Meny

Tusenvis av passasjerer rammet - 33 innstilte fly lørdag

SAS-krisen: Nær 700 avganger innstilt grunnet mannskapsmangel

Lørdag formiddag var 33 SAS-avganger innstilt. Flere av disse skulle opereres av SAIL eller City Jet, viser en oversikt ABC Nyheter har fått tilgang til. Foto: Gorm Kallestad / NTB scanpix
Lørdag formiddag var 33 SAS-avganger innstilt. Flere av disse skulle opereres av SAIL eller City Jet, viser en oversikt ABC Nyheter har fått tilgang til. Foto: Gorm Kallestad / NTB scanpix
I perioden april til juni innstilte SAS rundt 700 flyavganger bare grunnet mannskapsmangel. 80 prosent av disse skulle opereres av underleverandørene.

Svikten  hos SAS' underleverandør City Jet og utflaggede SAS Ireland (SAIL) fortsetter å ramme passasjerer og og ansatte i flyselskapet.

Også denne helgen er en rekke fly fra spesielt populære feriemål i Sør-Europa innstilt. 

Konsekvens: Passasjerer må enten vente i timevis på varme flyplasser, blir fraktet via flere andre flyplasser, eller de må finne seg et hotellrom.

Lørdag formiddag var 33 SAS-avganger innstilt. Flere av disse skulle opereres av SAIL eller City Jet, viser en oversikt ABC Nyheter har fått tilgang til.

En av rutene var fra populære Nice i Sør-Frankrike, der det lørdag hersket kaos grunnet flere innstillinger og forsinkelser - og usikkerheten rådet hvorvidt flyene skulle gå eller ikke.

Også søndag er en Oslo-avgang fra Nice innstilt.

Sendes fra flyplass til flyplass

Passasjerer forteller til ABC Nyheter at den relativt lille flyplassen på den franske riviera var så full av ventende passasjerer at ikke en sitteplass var å oppdrive. Det var minst to timers ventetid i restaurantene, og kiosken var tom for baguetter. Ventetiden til SAS' kundesenter var på flere timer.

– Det var helt kaos, sier en norsk passasjer til ABC Nyheter.

Flere svensker ble på siste avgang sendt fra Nice til Oslo i stedet for Stockholm. Blant disse var to yngre gutter, der den ene ble nektet å gå av flyet fordi han hadde skilt rundt halsen der det sto at han var mindreårig uten ledsager (UM). Da var klokken nærmere 03 på natten.

Andre steder ble folk sendt på turneer rundt til ulike flyplasser i Sør-Europa grunnet ombookinger og innstilte fly. En SAS-kaptein forteller at en barnefamilie brukte 33 timer fra Milano til Stockholm.

Slutter i protest

Lørdag avslørte ABC Nyheter bemanningskrisen i SAIL og SAS’ andre «stebarn» - City Jet, som har en seksårsavtale med SAS om å operere regionale ruter

26 piloter i SAIL sendte på forsommeren et varslerbrev til SAS-ledelsen. De advarte om at CAE Parc, bemanningsbyrået som hadde hyret dem, presset pilotene til å gå på akkord med sikkerheten, og at arbeidskontraktene deres var elendige.

De skrev at rundt halvparten av SAILs piloter enten hadde sluttet, eller var i ferd med å finne seg nye jobber.

– Vi står foran en krise, advarte pilotene SAS-ledelsen, som bekreftet til ABC Nyheter at de hadde mottatt brevet.

Les også: Rekordmange passasjer for SAS

Sosial dumping

Fagforeningene i SAS har advart om utflagging for å spare kostnader, og kaller den sosial dumping. Kabinpersonalet og flygerne i SAIL har langt dårligere betaling og kår enn i moderselskapet - og finner seg nye jobber.

Konsekvensen er at SAS må sette inn «egne» fly og bruke en allerede hardt presset besetning både i kabinen og i cockpit på ruter disse skulle operere.

Mens SAS må bla opp millioner i erstatning til passasjerer, og dyrt kjøpe fridager fra mannskap de kaller inn.

Både kabinbesetning og piloter fikk i mai beskjed om at alt var «grønt» - det vil si dekket opp.

Leder Christian Laulund i SAS-flygeres forening (NSF) er opprørt, og mener dette er en varslet krise.

Les også: Staten har solgt seg helt ut av SAS

Tøffe tider og trangt luftom

Han minner om at det er bakkemannskapet som må ta støyten. Det er de som møter fortvilte og sinte passasjerer, og må ringe rundt for å dekke opp mannskapsmangel.

– Når de ringer hører du en gråtkvalt stemme, forteller Christian Lauland  til ABC Nyheter.

Karin Nyman, kommunikasjonsdirektør i SAS
Karin Nyman, kommunikasjonsdirektør i SAS

Kommunikasjonsdirektør Karin Nyman i SAS sier om de rundt 700 innstillingenene  i 2. kvartal at man må huske på at det har vært en  ekstremt  periode grunnet trang ATC (Air Traffic Control)  - stor trafikk i det europeiske luftrom.

– Det var en tøff periode allerede i fjor, men i år har det vært dobbelt så mange ATC-flyvninger, forklarer hun.

– I går lørdag hadde dere 33 kanselleringer – flere skyldtes mangel på crew og piloter?

– De tallene kan jeg ikke bekrefte. Men vi har det tøft om dagen. Når vi får problemer med for eksempel ett fly, så får det følgeeffekter.

– Men synes du 33 er et høyt eller lavt tall?

– Det er et helt hypotetisk spørsmål. Vi går ikke ut med spesifikke tall. Men vi har en tøff periode nå, der vi kjemper for fullt for å få alt til å fungere, sier Nyman.

Døgnpris på hotell: 7500 kroner

En familie ABC Nyheter har snakket med måtte grunnet kansellering i Reykjavik ta inn på hotell i ett døgn. Prislapp: 7500 kroner. I tillegg kommer mat.

– Hva skjer med passasjerene, hvem betaler deres hotell og ubehagelighetene kanselleringer forårsaker?

– Det finnes veldig tydelige regler. Det håndteres av SAS' kundetjeneste. De utgifter som oppstår for hotell  og mat får man erstatning for dersom man følger kundetjenestens regler.

– Der er det mange timers ventetid?

– Det letteste er å gå via nett. Det er det beste. Da håndteres det der. Under kanselleringer har vi høyt trykk. Du skal få hjelp på flyplassen om det er en kansellering. Men det er viktig at kundene gjør det riktig.

– Men et internettskjema hjelper ikke om man er på en flyplass, det er smekk fullt og ikke mulig å skaffe mat i kiosk eller resturant, som i Nice lørdag. Hva gjør man da?

– Den situasjonen kjenner jeg ikke til. Men det høres ikke bra ut. Kundene skal få hjelp på flyplassen i slike tilfelle, sier Nyman.

Etter å ha sjekket med kundetjenesten, presiserer Nyman at dersom man ikke får hjelp på flyplassen, kan man booke et hotell selv innefor rimelighetens grenser, og senere få erstatning.

– Det er deres jobb

– Det er de som er på bakken som må ta støyten – altså frontline staff. Hva sier dere til dem for at de skal komme seg gjennom dagen?

– Hver eneste dag vil vi at folk skal komme til sine destinasjoner, og det er tungt å få beskjed om at de ikke får det. Det viktige er at alle jobber veldig hardt. SAS er ikke alene om å ha problemer i høysesongen. Andre selskaper i bransjen har de samme utfordringene.

– Men det var ikke spørsmålet - hva gjør dere med eget mannskap på bakken? Er dere der og gir dem et klapp på skulderen?

– Lederne i SAS er flinke til å gi oppmerksomhet til den jobben medarbeiderne i frontlinjen gjør. Det er proffe mennesker som er eksperter i å behandle kunder. Det er deres jobb. De er vant til å håndtere sånne operasjoner. De er uhyre dyktige. De skal ha veldig stor takk for det de gjør.

– Er dere fra ledelsen der og gir dem en klapp på skulderen?

– Absolutt. Vi har et ledersystem i hele selskapet med ulike ledersjikt.

– Hvor mange i toppledelsen er på jobb nå?

– Det er nesten ingen i toppledelsen som tar helt ferie. Det går ikke i et flyselskap i høysesongen.

Christian Laulund sier om kollegene på bakken:

– Jeg er lei meg på deres vegne over at de må stå der og ta i mot alt fra passasjerene grunnet mangel på besetning. Jeg har inntrykk av at det gjør det veldig vanskelig å være på jobb.

Aktuelt: Ryanair kansellerer 600 flyginger neste uke grunnet streik

Populært