Forskere ble overrasket av DNA-funn i vikingene: – Historien må skrives om

Mye av det vi trodde om vikingene er kanskje ikke helt riktig. Mange av dem lignet mer på søreuropeere enn dagens skandinaver og DNA-analyser avslører langt mer om dem enn vi tidligere trodde. Illustrasjon: Elenarts / Shutterstock / NTB scanpix

Bildene vi har skapt oss av vikingene er helt feil, slår stor DNA-forskning fast. Norske vikinger hadde langt mindre til felles med sine danske og svenske viking-brødre enn man tidligere har trodd.

En stor gruppe internasjonale forskere har analysert arvematerialet fra over 400 vikingskjeletter rundt om i Europa der vikingene herjet fra rundt år 800 til år 1066. Det kommer frem i en forskningartikkel publisert i fagbladet Nature.

Bildet av vikingene er feil

Det er viden kjent at vikingene kom fra Skandinavia og er gjerne portrettert med skandinavisk utseende, blondt hår og lyse ansikter. Det er nødvendigvis ikke helt riktig.

For DNA-funnene viser at mange av vikingene hadde forfedre med gener fra både Asia og Sør-Europa. De lignet mer på dagens søreuropeere enn skandinaver med blonde lokker.

Dr Ashot Margaryan bidro i forskningsartikkelen og mener funnene viser den genetiske historien til vikingene og at de ble påvirket av fremmede gener lenge før vikingtiden startet.

Det er spesielt i kystnære områder i Danmark og sydsvenske øyene Gotland og Öland man ser størst genetisk ulikhet.

Historiebøkene må endres

Ifølge analysene hadde svært mange av vikingene brunt hår og mørkere hud og ikke blondt hår, slik mange har portrettert dem med. Eske Willerslev mener funnene endrer det moderne bildet av vikingene og at historiebøkene må skrives om. Han ledet forskningsprosjektet fra Københavns Universitet.

– Det er i alle fall mye som bør understrekes ytterligere, spesielt i skolebøker som behandler temaet relativt overfladisk. Mye av det som kommer fram i denne forskningsrapporten er allerede en del av den moderne historien rundt vikingene. Men på grunn av DNA-bevisene kan man nå si det med faglig tyngde, sier historiker Kim Hjardar til NRK.

Forskerne mener vi fremover bør se på vikinger mer som en arbeidstittel enn et opphav.