SAS-sjefen varsler flere innstilte fly i sommer

I KRISE: SAS-sjef Rickard Gustafson flyr i motvind om dagen. her på Gardermoen sist september.
I KRISE: SAS-sjef Rickard Gustafson flyr i motvind om dagen. her på Gardermoen sist september. Foto: Gorm Kallestad / NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

SAS-sjef Rickard Gustafson bekrefter at svikten i selskapet skyldes underleverandørene. Han varsler nå at en rekke avganger i sommer skal innstilles.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det er i et brev til de ansatte i ettermiddag konsernsjef Rickard Gustafson i SAS utdyper krisen som har rammet selskapet i høysesongen, og takker sine medarbeidere for at de står på i en krevende tid, fremgår det av brevet ABC Nyheter har.

Han varsler også at SAS vil foreta en rekke forhåndskanselleringer for å unngå ytterligere forsinkelser. Grunnen er at han forventer at det massive presset vil fortette sommeren igjennom.

Lørdag avslørte ABC Nyheter bemanningskrisen i SAS Ireland (SAIL) og SAS’ andre «stebarn» - City Jet, som har en seksårsavtale med SAS om å operere regionale ruter.

Elendige arbeidskontrakter

26 piloter i SAIL sendte på forsommeren et varslerbrev til SAS-ledelsen. De advarte om at CAE Parc, bemanningsbyrået som hadde hyret dem, presset pilotene til å gå på akkord med sikkerheten, og at arbeidskontraktene deres var elendige.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

De skrev at rundt halvparten av SAILs piloter enten hadde sluttet, eller var i ferd med å finne seg nye jobber.

Nå bekrefter altså SAS-sjefen – som inntil nå har sittet stille i flyet - krisen selv:

– Vi står overfor en svært vanskelig trafikksituasjon basert på spesifikke utfordringer i både City Jet og SAS Ireland. For SAS Ireland er den umiddelbare situasjonen hovedsakelig på grunn av mangel på piloter og forsinkede leveranser av fly fra Airbus. Dette skaper betydelig press, skriver Gustafson.

SAIL skulle operere ni Airbus A320neo. Tre av disse står imidlertid fortsatt i hangaren i Hamburg i stedet for å frakte pasasjerer fra den planlagte basen i Malaga.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

SAS' konsernsjef fullroser nå medarbeiderne som har jobbet på fri- og feriedager og hatt det svært stritt.

Han skriver at alle ansatte gjør en formidabel jobb, og «går den ekstra mila» for å hjelpe kundene med å nå sine feriemål.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Du fortjener en stor takk for din innsats – den er høyt verdsatt, skriver SAS-sjefen.

Munnkurv om trafikktall

Gustafson bekrefter også – som ABC Nyheter skrev søndag - at de har et svært høyt antall kanselleringer i juli. Men han understreker at de fortsatt opererer 800 fly daglig.

Likevel medfører innstilinger og forsinkelser så store utfordringer at de altså vil forhåndskansellere en rekke avganger, fordi de forventer at trykket opprettholdes.

Gustafen presiserer at han ikke vil kommentere trafikktall, og forklarer det med at selskapet er børsnotert. I samme vending ber han medarbeidere om ikke å kommentere flysituasjonen i media.

Etter ABC Nyheters avsløringer i helgen, er saken fulgt opp av internasjonale medier, og omtalt i blant annet store svenske og danske næringslivsaviser.

Leder Christian Laulund i SAS-flygeres forening (NSF) kommenterer brevet fra konernsjef Rickard Gustafson slik:

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Bør unnskylde seg overfor kundene

– Min umiddelbare reaksjon er at jeg er veldig glad for at Rickard sier at de ansatte står på voldsomt om dagen for å løse situasjonen. Det er veldig positivt. Det er en annen gruppe han ikke henvender seg til i dette internbrevet, og det er kundene våre. Jeg skulle gjerne sett at han unnskylder seg overfor dem også, sier Laulund til ABC Nyheter.

NSF har vært kraftige motstandere av utflaggingen og opprettelsen av SAIL, og har advart SAS-ledelsen mot outsorcingen.

Les også: Flyelskapet Monarch Airways er konkurs