Verden

8. mars: Ti år siden passasjerflyet MH370 forsvant fra radaren: Ny teori om u-sving

Til tross for omfattende etterforskning, funn av vrakdeler og undersøkelser på havbunnen, har ikke det savnede flyet blitt lokalisert.

Malaysia Airlines flight MH370 forsvant på vei til Beijing fra Kuala Lumpur 8. mars 2014, med 239 passasjerer og mannskap om bord. På bildet sees skyggen av et Royal New Zealand Air Force P3 Orion maritimt søkefly under leting i det sørlige Indiahavet 31. mars 2014.
Publisert Sist oppdatert

8. mars er det ti år siden flyet forsvant fra radaren. Siden den gang har pårørende ventet forgjeves på svar om sine kjære, hva som forårsaket forsvinningen, og hva som egentlig skjedde med flyet.

Malaysia Airlines flight MH370, som var på vei fra Kuala Lumpur til Beijing, hadde 239 personer om bord. Hverken flykroppen eller noen av passasjerene eller besetningen er funnet.

Dermed forblir MH370 et uoppklart mysterium, enn så lenge.

Video: MH370-piloter mistet kontrollen før flyet styrtet

Ny teknologi gir nytt håp

En rekke fly og fartøy har deltatt i søket etter det savnede flyet MH370. Foto: Lsis James Whittle / Autralian defence / AFP / NTB
En rekke fly og fartøy har deltatt i søket etter det savnede flyet MH370.

Nå mener imidlertid myndighetene i Malaysia at det er grunn til å vurdere nye søk.

Ifølge Associated Press skal det amerikanske selskapet Ocean Infinity være klar til å gjenoppta søket og presentere nye bevis for den malaysiske regjeringen. Det er samme selskap som i 2018 gjennomførte en leteaksjon ved hjelp av undervannsfartøy.

– Jeg er glad for at det er fremgang i den nye forskningen og de nye teknologiene som har blitt presentert for oss. Vi håper virkelig at søket kan bidra til å finne flyet og få frem sannheten for de overlevende, sier Malaysias transportminister, Anthony Loke, skriver The Sun.

Sendte ikke ut nødsignaler

Like før flyet skulle inn i vietnamesisk luftrom og bli satt over til flykontrollen i Ho Chi Minh, forsvant transpondersignalet. Dermed opphørte all kontakt med flyet middelbart.

Boeing 777-flyet sendte ikke ut nødsignaler, indikasjoner på dårlig vær eller tekniske problemer før det forsvant. Flyet skal ha hatt tilstrekkelig drivstoff til syv og en halv times flyvning på tidspunktet da det forsvant.

Flyets siste kjente posisjon, før det forsvant fra radaren, var 6°55′15″N 103°34′43″Ø.

Skal ha foretatt en u-sving

Et annet Malaysia Airlines-fly, som var på vei mot Japan, og som lå en halvtime foran MH370, skal ha forsøkt å oppnå kontakt med besetningen. Kapteinen lyktes med dette, men kun støy og mumling skal ha blitt fanget opp før forbindelsen plutselig ble brutt.

Etterforskere mener å kunne fastslå at flyet gjorde en u-sving fra opprinnelige ruten. Deretter skal det ha styrtet i Det indiske hav vest for Australia. Denne teorien understøttes av satellitt- og flydata. Det skal også ha blitt funnet vrakgods, som har skylt i land flere steder, men flykroppen er aldri blitt funnet.

Nytt søk-område vest for Perth

De siste signalene fra MH370 (Skjermdump fra Wikipedia)
De siste signalene fra MH370 (Skjermdump fra Wikipedia)

Det nye leteområdet, som flere private ekspertgrupper nå har utpekt, skal være et nytt område i Det indiske hav, om lag 24 mil vest for den australske byen Perth. Bare halvparten av det aktuelle området er tidligere gjennomsøkt, ifølge australske medier.

Kinesiske Bai Zhong savner fortsatt sin kone, som var blant passasjerene på MH370.

– Uansett om det er 10 år, 20 år eller mer, så lenge vi fortsatt er i live vil vi ikke slutte å presse på for sannheten. Vi tror at sannheten til slutt vil komme frem, sier Zhong, ifølge Time.

Pårørende: – En berg-og-dal-bane de siste ti årene

Jacquita Gomes håper at et nytt søk kan gi svar på hva som skjedde med hennes mann, som var en del av kabinpersonalet på den skjebnesvangre flighten.

– Vi har vært på en berg-og-dal-bane de siste ti årene. Jeg er takknemlig for at vi nå kan få en ny sjanse til å kunne å si et siste farvel. Hvis den ikke blir funnet denne gang, håper jeg at de vil fortsette med et nytt søk, sier Gomes.

– Suksess er potensielt oppnåelig

Direktøren i Ocean Infinity, Oliver Plunkett, håper at nye søk kan gi de pårørende viktige svar.

– Vi har jobbet med mange eksperter, noen utenfor Ocean Infinity, for å fortsette å analysere dataene i håp om å begrense søkeområdet til et område der suksess er potensielt oppnåelig, sier Plunkett til New Straits Times.

Han viser til teknologiske fremskritt og nye søkemetoder som gjør det mer sannsynlig å få et gjennombrudd i etterforskningen av det forsvunne flyet, som trolig ligger på havets bunn.