1043 kanselleringer i sommer – to av fem grunnet mannskapsmangel

SAS om over 1000 innstilte fly på seks sommeruker: – Utgjør noen små promille

<p>Konsernsjef i SAS, Rickard Gustafson, får ikke flyene til i ta av. </p>
Konsernsjef i SAS, Rickard Gustafson, får ikke flyene til i ta av.  Foto: Bertil Enevåg Ericson / Tt / NTB scanpix

SAS’ grep for å spare kostnader koster selskapet dyrt. Antallet kanselleringer grunnet mannskapsmangel har økt med 180 prosent siden i fjor. Flyekspert mener de kan bli tvunget til å senke prisene.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

I tillegg rammes SAS av enorme erstatningsbeløp fra passasjerer, samt stygge riper i merkevarelakken.

En oversikt ABC Nyheter har fått tilgang til, viser at SAS er i kraftig turbulens grunnet bemanningssvikt hos underleverandører.

  • Sammenligner man tall fra 2017 og 2018, har antallet kanselleringer grunnet mangel på mannskaper økt med 180 prosent i perioden 1. juni til 15. juli.

De konkrete tallene ser slik ut:

  • 1. juni – 15. juli 2017: Totalt 783 kanselleringer – 147 grunnet crew (19 prosent)
  • 1. juni – 15. juli 2018: Totalt 1043 kanselleringer – 411 grunnet crew (39,4 prosent)

I andre kvartal i år innstilte selskapet rundt 700 avganger grunnet mannskapsmangel. 80 prosent av disse skulle opereres av underleverandører.

Informasjonssjef Knut Morten Johansen i børsnoterte SAS sier han ikke kan kommentere tallene.

– De berørte utgjør noen små promille

– Selskapets rapporter kommer i de månedlige trafikktalls kunngjøringer og i samband med kvartalsresultatene, opplyser han, men oppgir at de hadde 45.000 flygninger i perioden 1. juni til 15. juli i år.

– De akutte avlysninger som direkte berører de reisende som står på en flyplass, utgjør noen små promille av det totale antall fly, sier Johansen.

Se fullstendig kommentar fra Johansen nederst i saken.

Onsdag ettermiddag varslet konsernsjef Rickard Gustafson i SAS at selskapet nå er nødt til å forhåndskansellere en rekke flyvninger ut sommeren for å unngå ytterligere forsinkelser i et brev til selskapets vel 11 200 ansatte.

SAS-sjefen bekreftet i brevet at krisen i selskapet skyldes svikt hos underleverandører, slik ABC Nyheter avslørte i helgen.

Mangel på piloter

Lars Sandahl er konserndirektør i SAS. Foto: SAS
Lars Sandahl er konserndirektør i SAS. Foto: SAS

– Vi står overfor en svært vanskelig trafikksituasjon basert på spesifikke utfordringer i både City Jet og SAS Ireland. For SAS Ireland er den umiddelbare situasjonen hovedsakelig oppstått på grunn av mangel på piloter og forsinkede leveranser av fly fra Airbus. Dette skaper betydelig press, skrev Gustafson.

Torsdag hadde SAS’ norske konserndirektør Lars Sandahl «dialogmøte» med hardt pressede medarbeidere på Oslo Lufthavn. Han vil ikke stille til intervju med ABC Nyheter.

Lørdag skrev ABC Nyheter om bemanningskrisen i SAS Ireland (SAIL) og SAS’ andre «stebarn» - City Jet, som har en seksårsavtale med SAS om å operere regionale ruter. Flere hundre av City Jets avganger i sommer er forhåndskansellert.

Aktuelt: SAS-krisen: – Nøtteposer som nødrasjon for ikke å besvime på jobb

Merker ansettelse på «irsk måte»

SAS opprettet datterselskapet SAS Ireland i 2017 for å spare penger, og satte et Dublin-basert selskap, CAE Parc, til å hyre besetning på kontraktlønn. Men dårlige arbeidsbetingelser og lønn langt under markedspris, har fått piloter til å rømme SAIL. Uten kvalifiserte piloter, kan som kjent ikke fly ta av.

Flyanalytiker Jacob Pedersen i Dansk Sydbank er klar på at de innstilte flyene skyldes innsparingene og lav lønn.

– Takket være gode vilkår har SAS aldri hatt noen problemer med personalet. Nå merker selskapet konsekvensene av å bruke underleverandører og ansette personale på irsk måte, sier Jacob Pedersen i Dansk Sydbank til Dagens Industri.

– SAS må tilby et bedre produkt enn det de har gjort hittil. Hvis innstilingene fortetter å øke, har de ikke så mange andre alternativer enn å senke prisen, mener Dansk Sydbanks analytiker, ifølge Expressen, som siterer DI.

– Må levere det kundene vil ha

Den norske flyanalytikeren Hans Jørgen Elnæs sier SAS i dag leverer et meget godt totalprodukt, og har en unik stilling i forretningsmarkedet og blant de som reiser ofte.

– Disse segmentene er villig til å betale en premie i form av høyere billettpris for å fly med SAS, sier Elnæs til ABC Nyheter, men understreker:

– Dette betyr at SAS må levere det kundene vil ha, og gjerne litt til, for å beholde sin sterke posisjon i Skandinavia. Hvis SAS klarer dette vil kundene fortsatt være villig til å betale en premie for å reise med i form av en høyere billettpris.

SAS viser til at priser er «dynamiske og reflekterer tilbud og etterspørsel», og at man få de billigste billettene ved å være tidlig ute.

– Det er fascinerende å overvære forventningen om at flybilletter helst ikke skal koste stort, samtidig som at SAS offensive grep for å redusere kostnader kritiseres. Skal selskapet være et relevant valg for reisende i både jobb og fritid, så er den løpende omstilling som selskapet er igjennom helt nødvendig, sier informasjonssjef Johansen, som kaller det «den smertefulle transformasjonen».

Behov for 790 000 nye piloter

SAS irske utflagging var et svar på lavprisselskapenes billigbilletter. Men mens en kaptein i Ryanair skal tjene rundt 1,5 millioner i året, tilbyr SAIL en årslønn fra rundt 800 000 kroner i snitt til en kaptein.

Da er diett for i snitt ni overnattinger per måned inkludert, fremgår det av arbeidskontrakter ABC Nyheter har sett. Pilotene kom hovedsakelig fra britiske Monarch, som gikk konkurs i oktober 2017.

Pilotlønnen er langt under hva SAS-sjefen selv har. Rickard Gustafson hadde ifølge årsrapporten fra oktober 2017 en årslønn på vel 10 millioner kroner, gullkantet pensjonsavtale, en rekke frynsegoder samt en fallskjerm tilsvarende årslønnen.

Nå er, slik de 26 pilotene skrev i sitt varslerbrev til SAS-ledelsen, etterspørselen etter piloter enorm.

Ferske anslag fra flyprodusenten Boeing, viser et behov for 790 000 nye piloter i sivil luftfart de neste 20 årene. Behovet for flyteknikere anslås til 754 000, mens anslagene for kabinbesetning er på 890 000.

Ryanair økte lønnen med 20 prosent

Flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs var salgs- og markedssjef for Ryanair i Skandinavia og Baltikum. Her på pressekonferanse med Ryanair-sjef David O'Brien (t.h.) i bakgrunnen. Foto: Vegard Wivestad Grøtt / NTB scanpix
Flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs var salgs- og markedssjef for Ryanair i Skandinavia og Baltikum. Her på pressekonferanse med Ryanair-sjef David O'Brien (t.h.) i bakgrunnen. Foto: Vegard Wivestad Grøtt / NTB scanpix

Flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs sier at utfordringene i tiden som kommer vil være spesielt i cockpit – altså å skaffe kompetente flykapteiner og andrepiloter.

Det som er viktig å få med seg, er at det primært er de erfarne piloter hvor underskuddet er størst. Det har flyselskapene til dels kompensert. Blant annet Ryanair, hvor de økte pilotlønnen med 20 prosent og en «sign on fee» på 10 000 euro (rundt 95 000 kroner i overgangssum for å signere arbeidskontrakt, journ. anm.), sier Elnæs.

– Denne situasjonen vil fortsette i Europa fordi selskapene har bestilt så mye nye fly. Da blir kampen slik den som SAS Ireland møter nå. Dersom det ikke er bra rammevilkår, så velger pilotene fra øverste hylle et annet sted.

Elnæs mener merkenavnet SAS har vært en fordel, og at mange fortsatt forbinder det med noe positivt.

Les også: Ryanair innstiller 300 flygninger over hele Europa på grunn av streik blant kabinansatte

– Må øke pilotlønnene

– Men SAS Ireland er et lavprisselskap som skal konkurrere med lavprisselskapene. Da får de kjenne på flykroppen når det er stor etterspørsel i markedet etter flygende personell.

Han mener SAS ikke har noe annet valg enn å øke pilotlønnene i SAIL – altså tilpasse dem markedsmessige vilkår, og minner om at andre lavprisselskap også har benyttet CAE Parc i en årrekke.

– Det de driver med bør ikke være nytt for noen aktører. Men med referanse til de grepene Ryanair gjorde, og økte lønnen og tilpasset ansettelseskontrakten for pilotene: Det sier seg selv; når det er slik som nå, må selskapene tilpasse seg.

— Er tiden for lavprisselskaper over?

– Nei, den er ikke over. De vil overta – de er de raskest voksende i Europa, slår Hans Jørgen Elnæs fast.

En sivil flyutdanning koster rundt 1,2-1,3 millioner kroner å gjennomføre.

Informasjonssjef Knut Morten Johansen i SAS er kjent med pilotmangelen og prognosene fra Boeing.

SAS ansatte rett fra skolebenken

– Det som beskrives er en generell pilotmangel i verden som selvsagt SAS følger med på. For SAS’ del så har vi så langt vært forskånet fra dette. For tiden har vi nærmere 2200 søkere som vil begynne i SAS som pilot. De kommer fra andre selskaper som Norwegian, Ryanair og diverse bemanningsbyrå. SAS ansatte også piloter direkte fra skolebenken for første gang på mange år i fjor, sier Knut Morten Johansen til ABC Nyheter, og utdyper:

– Pilotbehovet for SAS fremover grunnet naturlig avgang og planlagt vekst vil være mellom 50 og 100 per år fra 2020. Vi har et samarbeid med flyskoler i Skandinavia for å sikre at de som uteksamineres holder et faglig nivå som gjør at de også kan oppfylle de strenge krav som SAS har.

Mens SAS-sjef Gustafson bekrefter at svikten i trafikkavvikling skyldes «spesifikke utfordringer i både City Jet og SAS Ireland», sier informasjonssjef Johansen at de utgjør en svært liten del av virksomheten.

– Hvilke grep vil SAS ta for å få SAIL opp å stå, slik at de innfrir forventet produksjon?

– SAS Ireland utgjør en meget liten andel av SAS’ totale virksomhet. Selskapet ble opprettet som en offensiv tilnærming til den konkurransesituasjonen som er gjeldende på blant annet ferie- og fritidsmarkedet. SAS er det eneste selskapet som flyr ut fra Skandinavia med 20-25 prosent høyere kostnadsnivå i forhold til konkurrentene. De reisende vil ha billige flybilletter, og SAS står overfor et valg om å unnlate å fly enkelte ruter, eller å operere på de samme kostnadsnivå som de andre. Ved å opprette en base i London, og senere i Malaga, så gjør vi dette. På bemanningssiden gjør vi dette på lokale betingelser, og de høye krav vi ellers setter til våre flyvende besetninger og flygningene generelt, sier Knut Morten Johansen en e-post, og legger til:

Kreve erstatning fra City Jet?

– SAS Ireland er en (liten) produksjonsplattform som for eksempel andre regionale partnere er det - i tillegg til langdistanse og den tradisjonelle SK-delen (kjernevirksomheten, red. anm.). Ved uregelmessigheter og ressursbehov i en del, så kan man dekkes opp dynamisk mellom disse. Akutte behov kan også løses, men er mer krevende, mens på lengre planleggingshorisont er det gode eksempler på gevinster i dette til glede for de reisende. Flere ruter og frekvenser med riktig tilpasset størrelse på fly i forhold til reell etterspørsel oppnås ved dette, hvilket har gitt mange nye gode forbindelser over hele Norge til SAS globale Star Alliance-nettverk.

– Vil SAS kreve erstatning av underleverandør City Jet som ikke har levert bestilt produksjon?

– Vi kommenterer selvsagt ikke forhold og samtaler med våre partnere.

Les også: Tusenvis av passasjerer rammet - 33 innstilte fly lørdag:SAS-krisen: Nær 700 avganger innstilt grunnet mannskapsmangel

SAS: – Vi har lykkes med å skåne passasjerer i stor grad

– Muligheten til å komme opp med alternativer på andre fly og hos andre partnere mer begrenset enn ellers i året. Knut Morten Johansen, informasjonssjef i SAS om kanselleringene han mener «utgjør noen små promille». Foto: Torstein Bøe / NTB scanpix
– Muligheten til å komme opp med alternativer på andre fly og hos andre partnere mer begrenset enn ellers i året. Knut Morten Johansen, informasjonssjef i SAS om kanselleringene han mener «utgjør noen små promille». Foto: Torstein Bøe / NTB scanpix


Det skriver informasjonssjef Knut Morten Johansen i en e-post til ABC Nyheter, der han utdyper kanselleringene slik:

«En kansellering som foretas flere uker/måneder i forveien skjermer de aller fleste reisende fra å få ødelagt sin reise da de blir ivaretatt. Årsaken til at vi gjør slike endringer kan ofte være en planlegging som hensyntar ressurstilgangen. Det er kanselleringer som oppstår akutt, som følge av tekniske problemer, vær, ATC (luftkontroll, red. anm), sykdom og så videre som nå i disse midtsommerhelgene har vært ekstra krevende for våre ansatte.

Selv om dette er et relativt begrenset antall avlysninger, så er flyene i sommer generelt veldig fulle, og muligheten til å komme opp med alternativer på andre fly og hos andre partnere mer begrenset enn ellers i året.

Man kan ikke lese statistikken like tendensiøst som dere gjør nå, da «crewproblemer» og «mannskapsmangel» like mye har sin hovedårsak på et annet sted og område (typisk ATC), men hvor forsinkelser gjør at begrensningene på arbeidstid og hviletider inntreffer. Når ressurstilgangen på stand by-styrken også er brukt opp - akkurat på det stedet flyindividet befinner seg, så kan det bli snakk om en forsinket eller avlyst avgang.

Dette første halve året har SAS hatt like mange forsinkelser som følge av ATC (Air traffic Control) i Europa, som i hele 2017. Dette er ikke unikt for SAS, men treffer selskapene ulikt.

At dette utfordrer ressurstilgangen på fly og mannskapssiden er åpenbart for alle, men det må bemerkes at det har vært gjort et kjempearbeid for å skåne passasjerene fra konsekvensene, og vi har lykkes med dette i stor grad.

Imidlertid vil den enkelte reisende være mest opptatt av å komme seg frem dit hen skal, og det er vårt hovedfokus i denne sammenhengen. Vi beklager overfor hver og en som ikke får sine reiseplaner oppfylt på den tid som skal forventes, men det skal ikke levnes noen tvil om at våre medarbeidere gjør det de kan for å minimere uleilighetene.»

Mer fra ABC Nyheter
Siste fra forsiden
Populært