Meny

MDG-Lan: – Sjokkert over hvor mye regjeringen somler med hurtigladere

Lan Marie Nguyen Berg mener regjeringen må få på plass en bedre ordning for finansiering av hurtigladere for elbiler over hele landet. Særlig i Finnmark, et fylke uten én eneste hurtiglader. Foto: Henry Romero / Reuters/NTB Scanpix
Elbil-salget i Norge har skutt i været, men Finnmark har fortsatt ikke én eneste hurtiglader i fylket. MDG krever at regjeringen tar grep.

Oslo-byråd for miljø og samferdsel, Lan Marie Berg (MDG), var nylig på besøk hos lokallag i Tromsø og Alta.

– Jeg ble sjokkert da jeg fikk høre fra mine partifeller i Finnmark hvor mye regjeringen somler med utbygging av hurtigladere. Vi kan ikke ha det sånn at man må bo i en av storbyene for å kunne ha elbil. Det er et hån mot folk flest og næringslivet rundt omkring i landet som ønsker å leve mer miljøvennlig og bidra til å kutte klimautslippene, sier Berg til ABC Nyheter.

– Manglende handlekraft

Ifølge Elbilforeningens ladekart finnes det bare seks offentlige normalladere tilgjengelige i hele Finnmark, i tillegg til noen Tesla-superladere. Fylkets nærmeste hurtiglader finner du så langt sør som i Tromsø, Laksevatn og Nordkjosbotn i Troms.

– I løpet av fem år har ikke regjeringen vært i stand til å bygge én eneste hurtiglader i hele Finnmark. Maken til manglende handlekraft skal man lete lenge etter. Det er alvorlig, fordi vi allerede ser alvorlige konsekvenser av klimaendringene i Norge med mer tørke og flom. FNs klimapanel sier at verden har 12 år på seg til å halvere klimautslippene, påpeker Oslo-byråden.

De første hurtigladerne i fylket er på vei, og kommer på plass i løpet av de nærmeste månedene. Varanger kraft skal etablere en hurtiglader i Kirkenes og en i Alta. I tillegg er det planer om en i Hammerfest. I 2019 åpner en hurtiglader i Porsanger.

Les våre siste artikler om elbiler her.

Mener regjeringen svikter distriktene

Fylkesleder i Finnmark MDG, Farid Sharati. Foto: Miljøpartiet de Grønne

Miljøpartiet de Grønne har flere av sine sterkeste kommuner i Finnmark. Partiet sitter i posisjon i Alta, og har over 10 prosent oppslutning i Vardø og Lebesby.

Fylkesleder i Finnmark MDG, Farid Sharati mener regjeringen svikter det store flertallet av innbyggerne i distrikts-Norge som ønsker å leve mer miljøvennlig når de prioriterer store motorveiprosjekter fremfor et landsdekkende hurtiglader-nettverk.

– MDG har gjennom mange år foreslått økte bevilgninger til å få på plass et landsdekkende nett av hurtigladere. I vårt alternative statsbudsjett foreslår vi 240 millioner kroner ekstra til å bygge 1000 nye ladepunkter i året, sier Sharati til ABC Nyheter.

Enkelt og greit:  Slik lader du elbilen med hurtiglader

Høyere støtte i Finnmark enn resten av landet

MDG krever at regjeringen får ut fingeren og får fart på utbygging av ladepunkter for elbiler over hele landet. Klima- og miljøminister Ola Elvestuen (V) sier regjeringen jobber med saken. 

Klima- og miljøminister Ola Elvestuen (V) understreker at den positive elbil-utviklingen har skjedd etter regjeringsskiftet i 2013. Arkivfoto. Foto: Berit Roald / NTB scanpix

– Vi har flere initiativ for å få på plass et godt ladenettverk i hele Norge. Men det har vist seg å være vanskelig i Finnmark, selv om Enova har tilbudt 100 prosent støtte. Støtteordningene vi har etablert gjennom Enova har ikke gitt de resultatene vi ønsker enda, sier Elvestuen til ABC Nyheter.

I 2016 forsøkte Enova å lokke kommersielle aktører til å etablere en ladekorridor gjennom hele landet, helt fram til Kirkenes. Ingen aktører søkte den utlyste støtten, selv om staten kunne ta kostnaden av hele investeringen.

– Vi må ha rause tiltak for Finnmark

I 2017 ble det etablert en ny ordning hvor Enova støtter kommuner med etablering av inntil to hurtigladere, dersom kommunen har færre enn to fra før. Foreløpig har det gitt lite fortgang på sakene i Finnmark. 

– Behovet for støtte i Finnmark er høyere enn i resten av landet. Det er helt naturlige grunner for det. Vi må ha målrettede tiltak for Finnmark for at ladepunkter skal komme på plass. Vi følger med på utviklingen og legger opp til å ha en mer treffsikker ordning gjennom Enova, sier klimaministeren.

I forslag til statsbudsjett for 2019 er det lagt inn 344 millioner kroner ekstra i potten til Enova. Pengene er imidlertid ikke øremerket elbil-satsing, men klimatiltak for hele samferdselssektoren. 

Tror nullutslippsmålet er realistisk

At MDG mener regjeringen somler, stiller Elvestuen seg uforstående til. 

– Elbilsalget er på tett opp mot 30 prosent av nybilsalget i år. Sist måned var det på 38 prosent. Vi har både salg og ladetilbud for elbiler som ingen andre land i verden er i nærheten av å ha. Norge leder an i utviklingen og ligger langt foran.

Stortinget har vedtatt et mål om at alle nye biler som selges fra 2025 skal være nullutslippsbiler, biler som ikke bruker fossilt drivstoff. Klimaministeren mener i alle høyeste grad at målet er realistisk å nå. 

– For fem år siden var salget av elbiler på under fem prosent av nybilsalget. På seks år til er det fullt mulig å nå tilnærmet 100 prosent. Vi må ha en offentlig innsats for å sørge for at vi har et nasjonalt ladenettverk. Samtidig må vi forvente at markedet bidrar. Men jeg skal ikke gi meg på at vi skal ha et landsdekkende hurtigladersystem i Norge.

Utfordring:  – 74 prosent av bilene vi har kjøpt så langt i år, kan vi ikke kjøpe etter 2025

Hvorfor trenger Finnmark hurtigladere? 

Elbilforeningen mener imidlertid at tempoet på utbygging av ladeinfrastruktur opp betraktelig om målet skal være realistisk. 

– Målet gjelder for hele landet, også Finnmark. Innbyggere i Finnmark kjøper også elbiler og vil være en del av dette. Samtidig reiser nordmenn mye på bilferie og vi er avhengig av god dekning i hele landet. Utfordringen gjelder ikke bare i Finnmark. Cirka halvparten av norske kommuner mangler hurtiglader, sier generalsekretær Christina Bu til ABC Nyheter.

Generalsekretær i Elbilforeningen, Christina Bu. Foto: Norsk elbilforening

Mange kommersielle aktører bidrar til utbygging av ladestasjoner i Norge. Bu sier at det ikke er myndighetens ansvar alene å få på plass infrastruktur, men at de må tilrettelegge og planlegge, sånn at utbyggingen går raskt nok.

– Det er ikke alle steder i Norge det er kommersielt bærekraftig å sette opp en hurtiglader. Selv om man får 100 prosent støtte til selve byggingen, koster det penger å drifte laderen. Hvis bruken er lav, noe den vil være enkelte steder, blir kostnadene høyere enn inntekten, og det blir kommersielt lite gunstig å drive. 

Les også: 

Slutt på gratis elbil-lading i Oslo i 2019

Nils og familien kjørte 6000 kilometer med Tesla og campingvogn

Ladet bilen fra vanlig stikkontakt – det endte i katastrofe

Motor
Populært