Fersk spørreundersøkelse:

Færre enn 1 av 3 vurderer elbil som sin neste bil: – Litt skuffende

30 prosent vurderer å kjøpe elbil som sin neste bil, viser en spørreundersøkelse gjennomfært av Norstat for ABC Nyheter. Bildet viser diverse Tesla-modeller oppstilt på utleveringssenteret til Tesla ved Norges Varemesse på Lillestrøm.
30 prosent vurderer å kjøpe elbil som sin neste bil, viser en spørreundersøkelse gjennomfært av Norstat for ABC Nyheter. Bildet viser diverse Tesla-modeller oppstilt på utleveringssenteret til Tesla ved Norges Varemesse på Lillestrøm. Foto: Fredrik Hagen / NTB scanpix

En undersøkelse Norstat har gjennomført for ABC Nyheter viser at 30 prosent vurderer elbil som sin neste bil. Elbilforeningen er ikke overrasket, men litt skuffet.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Spørsmålet som ble stilt i undersøkelsen lød «Dersom du har bil i dag, regner du med å erstatte denne bilen en gang og i så fall med hva?». Mens 30 prosent av de spurte oppgir at de vil kjøpe elbil som sin neste bil, svarer 45 prosent av de planlegger å kjøpe bensin-, diesel- eller hybridbil.

Totalt er det 19 prosent som oppgir at de ikke eier bil, og 5 prosent som svarer at de ikke planlegger å erstatte bilen. Undersøkelsen har 1021 respondenter.

– Vi liker å skryte av at Norge har verdens beste elbilsatsing. Derfor er det litt skuffende at ikke enda flere vurderer å velge elbil. Jeg tror det er mange som ikke har fått med seg hvor billig vedlikehold og drift av elbil er, sier Unni Berge til ABC Nyheter.

Hun er kommunikasjonssjef og samfunnskontakt i Norsk Elbilforening. Selv om hun synes tallene er litt skuffende, er hun ikke overrasket. Det finnes en forklaring.

– Bruktbilsalget i Norge er tre ganger så stort som nybilsalget regnet i antall biler. Vi er derfor avhengige av at bruktbilmarkedet for elbiler blir enda større, slik at flere bilkjøpere får god tilgang til elbiler, sier Berge.

Store geografiske forskjeller

Det er store forskjeller geografiske forskjeller i undersøkelsen. I Nord-Norge svarer kun 15 prosent at de vil erstatte bilen sin med en elbil, mens på Vestlandet, Østlandet og Sørlandet inkludert Telemark svarer henholdsvis 35, 33 og 32 prosent at de vurderer å kjøpe elbil som sin neste bil.

– De lave tallene i Nord-Norge viser at regjeringen må prioritere å få bygget ut hurtigladere i Troms og Finnmark. Der står private aktører klare til å bygge ut, men venter på en avklaring fra Enova som tar altfor lang tid, sier Berge i Elbilforeningen.

Oslo skiller seg ut ved at 40 prosent av de spurte ikke eier bil. Det er høyt over landssnittet på 19 prosent. I hovedstaden er det like mange som vurderer elbil som de andre biltypene, 27 prosent.

Samtidig viser undersøkelsen at det er mest attraktivt med elbil i byer, mens i landsbygder er det kun 15 prosent som vurderer elbil.

– Tallene i undersøkelsen viser at vi fortsatt trenger en sterk elbilsatsing i Norge. Det må lønne seg å velge elbil. Vi må få på plass lading i hele landet for at elbil skal være det foretrukne alternativet for alle.

Flere med høy inntekt vurderer elbil

Det er også tydelig forskjell i inntekt knyttet til bileierskap og planlagte bilkjøp i undersøkelsen. Jo høyere inntekt, jo høyere andel bileiere. Blant de med inntekt under 300.000 oppgir 59 prosent at de ikke eier bil. 11 prosent vurderer elbil, mens 28 prosent vurderer bensin-, diesel- og hybridbil.

Samtidig øker andelen som vurderer elbil med jevnt med høyere inntekt. Blant dem med en inntekt mellom 700.000-900.000 vurderer 41 prosent elbil som sin neste bil, og blant dem med inntekt over 900.000 vurderer 43 prosent å kjøpe elbil.

– Ettersom elbilmarkedet i stor grad fortsatt er et nybilmarkedet er det ikke så rart at de med høy inntekt i større grad vurderer elbil, for det er de kjøperne som er i nybilmarkedet, sier Unni Berge.

Om bruktbilmarkedet for elbiler skal bli større, må nybilsalget fortsette å vokse. I 2018 sto elbiler for 31,2 prosent av nybilsalget, opp fra 20,8 prosent i 2017. Salgstallene så langt i år har allerede overgått tallene for 2018.

– Det politiske målet til Norge er å fullelektrisifere personbilparken vår. I tillegg til manglende lademuligheter langs veien flere steder i landet, vet vi at mange som bor i leiligheter med fellesgarasje mangler tilgang til privat lading. Regjeringen må få på plass støtteordningen for ladeutbygging i borettslag og sameier som de lenge har lovet.

Les også: Norges beste og «verste» elbil-kommuner

Video: For hver elbil i Norge er det fortsatt seks dieselbiler:

Personvernpolicy