Her er tipsene du bør vite om flyet kanselleres i sommer

Svært få norske flypassasjerer får sin rettmessige erstatning, hevder klagetjeneste. Illustrasjonsfoto.
Svært få norske flypassasjerer får sin rettmessige erstatning, hevder klagetjeneste. Illustrasjonsfoto.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Svært få norske flypassasjerer får sin rettmessige erstatning ved lange forsinkelser eller kansellering, hevder klagetjenesten Airhelp.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Norske og Europeiske flypassasjerer er beskyttet under EUs EC261 regulering, som sikrer rettighetene til flypassasjerer som ikke får sine flytjenester som bestilt fra flyselskapene. I første rekke handler dette om lange forsinkelser eller kanselleringer av flyvninger.

Men til tross for forbrukerreglementet er det svært få norske flypassasjerer som får sin rettmessige erstatning, som kan være så mye som 600 euro per passasjer, skriver Airhelp Norge i en pressemelding fredag.

De råder flypassasjerer til å følge ekstra nøye med dersom de blir rammet av forsinkelser eller kanselleringer.

– Pass på å beholde billetter, boardingpass og annet bevis for at du har vært på flyvningen. Forsøk å finne ut hvorfor flyet er forsinket, og noter deg tider. Ellers må du være nøye med kvitteringer for alt du kjøper, som kan bli dekket av erstatning eller forsikring, er oppfordringen landssjef Andreas Hermansson i Airhelp Norge kommer med.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Streikerammede kan ha krav på erstatning

Rutine å avslå

Han reagerer sterkt på at det så ofte gis avslag til passasjerer som tar steget og søker om erstatning.

Dette er Airhelps viktigste tips til reisende som utsettes for forsinkelser eller kanselleringer i sommer:

– Kontakt flyselskapet for alternativ flyvning til reisemålet – eller refusjon
– Behold boardingkortet ditt og andre reisedokumenter
– Noter deg ankomsttiden på reisemålet ditt
– Spør hvorfor flyet ble forsinket eller kansellert
– Be flyselskapet om å betale for måltider, drikke og overnatting når det er nødvendig - du har
rett til bevertning.
– Oppbevar kvitteringene dersom forsinkelsen betyr ekstra utgifter.

– For noen selskaper er det nærmest rutine å avslå søknader, uansett bakgrunn for erstatningskravet, sier Hermansson.

Etter reglementet er det bare under såkalte «ekstraordinære omstendigheter» at flyselskapene ikke er erstatningspliktige i tilfelle flyet er kansellert eller mer enn tre timer forsinket.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Likevel brukes dette flittig som argument i mange tilfeller av forsinkelser eller kanselleringer, ifølge selskapet.

– Hva de sier til passasjerene, og hva som er realitetene, er ikke alltid i samsvar. Ofte skyldes det ekstraordinære omstendigheter selv når det er andre årsaker til forstyrrelsen. Mange ganger kjøres det på en utmattelsesmetode, fordi mange selskaper vet at privatpersoner ikke orker å bruke tid og ressurser på å få sine rettigheter innfridd, sier Hermansson.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Vær på vakt

Han forteller at årsakene for kanselleringer ofte går igjen.
– Enkelte årsaker er vanligere enn andre, og her må passasjerene være litt på vakt. De vanligste årsakene til flyforstyrrelser der passasjerer har rett på erstatning, har med bemanningsproblemer å gjøre. Det gjelder gjerne i tilfellene der man ikke har nok personell eller ikke har overholdt hvilereguleringene, sier Hermansson.

Les også: Flypassasjerer har krav på 150 millioner kroner i erstatning
– En annen er tekniske problemer. Dette er normalt faktorer som flyselskapet skal ha kontroll på i sine vanlige servicerutiner, men som dukker ubeleilig opp og ender i erstatningsutfordringer. En annen er intern streik i flyselskapet, som selskapet selv skal ha kontroll på og som derfor også er erstatningspliktig. Det siste eksempelet er pilotstreiken i SAS, forteller Andreas Hermansson.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Han viser også til de gyldige reglene for «ekstraordinære omstendigheter».
– Dårlig vær, terrorhendelser, eksterne streiker eller utfordringer med flykontrollen i luftrommet inngår i situasjoner der flyselskapene ikke har erstatningsansvar. Nylig ble det også avgjort at drivstoff på rullebanen skal ansees som en ekstraordinær hendelse, sier Hermansson.