Barth Eide (Ap) oppfordrer folk til å tenke seg om før de kjøper ny fossilbil

Arbeiderpartiets energi- og miljøpolitiske talsperson Espen Barth Eide oppfordrer bilkjøpere til å tenke seg godt om når de velger sin neste bil.
Arbeiderpartiets energi- og miljøpolitiske talsperson Espen Barth Eide oppfordrer bilkjøpere til å tenke seg godt om når de velger sin neste bil. Foto: Lise Åserud / NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Det å kjøpe seg en helt ny fossilbil er ikke et fornuftig privatøkonomisk valg, for det kommer til å koste stadig mer, sier stortingspolitiker Espen Barth Eide (Ap).

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

En fersk undersøkelse ABC Nyheter publiserte i dag viser at 30 prosent av bileiere vurderer å kjøpe elbil som sin neste bil, mens 45 prosent vurderer å kjøpe bensin-, diesel- eller hybridbil.

Espen Barth Eide er komitenestleder i Energi- og miljøkomiteen på Stortinget og Arbeiderpartiets klimapolitiske talsperson. Han tror det vil være lite økonomisk smart å investere i en nykjøpt fossilbil.

– Jeg skjønner at mange vil vente litt med å kjøpe elbil. Markedet endrer seg fra måned til måned, med nye elbiler på markedet med stadig bedre rekkevidde. Men det å kjøpe seg en helt ny fossilbil er ikke et fornuftig privatøkonomisk valg, for det kommer til å koste stadig mer, sier Eide til ABC Nyheter.

– Bruktverdien av fossilbiler vil falle

Han mener Norge sammen med de fleste andre vestlige land vil se seg nødt til å fortsette å føre en stadig mer aktiv klimapolitikk i årene som kommer uavhengig av hvilke politiske partier som styrer, fordi vi ser de store konsekvensene klimaendringer får.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Med en stadig strammere klimapolitikk vil det bli stadig dyrere å bruke fossilbilen sammenlignet med utslippsfrie biler. Bruktverdien av fossilbiler vil derfor etter hvert falle ned mot null. Når elbilen om noen år dominerer i markedet, er det ikke mange som vil ønske seg en lett brukt dieselbil.

Det hjelper ikke å analysere verden slik den er i november 2019, mener Eide.

– Hvis jeg skulle kjøpt meg bil i dag ville jeg ha tenkt: Hva er verdien på bilen etter 2025 når det ikke selges nye fossilbiler i det hele tatt. Ta det med i regnestykket.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Ap-politikeren viser til Norges mål om at det kun skal selges utslippsfrie biler i nybilmarkedet i Norge fra 2025. Han peker også på at stadig flere bilprodusenter varsler at de vil fase ut produksjonen av fossilbiler helt. Derfor tror han det er mer fornuftig å beholde bilen du har nå et par år til hvis det er mulig, eller å kjøpe brukt dersom du går for en fossilbil.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Fra et økonomisk perspektiv er det verdt å se på kostnadene for bruk, bensin, og bompenger, som alle er mye lavere for elbiler i dag, og i tillegg se på hva gjenkjøpsverdien av bilen vil være om noen år.

– Vi er midt oppi en revolusjon

Stortingspolitikeren er klar over at det i dag ikke er like enkelt å eie elbil overalt i landet.

– Vi må legge til rette for god infrastruktur. Markedet trenger støtte fra det offentlige for å komme i gang med tilstrekkelig tetthet for lademuligheter i distriktene, og særlig i Troms og Finnmark.

I sine alternative statsbudsjetter de siste årene har Arbeiderpartiet foreslått å bevilge litt mer penger til Enova enn regjeringen gjør.

– Vi er enige om retningen, men vi vil gjøre omstillingen raskere og trekke fremtiden til oss for å få ned utslippene raskere. Vi er midt oppi en revolusjon som gjør at hele bilmarkedet vil flytte seg grunnleggende om få år, sier Eide.

Artikkelen fortsetter under annonsen

I tillegg til manglende hurtiglademuligheter flere steder i landet, er det mange som ikke har tilgang på hjemmelading i tettbygde strøk.

– Der kan man ha kommunale støtteordninger for å bygge ladeinfrastruktur i borettslag og sameier, slik som i Oslo. Videre kan man legge inn i boligbyggeforskrifter at det skal være lademuligheter i alle nybygg, slik at muligheter for hjemmelading er på plass fra bygningene tas i bruk.

Eide viser til at Arbeiderpartiet har fått ordførere og politisk makt i mange byer og kommuner, og håper de kan bidra til at flere innfører Oslos modell med økonomisk støtte til ladeinfrastruktur i borettslag og sameier.