Motor
Se hva de gjør med drømmebilen
Avduket: Porsche Cayenne er elektrisk – og lynrask.
Denne artikkelen ble først publisert av Broom.no.
Aldri før har Porsche laget en serieprodusert bil som har like mye krefter som nye Cayenne Electric.
To elmotorer byr på opptil 1.156 hestekrefter – og et dreiemoment på svimlende 1.500 Nm.
Disse tallene høres ut som de er ment for en superbil. Men det er altså en SUV – og dessuten den mestselgende modellen Porsche har laget. Over 1,5 millioner biler er produsert.
Den tredje generasjonen blir helt elektrisk.
Men dagens Cayenne vil leve parallelt med nykommeren i flere år til – med bensinmotor og som ladbar hybrid.
Lynrask lading
Cayenne Electric kommer fra start i to versjoner: Innstegsmodellen Cayenne Electric – og toppmodellen Cayenne Turbo Electric.
De har samme batteripakke – på 113 kWt. Det gir rekkevidde på henholdsvis 642 og 623 kilometer.
Standard er også 800 Volt-systemet, som sørger for svært raskt lading. Her er maks effekt 400 kW.
Under ideelle forhold skal den klare å ta imot over 300 kilometer rekkevidde på 10 minutter.
10-80 prosent skal gå unna på under 16 minutter. Det er brennfort for et så stort batteri.
Og det er selvsagt ikke bare på ladestasjonen det går unna ...
Lynrask akselerasjon
Særlig Turbo-utgaven er skikkelig hårete greier! Over 1.000 hestekrefter gir selvsagt ekstreme ytelser:
- 0-100 km/t på 2,5 sekunder er jo bare sprøtt.
- 0-200 km/t på 7,6 sekunder er også helt vilt. Det er til og med raskere enn sportsbilen 911 Turbo S bruker på samme øvelse.
- Toppfarten for Turbo-utgaven er 260 km/t.
Bruker du ikke launch control eller boost-funksjonen, er systemeffekten fra de to elmotorene i Turbo-utgaven 857 hestekrefter.
Innstegsmodellen er ikke noen sinke, den heller.
Med opptil 442 hestekrefter med boost-funksjonen, klarer den 0-100 km/t på 4,8 sekunder. Det burde holde for de fleste.
Les også: Norske bilister har talt: Særlig én ting får blodet til å koke i trafikken
Tungvekter
Batteripakken er for øvrig helt ny – og nå integrert i selve strukturen på bilen. Det bidrar til bedre vridningsstabilitet og lavere vekt.
Men med lengde på 498 centimer er dette selvsagt ingen lett bil. Turbo-modellen veier 2.645. Cayenne Electric veier 2.525 kilo.
Batteripakken består av seks moduler, slik at du kan skifte den det eventuelt er problemer med, i stedet for å bytte hele pakken.
Trådløs lading
En stor nyhet på Cayenne Electric er at den nå kan lades trådløst. Bilen kan da bare parkeres over en ladeplate – og tar imot 11 kW.
Vi får vite at den trådløse ladingen ikke skal være noe mer utsatt for kulde enn vanlig lading. Ladeplaten kan også være utendørs – det gjør ikke noe om det ligger snø eller blader over den.
En egen sensor sørger også for at den slås av, hvis dyr eller mennesker nærmer seg.
Unik løsning
Akkurat som hybriden Porsche 911 GTS, har også Cayenne Electric «vindgardiner» nederst på frontfangeren. I tillegg er det takspoiler – og Turbo-utgaven av Cayenne Electric har også noen helt nye «blades» som kommer ut på hjørnene bak på bilen.
Dette skal bedre aerodynamikken. De kommer ut så snart bilen bikker 55 km/t.
Den løsningen har vi aldri sett tidligere. Om det er tøft, eller ikke? Det må man nesten se og avgjøre selv ...
Bedre plass
En viktig nyhet på el-utgaven er at akselavstanden er forlenget med rundt 13 centimeter. Den er nå tre meter – som gir bedre plass for de som sitter i baksetet.
Baksetene er dessuten elektrisk justerbare. Du kan både skyve setene fram og tilbake – og endre vinkelen på ryggstøtten.
Bagasjerommet er også blitt svært romslig. 781 liter blir til 1.588 liter når du legger ned ryggen på baksetene.
Det er også en egen kjeller hvor du har plass til bagasjeromsskjuleren.
Frunk er også på plass. Her får du plass til 90 liter.
Les også: Ny rapport: Disse er involvert i nesten alle dødsulykker.
Hengervekt
I Norge er vi godt over middels opptatt av hengervekt. Cayenne slår i bordet med klassens beste – opptil 3,5 tonn.
Enn så lenge kreves imidlertid Offroad-pakke for å få bilen godkjent for så mye vekt. Dette har med lover og regler knyttet til adkomstvinkel på bilen.
Har du ikke offroad-pakke, er maks vekt 3 tonn. Ikke dårlig, det heller.
Hengervekten gjelder begge modellene.
Nytt interiør
Førermiljøet er helt annerledes enn det vi er vant med i Taycan og Macan. Her får man raskt følelsen av stor SUV. En helt ny hovedskjerm, som er buet i bunnen er sentralt plassert.
I tillegg har den en høy og bred midtkonsoll – og fysiske knapper til klimaanlegget og volumkontrollen.
En ny og større skjerm er plassert foran passasjersiden – og nå har du muligheten til å bruke flere strømme- og spilltjenester enn før.
Kunstig motorlyd
Noe mange savner med elbiler, er lyden av motoren. Dette forsøker Porsche å løse med kunstig motorlyd i Cayenne.
Vi har hørt den – og særlig i Sport Plus høres det barskt ut. Dette minner om en V8 bensinmotor. Det kan gjøre savnet av et ekstra eksosanlegg litt mindre ...
(du kan også høre den i klippet under)
Girskift får du imidlertid ikke. Cayenne har ikke to trinns girkasse, slik som Taycan. Det er heller ikke kunstige girskift, slik vi har sett i noen sportslige elbiler.
Leveringene er ventet å starte nærmere sommeren.
Vi gjør oppmerksom på at vårt første møte med Porsche Cayenne er gjort på et event der reise og opphold er betalt av produsenten. Klikk her for å lese mer om Brooms redaksjonelle retningslinjer.