å løse det, legger hun til.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Trædal: - Legger opp til vekst i flyreising

MDG-politiker Eivind Trædal mener flyselskapenes utspill er et tegn i tiden.

- Det at flyselskapene ønsker å fremstå mer bærekraftig, og føler et behov for det, betyr jo at debatten er kommet et stykke på vei, sier Trædal til Kampanje.

(Artikkelen fortsetter under):

Tegn i tiden: - Det at flyselskapene ønsker å fremstå mer bærekraftig, og føler et behov for det, betyr jo at debatten er kommet et stykke på vei, sier Eivind Trædal. Foto: Cornelius Poppe/NTB Scanpix Foto: NTB scanpix
Tegn i tiden: - Det at flyselskapene ønsker å fremstå mer bærekraftig, og føler et behov for det, betyr jo at debatten er kommet et stykke på vei, sier Eivind Trædal. Foto: Cornelius Poppe/NTB Scanpix Foto: NTB scanpix

- Dette ligner jo kanskje mest på da tobakkselskapene begynte å reklamere for filtersigaretter og lignende. Det er et steg i riktig retning, men det viktigste grepet her er å redusere den totale mengden flytrafikk. Det hjelper jo ikke å kutte litt på drivstoffkostnadene, hvis antall reiser øker. Det tragiske i Norge og mange andre land er at man legger opp til en vanvittig vekst i flyreising, sier Trædal.

Sammenligningen med tobakkselskapenes markedsføring, kommenterer Carina Bergqvist i KLM slik:

- Vi anerkjenner at denne industrien trenger å gjøre alt den kan for å minimere påvirkningen den har på miljøet og maksimere den positive effekten den har på samfunnet. Tiden er kommet for å gå sammen og handle verden over for bærekraftig flyging. For første gang har KLM i 2018 lykkes med å redusere det samlede CO2 utslippet samtidig som produksjonen har økt, sier hun.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

- Bommer ofte på retorikken

Forrige uke gikk Forbrukertilsynet kraftig ut mot flere store norske annonsører som nå har kastet seg på bærekraftsbølgen. Tine, Nationaltheatret og KappAhl fikk alle kritikk for å misbruke folks ønske om å handle miljøvennlig.

Forbrukertilsynet er positive til god informasjon til forbrukerne sånn at de kan foreta bevisste og bærekraftige valg.

- Det litt spesielle her er jo at KLM ikke hevder at det er deres flyvninger som kan medføre mindre skade for miljøet, men at de oppfordrer til et generelt, bevisst forbruk. Dette ser vi ikke så ofte fra næringsdrivende. Ofte bommes det heller på retorikken og brukes begreper som «grønn», «miljøvennlig» og «bærekraftig» om produkter/tjenester som i seg selv er særlig miljøbelastende, og dette vil som regel være lovstridig, sier nestleder i Forbrukertilsynet Bente Øverli til Kampanje.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Troverdigheten til flyselskapenes utspill kan oppfattes ulikt mener Øverli.

- Vi er mest interessert i om kampanjen holder seg innenfor markedsføringsloven og ikke villeder forbruker. På sikt vil jeg jo tro at KLM ønsker at flytrafikk er en del av fremtidens forbrukerhverdag også – sånn sett tror jeg dette handler mer om å komme bevisste forbrukere i møte i disse flyskam-tider, sier Øverli.

Les mer: Er lei «rå misbruk» av bærekraft - KapppAhl, Nationaltheateret og Tine får en smekk

Ikke overrasket

Trædal mener fokuset på bærekraft er hyggelig, men legger til:

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Med mindre de tar en Vy og blir et tog og flyselskap, så lenge hovedbusinessen er å få folk til å fly mest mulig, må vi legge til grunn at det er en bedrift som ikke har primærfokus på bærekraft, forteller Trædal til Kampanje.

Forbrukertilsynet opplever at forbrukere ønsker å ta valg som er mindre skadelig for klima.

- Da er det bare naturlig at næringsdrivende ønsker å konkurrere på dette området. At tradisjonelt miljøbelastende bransjer som klesbransjen og flybransjen føler et særlig behov for å vise at de gjør det de kan, er ikke overraskende, sier Øverli til Kampanje.

Artikkelen er først publisert hos Kampanje.com