Wuhan-viruset lammer produksjonen: Verdens største bilfabrikk stengt

Hundrevis av nyproduserte biler utenfor Hyundais eksportkai i Ulsan, Sør-korea. Nå stenger fabrikkene i Ulsan produksjonen da de ikke får nok produksjonsdeler inn fra virus-rammede Wuhan i Kina.
Hundrevis av nyproduserte biler utenfor Hyundais eksportkai i Ulsan, Sør-korea. Nå stenger fabrikkene i Ulsan produksjonen da de ikke får nok produksjonsdeler inn fra virus-rammede Wuhan i Kina. Foto: Lee Sang-hyun / AP
Artikkelen fortsetter under annonsen

Hyundai har stengt Ulsan-fabrikkene i Sør-Korea, verdens mest produktive bilfabrikker. Wuhan-viruset får skylden.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Nyhetsbyrået AFP melder at Ulsan-komplekset, som består av fem fabrikker, har lagt ned produksjonen. Grunnen er mangel på deler fra kinesisk industri, som er sterkt preget av frykten for Wuhan-viruset.

Ifølge E24 kan Ulsan-komplekset i Sør-Korea produsere 1,4 millioner biler årlig. Analytikere har anslått at om de fem fabrikkene er stengt i fem dager, vil det koste Hyundai minst 500 millioner dollar, tilsvarende 4,6 milliarder kroner.

Også Toyota, Volvo og Peugeot-eier PSA og Fiat Chrysler har meldt at deres verdikjeder er påvirket av viruset, og at de kan komme til å måtte stenge fabrikker.

– Bilbransjen er en av de mest komplekse vi har, fordi den bruker så mange inputs fra så mange ulike land og undersektorer og leverandørnæringer. Innvirkningen og spredningen av det som skjer i Kina nå kommer ganske raskt til å bli synlig globalt, sier Ole Kjennerud i DNB Markets til E24. Han tror likevel risikoen for mislighold i bedrifter er relativt liten så lenge produksjonsstoppen ikke strekker seg over flere måneder.

Kjennerud påpeker til nettstedet at også andre bransjer som elektronikkbransjen er sårbare når en teknologihub som Wuhan er lammet av virus-frykt.