Næringsliv
Busselskapet PKS: – Vi driver ikke rutetransport
Selskapet anklages av sine konkurrenter for å drive rutetransport uten gyldig ruteløyve. Men PKS driver med dør-til-dør-transport til og fra flyplasser, og har ingen faste ruter de følger, påpeker styreleder.
Styreleder Slawomir Jan Stremilowski i PKS Oslo er oppgitt over hvordan selskapet og bransjen blir fremstilt i norske medier.
– Flere norske medier skriver at vi driver rutetransport og at vi derfor trenger ruteløyve. Men vi driver ikke rutetransport, sier Stremilowski.
ABC Nyheter publiserer i dag en artikkel om persontransport til og fra Torp lufthavn. To selskaper har ruteløyve til å drive rutetransport på til og fra flyplassen; Paulsen buss og Unibuss Ekspress.
Les artikkelen:
En rekke andre selskaper frakter også passasjerer til og fra Torp lufthavn. De følger i hovedsak rutetidene til polske flyavganger- og ankomster, tar imot forhåndsbestillinger og kjører passasjerene helt hjem eller nesten hjem. Disse selskapene kjører med turvognløyve.
Les om forskjellen på ruteløyve og turvognløyve i faktaboks.
Har ikke blitt tatt for regelbrudd for løyve i kontroll
PKS NOR AS er et av selskapene som driver persontransport til og fra flyplassen. Selskapet anklages av Paulsen buss, Unibuss Ekspress og NHO transport for å drive ulovlig rutetransport uten ruteløyve.
Regelverket for løyver inneholder gråsoner som har gjort det vanskelig for utekontrollen i Statens vegvesen å være helt sikre på hva som er rutekjøring og hva som er turvognkjøring. Det siste året har de forsøkt å tydeliggjøre hva som gjelder i regelverket. Etter dette har utekontrollen i Statens vegvesen Sør intensivert sin kontroll av ruteløyvene til selskapene som kjører til og fra Torp flyplass.
PKS er et av selskapene som blir hyppig kontrollert for løyve. Likevel har de ikke blitt ilagt noen sanksjoner for brudd på løyveregelverket.
– Hvis du klikker deg inn på nettsiden vår du at vi reklamerer for dør-til-dør transport til og fra Torp. Du finner ingen rutetabell eller faste avgangstider på siden vår, sier Stremilowski.
Samkjøring med minibuss på bestilling
PKS har utviklet et konsept hvor de finner passasjerer som skal til samme flyavgang/ankomst, som de frakter med samme transport. Passasjerene deler kostnadene mellom seg og ender opp med en pris i nærheten av bussbillett-priser.
– Konseptet har virkelig slått igjennom fordi vi kan hente kunder hjemme til prisen av en bussbillett. Vi har også en innovativ app som gjør det enkelt å bestille transport. Den fungerer ved at passasjeren bestiller transport til en bestemt flyvning. Deretter blir passasjeren informert om hentetidspunkt dagen før avgang.
PKS kjører til alle adresser i Oslo, Bærum, Asker, Lillestrøm, Oppegård, Lier, Drammen, Hokksund, Holmestrand og Horten. Ruten de kjører er ulik fra dag til dag, avhengig av hvilke hjemmeadresser de skal innom på veien til flyplassen.
– Derfor er det helt ulogisk og faktisk umulig å bruke ruteløyve for denne typen transport, påpeker Stremilowski.
– Tidene forandrer seg
Stremilowski forstår at Paulsen buss og Unibuss Ekspress er frustrert over at de taper kunder, men mener endringene i persontransportbransjen er en naturlig utvikling i etter hvert som ny teknologi kommer på markedet.
– For lenge siden fantes det bare hestetransport. Når biltransporten kom, likte ikke de som drev med hestetransport de nye bilene. Poenget er at tidene
forandrer seg. Nå er internett og data en del av hverdagen. Informasjon beveger seg raskt. Det er klart det endrer folks vaner også. Hvorfor skal folk gå til busstasjonen på et gitt tidspunkt når de kan få busstransport fra døra si?
PKS-styrelederen mener det etter hvert vil komme et eget løyve for den type transport selskapet hans bedriver, siden det hverken er rutetransport eller ren taxi-transport.
– Paulsen buss liker ikke konkurranse, men sånn er verden. Det gir ikke daglig leder rett til å snakke stygt om oss til pressen.
Stremilowski understreker at han kun representerer PKS Oslo, og ingen andre transportører ved Torp Lufthavn.
ABC Nyheter er kjent med at Statens vegvesen region Sør har sendt to rapporter til løyvemyndighetene i Statens vegvesen om PKS NOR AS. Det er regnet en sanksjonsform som er mindre alvorlig enn for eksempel bruksforbud og avskilting. ABC Nyheter kjenner ikke innholdet i rapportene.