Torp-selskap mener nye regler rydder opp i buss-konflikten

Miami bus er navnet på bussene selskapet Polish- and Norwegian Services bruker til å kjøre mellom Oslo, Torp og Horten.
Miami bus er navnet på bussene selskapet Polish- and Norwegian Services bruker til å kjøre mellom Oslo, Torp og Horten. Foto: Privat
Artikkelen fortsetter under annonsen

Polish- and Norwegian Services har fått bruksforbud mot en buss og en annen avskiltet for å kjøre med feil løyve. De mener avgjørelsene er tatt på feil grunnlag, og tror regelendringer fra 1. januar vil skape klarhet i hele bransjen.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Det har lenge vært en gråsone i dette regelverket. Det er derfor denne saken har gått så mye fram og tilbake, sier Robert Berg , juridisk rådgiver for selskapet Polish- and Norwegian Services AS til ABC Nyheter.

ABC Nyheter publiserer i dag en artikkel om persontransport til og fra Sandefjord lufthavn Torp. To busselskaper har såkalt ruteløyve til å frakte passasjerer til og fra flyplassen i rute. Samtidig er det flere selskaper driver persontransport til og fra flyplassen med såkalt turvognløyve.

Les om forskjellen på de to løyvene i faktaboks lenger ned.

Blant dem er Polish- and Norwegian Services AS. Med sine minibusser merket Miami bus frakter de polske passasjerer til og fra Torp når det er flyvninger til og fra Polen. De mener selv at de ikke kjører i rute, og ikke behøver ruteløyve.

Det er blant annet deres konkurrenter med ruteløyve helt uenige i. Det er også Vestfold fylkeskommune, Horten kommune og delvis Statens vegvesen.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les mer om det i denne artikkelen: Rutebussbransjen fortviler over tilstandene på Torp: – Det blir bare verre

Vil søke ruteløyve neste år

Statens vegvesen har brukt lang tid på å klargjøre hvilke regler som gjelder for de to ulike løyvene. Etter det har Statens vegvesen region Sør intensivert sine utekontroller. Polish- and Norwegian Services har fått bruksforbud på en buss og avskiltet en annen fordi Vegvesenet mente de kjørte på feil løyve. Selskapet er uenige med Vegvesenets vurdering, og har klaget inn begge sakene.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Slik vi ser det er ikke denne saken egentlig avklart i Vegdirektoratet. Vi opplyste til Vegdirektoratet allerede i vår at vi ville søke om ruteløyve etter de gamle reglene hvis de mente det var nødvendig, men de kunne ikke konkludere sikkert at det var det. Derfor har vi heller ikke søkt, sier Robert Berg.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det til tross for at Vestfold fylkeskommune har bedt selskapet om å søke ruteløyve. Vegdirektoratet avviser at de har tatt standpunkt i noen konkrete saker.

Når reglene for ruteløyve endres neste år, vil Polish- and Norwegian services søke.

– Vi holder på med søknadsprossessen nå, opplyser Berg.

I dag må all transport i rute behovsprøves. Det vil si at om noen selskaper allerede har løyve til å kjøre en rute, og de klarer å dekke opp alle nødvendige avganger på ruten, kan ikke andre selskaper få løyve.

Disse reglene blir lempet på fra 1. januar 2020. Da fjernes kravet om behovsprøving for ruteløyve ved persontransport til og fra flyplasser, som er den type transport Polish- and Norwegian Services driver med.

– For Polish- and Norwegian Services AS betyr det de vil kunne få slikt løyve uten at søknaden skal behovsprøves eller vurderes av andre instanser, og øvrige aktører som har ordinære ruteløyver på samme strekninger vil ikke kunne uttale seg som høringsinstans slik de ellers ville hatt rett til etter de tidligere bestemmelsene, sier Berg.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Selskapet PKS er lei av presse-omtalen: Busselskapet PKS: – Vi driver ikke rutetransport

Samme definisjon av rute

Endringene innebærer en fri konkurranse om ruteløyver til flyplasstransport, som vil gjøre enklere for aktører som Polish- and Norwegian Services å få ruteløyve.

– En streng praktisering av de gamle bestemmelsene, som var uklare på dette området, de resterende to månedene av dette året virker meningsløst nå som det er vedtatt endringer som skal sikre fri konkurranse uten behovsprøving på slik transport som Polish- and Norwegian Services AS utfører, sier Berg, og viser til de sanksjonene selskapet har fått mot seg fra Vegvesenet.

Mens turvognløyve gis av Vegvesenet, er det fylkeskommunen som innvilger ruteløyve.

– Det er ingen tvil om at det blir enklere. Det er hele hensikten fra departementets side, sier saksbehandler Daniel Maslø-Hansen i Vestfold fylkeskommune til ABC Nyheter.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Samferdselsdepartementet opplyser til ABC Nyheter at søknad om ruteløyve fra neste år må vektlegges forslag til ruteplan, forslag til takstregulativ og dokumentasjon på gyldig turvognløve. Selskapene som oppfyller disse kravene, vil få innvilget ruteløyve.

Definisjonen av hva som er en rute vil være det samme som i dag.

Konkurrent tror ikke selskapet får løyve

En av de to selskapene som har ruteløyve til å drive persontranspor til og fra Torp er Paulsen buss AS. Daglig leder Jan Stiansen har lenge jobbet hardt med å fjerne aktørene som kjører på turvognløyve fordi de ødelegger kundegrunnlaget til selskapet hans, og skaper konkurranse på ulike vilkår.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Hver tur de kjører har de 3-4 ganger så mange passasjerer som oss. Vi har et tap på Horten-ruta på cirka 1 million kroner i år grunnet konkurranse på ulike vilkår. Det kan ikke fortsette. Det kan få alvorlige konsekvenser for hele foretaket. Vi vurderer nå å legge ned ruten, sier Stiansen til ABC Nyheter.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Hva tenker du om muligheten for at alle eller noen av de selskapene det gjelder kan få ruteløyve fra neste år?

– Da er det i alle fall konkurranse på riktige og like vilkår. Og da må vi vurdere det vi driver med. Men fremdeles ligger de nye reglene frem i tid. De gjelder ikke nå. Hvis Polish- and Norwegian Services skal drive ulovlig transport fram til de søker om å drive lovlig, så forstår jeg ikke at de kan få løyve til å drive lovlig transport fra neste år, sier Stiansen.