Nye Renault 5 E-Tech kan dukke opp allerede neste år

Alpine A290 er behørig fabrikktestet i Nord-Sverige, der temperaturene jevnlig synker under 30 minusgrader. Hvor mye rekkevidde som går tapt i kulden røpes ikke. Den nye Alpine-elbilen kan komme til Norge i 2025.
Alpine A290 er behørig fabrikktestet i Nord-Sverige, der temperaturene jevnlig synker under 30 minusgrader. Hvor mye rekkevidde som går tapt i kulden røpes ikke. Den nye Alpine-elbilen kan komme til Norge i 2025. Foto: Alpine
Artikkelen fortsetter under annonsen

Nye Renault 5 E-Tech sjarmerer en hel bilverden. Nå er importøren i samtaler med fabrikken om å ta inn de heftigere Alpine-variantene også.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Norsk pris på nye Renault 5 E-Tech er ikke spikret, men fra fabrikken i Douai i Frankrike (ett av stedene der originale Renault 5 ble bygd) starter prisen på 25.000 euro – som i skrivende stund tilsvarer 287.000 kroner.

Den norske utgaven blir nok hakket dyrere, men ligger fortsatt an til å bli blant de rimeligere elbilene på markedet.

De første kundebilene av nye Renault 5 E-Tech ventes til Norge ved årsskiftet.

Den sterke gulfargen heter Pop Yellow. Fem seter er standard. Bagasjerommet er på 326 liter og det er 19 liter ekstra i oppbevaringsrom. Foto: Renault
Den sterke gulfargen heter Pop Yellow. Fem seter er standard. Bagasjerommet er på 326 liter og det er 19 liter ekstra i oppbevaringsrom. Foto: Renault

Opptil 400 kilometer

Under fire meter lang og en egenvekt på mindre enn 1.500 kilo er målet.

Renault opplyser at den 3,92 meter lange femseters elbilen, med 18-tommers hjul i hvert hjørne og minimale overheng, blir tilgjengelig med to batteripakker; på enten 40 kWh eller 52 kWh.

Det gir henholdsvis 120 hestekrefter og en rekkevidde på opptil 400 kilometer pr. oppladning eller 150 hestekrefter og opptil 300 kilometers rekkevidde.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Nye Renault 5 E-Tech er bygd på den nye AmpR Small-plattformen, med 11 kW AC-lading og 100 kW DC-lading. Det snakkes forfriskende mye om kjøreglede, men vi noterer også et bagasjerom på 326 liter og en tilhengerkapasitet på 500 kilo.

Første generasjon Renault 5 solgte i mer enn 5,5 millioner eksemplarer, fordelt på fem kontinenter fra 1972 til 1985. Renault hevder at det allerede i 1974 fantes en helelektrisk utgave. Foto: Renault
Første generasjon Renault 5 solgte i mer enn 5,5 millioner eksemplarer, fordelt på fem kontinenter fra 1972 til 1985. Renault hevder at det allerede i 1974 fantes en helelektrisk utgave. Foto: Renault

Dongeri og Google

Interiøret er inspirert av gamle R5 Turbo. Følgelig er setene, dashbordet og dørpanelene i Techno-utgaven kledd i dongeri, lagd av resirkulerte plastvannflasker og tekstiler.

Dashbordet er kantete og asymmetrisk, godt hjulpet av en 10-tommers instrumentskjerm foran sjåføren og en ekstra 10-tommer som infotainmentskjerm over midtkonsollen. De vanligste funksjonene er dandert rundt på knapper og tradisjonelle hendler ved rattet.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Navigasjonssystemet OpenR Link drives av Google, i utstyrsgradene Techno- og Iconic Five.

Interiøret er bredere foran (1,38 meter) enn bak (1,36 meter). Baksetet, som er en benk med tre seter, kan deles 60-40. Foto: Renault

Hvassere Alpine-versjon

Neste år kommer Alpine-versjonen A290, men verdenslanseringen finner sted allerede i juni i år.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Nøyaktig hva vi kan vente oss røpes ikke, men importøren snakker om høyere motoreffekt, karbonfiberdetaljer og mer sporty styling inspirert av Formel 1-laget Alpine.

Et nytt Alpine-ratt med flat bunn er kledd i nappaskinn. Funksjoner på rattet inkluderer «OV» (overtake) for kjappe og trygge forbikjøringer, «RCH» (recharge) for bedre regenerering av batteriene og «Drive»-knappen for å velge de ulike kjøremodiene.

Artikkelen fortsetter under bildene

Plasseringen er kanksje ikke den mest ergonomiske, men «OV»-knappen skal gjøre det enklere å foreta forbikjøringer, raskt og trygt. Foto: Alpine

Mens Renault 5 E-Tech kommer i salg i Europa i slutten av tredje kvartal, drøyer den litt lenger med å komme hit til lands, ettersom norske modeller får «cold climate»-spesifikasjoner. Det er derfor de første kundebilene ventes til Norge først ved årsskiftet. Alpine A290, som trolig blir en del dyrere, ventes i salg noen måneder senere.

Selv om Alpine er heleid av Renault, regnes Alpine som et separat merke. Dermed må Renault- importøren formalisere importen av Alpine. Samtalene skal være på et fremskredent stadium, men er fortatt «i en diskusjonsfase vedrørende en eventuell Norges-lansering».

Artikkelen fortsetter under annonsen

Artikkelen fortsetter under bildet

Renault Scenic E-Tech er kåret til «Årets bil i Europa». Ifølge fagjuryen bestående av 58 biljournalister i 22 land, er den bedre enn BMW 5 Serie/i5, Peugeot 3008/e-3008, Kia EV9, Volvo EX30, BYD Seal og Toyota C-HR. Foto: Renault
Renault Scenic E-Tech er kåret til «Årets bil i Europa». Ifølge fagjuryen bestående av 58 biljournalister i 22 land, er den bedre enn BMW 5 Serie/i5, Peugeot 3008/e-3008, Kia EV9, Volvo EX30, BYD Seal og Toyota C-HR. Foto: Renault

Scenic kåret til «årets bil»

Nye Scenic E-Tech ble nylig kåret «The Car of the Year 2024» i Europa. Renault-importøren RBI Norge (Renault Bil Import) satser på markant bedre salg med flere flotte elbiler i hus.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Vi håper å selge 1.500 Scenic E-Tech i år, samt 400 Megane E-Tech og rundt 1.000 varebiler, forteller administrerende direktør i RBI Norge Nils-Henrik Holmen.

I fjor ble det solgt 480 eksemplarer av Captur som ladbar hybrid, samt 370 av elbilen Megane E-Tech her til lands. De første kundebilene av Scenic E-Tech ventes til Norge i slutten av mai. Når dette skrives er de første 25 kontraktene inngått, mens ytterligere 1.600 personer har registrert seg som interesserte.

Scenic-SUV-en fås også med to batteripakker. Enten 60 kWh og opptil 429 kilometers rekkevidde til priser fra 369.900 kroner. Alternativt kan du velge 87 kWh batteripakke og få en rekkevidde på opptil 622 kilometer og fullt utstyrt blir prisen 479.900 kroner.

Denne artikkelen er tidligere publisert i Finansavisen Motor.