Kun ett selskap søkte om støtte i konkurransen:Fortum vil bygge 26 hurtigladere i Finnmark – venter på pengesvar fra Enova

Fortum har over 1800 hurtigladestasjoner i Norge, men ingen i Finnmark. Det vil selskapet gjøre noe med, men de er avhengig av å lande en økonomisk avtale med det statlige selskapet Enova.
Fortum har over 1800 hurtigladestasjoner i Norge, men ingen i Finnmark. Det vil selskapet gjøre noe med, men de er avhengig av å lande en økonomisk avtale med det statlige selskapet Enova. Foto: Fortum
Artikkelen fortsetter under annonsen

Finnmark kan få et enormt elbil-løft neste år når 26 nye hurtigladestasjoner skal etableres. Men prosjektet står i fare for å ryke, hvis Enova bevilger Fortum mindre penger enn de ønsker seg.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Finnmark henger bak resten av Norge på utviklingen av infrastruktur for elbiler. Fylket fikk sin første hurtigladestasjon i fjor, som åpnet i Kirkenes på julaften. I sommer åpnet hurtigladestasjon nummer to, i Alta.

Før neste sommer kan ladeinfrastrukturen i Finnmark få et kjempeløft.

Ladeselskapet Fortum har søkt investeringsstøtte fra det statlige selskapet Enova til å etablere 25 eller 26 hurtigladepunkter i Finnmark og Nord-Troms.

– Vi er opptatt av at det skal bli lettere for folk i Finnmark å bruke elbiler. Det er det største fylket vi har med avstander folk i resten av landet ikke er vant til, og en relativt spredt bosetning gjør det vanskelig å bygge uten offentlig støtte, sier prosjektleder Snorre Sletvold i Fortum til ABC Nyheter.

(Artikkelen fortsetter under)

Finnmarks første hurtigladestasjonen åpnet i Kirkenes på julaften. Her er ordfører i Sør-Varanger, Rune Rafaelsen sammen med representanter fra Varanger Kraft på den offisielle åpningen. Foto: Anna Kireeva/Bellona
Finnmarks første hurtigladestasjonen åpnet i Kirkenes på julaften. Her er ordfører i Sør-Varanger, Rune Rafaelsen sammen med representanter fra Varanger Kraft på den offisielle åpningen. Foto: Anna Kireeva/Bellona

Forhandler om penger

Tidligere i år lyste Enova ut en konkurranse om å etablere 25 hurtigladestasjoner fordelt på tre områder: Øst-Finnmark, Midt-Finnmark, og Vest-Finnmark og Nord-Troms. Tilbyderen med det laveste tilbudet ville få investeringsstøtte til å bygge hurtigladestasjonene, slik at de kun må betale for drift og vedlikehold.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Fortum søkte om investeringsstøtte for alle tre områdene i Finnmark. Det var det eneste kvalifiserte selskapet som søkte. Hadde det vært flere enn én kvalifisert aktør som søkte, kunne Enova gitt investeringsstøtte til vinneren med en gang, og byggearbeidet kunne startet umiddelbart.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

At det kun ble én søker har ført til utsettelse av byggestart, og usikkerhet knyttet til om prosjektet i det hele tatt blir realisert.

– Med flere søkere er det konkurransen mellom dem som avgjør hvilken støtte som er nødvendig for å utløse byggingen. Det er det laveste tilbudet som vinner. Når det kun er én søker stiller situasjonen seg annerledes. Vi har da anledning til å gå inn i forhandlinger med søkeren om reelle kostnader og støttebehov. Det er der vi står nå, sier kommunikasjonsrådgiver i Enova, Daniel Milford Flathagen til ABC Nyheter.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Enova ønsker ikke å gå ytterligere inn på den konkrete saken, da den fortsatt er under saksbehandling.

Les også: Enova gir 2,3 mrd til stort klimatiltak: Verdens største flytende vindkraftverk til havs

Se hvilke steder som ble lyst ut i konkurransen, og som kan få hurtigladere neste år, i faktaboks.

Enova har utlyst konkurranse om å etablere hurtiladere på disse 25 stedene:

Fortum med samarbeidspartnere har søkt om støtte fra Enova til tre ulike område-pakker i Finnmark. Dersom partene klarer å få på plass en avtale, vil følgende steder få hurtigladere:

Øst-Finnmark, E6 Levajok – Kirkenes og E75 Vardø – Varangerbotn:

  • Kirkenes
  • Varangerbotn
  • Tana bru
  • Vadsø
  • Vardø
  • Levajok
  • Båtsfjord
  • Berlevåg
  • Mehamn
  • Kjøllefjord
  • Ifjord

Midt-Finnmark, E6 Karasjok – Skaidi og E69 Nordkapp – Olderfjord:

  • Honningsvåg
  • Skaidi
  • Olderfjord
  • Lakselv
  • Karasjok
  • Hammerfest
  • Havøysund

Vest-Finnmark og Nord-Troms, E6 Alta – Skibotn, E8 Skitbotn – Svenskegrensa og E45 Alta – Kautokeino:

  • Alta
  • Máze
  • Kautokeino
  • Burfjord
  • Sørkjosen eller Storslett
  • Mellom Olderdalen og Skibotn
  • Øksfjord

I tillegg ønsker Fortum å etablere en ladestasjon ved Suossjavri Fjellstue, slik at de til sammen bygger ut 26 nye ladeanlegg i Finnmark og Nord-Troms.

Kilde: Enova og Fortum

Prosjektet kan ryke

Saken er fremdeles til behandling hos Enova. Fortum hadde håpet på et svar innen slutten av august, slik at de kunne få etablert noen ladestasjoner før vinteren.

– Nå skal saken være klar for en innstilling i løpet av oktober, med tilsagn i begynnelsen av november. Det har vært litt frem og tilbake med avklaringer av det tilbudet vi har lagt på bordet i forhold til hvilke pengesummer Enova har tilgjengelig for å gi ut. Det er snakk om noen tekniske avklaringer av mindre og større art, sier prosjektleder Sletvold i Fortum.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Han vil ikke gå inn i detalj på hvilke tekniske deler som trenger avklaring, men fordi det er store pengesummer involvert må saken behandles på øverste hold i Enova før investeringsmidlene blir delt ut. Det er en av grunnene til at prosessen tar lang tid.

– Er det en fare for at hele prosjektet kan ryke, slik det står nå? spør ABC Nyheter.

– Fortum har fortsatt intensjoner om å bygge hurtigladere i Finnmark. Dersom Enova stiller vanskelige betingelser eller gir oss et lavere tilskudd enn det vi har satt som intern grense, kan prosjektet ryke.

Gitt at Enova og Fortum kommer til en enighet, vil arbeidet med å få på plass hurtigstasjonene starte så fort telen forsvinner fra bakken. Forhåpentligvis vil et flertall av laderne være klare til bruk for Finnmarks bilister før sommeren 2020.

Samarbeider med syv lokale kraftselskaper

ABC Nyheter intervjuet Fortum om mangelen på hurtigladere iFinnmark i november i fjor, da fylket enda ikke hadde én eneste hurtiglader.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Ladesjefen i Fortum uttalte da at de ikke bygget ut hurtigladere i Finnmark fordi det er for dyrt, blant annet på grunn av høye vedlikholdskostnader.

– Det er ikke nok med 100 prosent investeringstilskudd i Finnmark. Ja, du får et ladenettverk «gratis», men du må drifte det i minimum tre år, hvis ikke kan Enova trekke tilbake støtten. Både drift og vedlikehold koster så mye penger at det ikke er lønnsomt å drive ladestasjoner så langt nord i landet, fordi det er så få elbiler der, sa Ole Gudbrann Hempel i Fortum den gangen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

I den nye konkurransen gir ikke Enova noe ekstra støtte utover 100 prosent investeringstilskudd.

– Hva er grunnen til at dere har ombestemt dere nå, under ett år senere?

– Nå har vi fått med oss syv lokale kraftselskaper på laget. Det er helt avgjørende, svarer Snorre Sletvold i Fortum.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Selv om Fortum står som søker på konkurransen, har de inngått et samarbeid med Alta Kraftlag, Varanger Kraft, Nordkyn Kraftlag, Repvåg Kraftlag, Hammerfest Energi, Luostejok Kraftlag og Ymber.

– De kjenner sine deler av regionen. Vi er avhengige av lokale kontaktpersoner og samarbeidspartnere som har et medeierskap til konseptet og til helhetsløsningen. Sammen danner vi et nettverk som kan bidra til at kundeservice og vedlikehold fungerer.

Elbilforeningen: – Enova må få ut fingeren

Elbilsalget i Finnmark er på vei oppover. Første halvår av 2019 sto elbilsalget i fylket for 10,8 prosent av nybilsalget. Det ble solgt 140 flere elbiler enn samme periode i fjor, ifølge tall fra Opplysningsrådet fra Veitrafikken (OFV).

– Finnmark har nå en høyere elbilandel i nybilsalget enn noe annet europeisk land. Det er ganske imponerende, sier generalsekretær i elbilforeningen Christina Bu til ABC Nyheter.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Christina Bu er generalsektretær i Norsk Elbilforening. Foto: Elisabeth Bergskaug/ABC Nyheter
Christina Bu er generalsektretær i Norsk Elbilforening. Foto: Elisabeth Bergskaug/ABC Nyheter

Om den positive utviklingen skal fortsette, mener hun Finnmark er helt avhengig av å få et godt hurtigladenettverk. Det vil både innbyggerne og turistene som besøker fylket med bil tjene på.

– De to viktigste grunnene til at folk er usikre på om de bør kjøpe elbil er om rekkevidden er god nok, og om det er god nok tilgang på lading. Det er viktig å vite om du kan kjøre fra Alta til Karasjok uten problemer. Det trengs et nettverk av hurtigladere for å bruke elbil til lengre turer.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Bu mener det er åpenbart at elbilsalget vil få en enorm boost hvis hurtigladerne kommer på plass. Hun er skuffet over at Enova bruker så lang tid på å komme til en avgjørelse i denne saken.

– Nå må Enova få ut fingeren. Fortum var den eneste aktøren som søkte, og de har enda ikke fått svar om de kan bygge. Selskapet ønsker å ta et samfunnsansvar og bygge ut infrastrukturen i Finnmark. Da er det synd om det ikke løser seg med Enova.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Statsministeren: – Infrastruktur viktig

Statsminister Erna Solberg (H) har tidligere bejublet den positive elbilutviklingen i nybilsalget i Finnmark så langt i 2019.

– Når du ser at veksten er høyest i Finnmark, er det fordi de har hatt et lavt nivå tidligere. Men det viser at også at elbilene har fått sitt gjennomslag i Distrikts-Norge og distriktskommuner, sa Solberg til NTB i august.

Hun understreket også viktigheten å få på plass flere hurtigladere.

– Det er viktig at vi følger opp med det som er infrastrukturen for at dette skal fungere.