Bil
Polestar-designer: Slik skal han tegne bilen på nytt
Polestars designsjef Maximilian Missoni får nye muligheter når han skal tegne elbiler, spesielt fordi han ikke er like opptatt av aerodynamikk som alle andre.
SANTA MONICA, CALIFORNIA: – Dråpeformen er den perfekte utformingen hvis man vi ha lavest mulig luftmotstand for økt rekkevidde, men kundene vil ha noe annet. Derfor designer vi flere forskjellige modeller, sier Polestars designsjef Maximilian Missoni.
Uten å nevne navn refererer han til andre bilmerker og modeller som setter aerodynamikk i sentrum, hvor dråpe-, vinge- og såpestykkefasong er benyttet.
Det er da lett å tenke på modeller som Hyundai Ionic6, Mercedes-Benz EQS og Tesla Model 3, hvor den såkalte Cd-verdien for luftmotstand er lav og viktig. Massimo påpeker imidlertid at det er Cd-verdi ganger frontareal som er avgjørende for luftmotstanden.
(Artikkelen fortsetter under bildet).
Nye muligheter
– Elbilene har fortsatt fire hjul, ratt og seter, men drivlinjen gir oss nye muligheter. Vi har derfor designet flere av våre nye modeller med lavt panser, lav taklinje og aerodynamiske detaljer som reduserer luftmotstanden, presiserer han.
Uten en stor forbrenningsmotor kan fronten og panseret gjøres lavere, og på Polestar 3 er det en helt spesiell åpning i panseret som leder luften riktig videre bakover.
(Artikkelen fortsetter under bildet).
Dropper bakruten
I Polestar 5 går fotbrønnen i baksetet ned i batteriet slik at taklinjen kan gjøres lavere uten at det blir trangt. Bilen har ikke bakrute, slik Polestar 4 heller ikke har. Det betyr at trafikkbildet bak formidles via et kamera på taket og en skjerm i stedet for speil i frontruten.
Kameraspeil er uvant, men kan ha sine fordeler ved valgfritt utsnitt og mindre dødvinkel, samt ingen passasjerer eller nakkestøtter som begrenser sikten. Panorama glasstaket lages i stedet lenger og lavere bakover, aerodynamikken forbedres og de strukturelle elementene kan flyttes bakover for bedre plass.
Etter mange år som designer hos både VW og Volvo er Massimo nå glad for å være i en mindre organisasjon som Polestar.
(Artikkelen fortsetter under bildet).
Nye modeller
– Med Geely og Volvo i ryggen har vi mange fordeler når det gjelder kostnader, plattformer og annen teknologi, men nå skal vi styrke vår merkevare og går fra en til tre modeller neste år og har ytterligere to på gang i 2025 og -26. Merkevaren skal fortsatt være premium og vi skal ikke lage små biler, sier Missoni.
Den første og mest spennende for Norge er Polestar 3, som er en stor SUV med skiluke gjennom baksetet. Denne skal produseres i USA og vil dukke opp våren 2024. Polestar 4 er en crossover-SUV-coupé som ligger mellom 2 og 3 i størrelse og vil dukke opp senere neste år. Polestar 5 vil være den store sedanen fra 2025.
– Denne er ikke ulik konseptmodellen Precept, da vi ikke ønsker å love for mye når vi viser prototypen, forklarer Missoni, noe som lover godt for Polestar 6 i 2026 også.
Dette er den tøffe roadsteren og det kommer mer, men Missoni er frustrert over å leve i fremtiden.
(Artikkelen fortsetter under bildet).
Avviser kritikk
– Det som er nytt for kunden er gammelt for oss, men vi må se fremover, poengterer han.
– Hva med kritikken om at stadig flere biler blir digitale med få skjermer og ingen fysiske knapper?
– En volumbryter kan være nostalgisk og funksjonell, men fordelen med digitale skjermer er at alt kan endres og utvides ved behov. En knapp varer evig, understreker han.
(Artikkelen fortsetter under bildet).
Ny teknologi
På bilene som kommer fra Polestar vil lyktene ha to blader i stedet for den Volvo-inspirerte Tors hammer. Ladeluken vil i størst mulig grad integreres i designet i stedet for å være en luke på skjermen. Med opptil 850 hestekrefter og akselerasjon langt ned på 3-tallet ønsker Polestar å lage engasjerende biler.
I samarbeid med DreamSmart som utvikler mobilteknologi og programvare vil Polestar dessuten utvikle en egen telefon. Allerede neste år vil Polestar og StoreDot lansere en prototype for å demonstrere teknologien i det nye silikonbatteriet som vil sitte i den nye Polestar 5. Dette skal tillate 160 kilometers lading på fem minutter uten å skade batteriet på kort eller lang sikt.
Samarbeidet med Bowers & Wilkins skal gi kundene god og høy lyd i Dolby Atmos-standard. Da vil du neppe savne lyden fra forbrenningsmotoren, men du vil kunne se mer av teknologien skjult under skallet.
(Artikkelen fortsetter under bildet).
Kjøring eller selvkjøring
– Vi er ikke redde for å vise frem teknologien og markører i fronten og andre steder på bilen vil røpe hvor Lidar-teknologien fra Luminar Technologies og den nye kamerateknologien fra MobilEye sitter. Dette er teknologi som i teorien vil gjøre bilene selvkjørende, forteller designsjefen.
De første strekningene for denne typen kjøring er allerede åpnet i USA og Tyskland, mens Sverige og flere andre markeder vil følge etter neste år.
– Selvkjøring er kanskje ikke forenlig med engasjerende kjøring?
– Det vil i overskuelig fremtid være to retninger, kjøring og transport. Skal du fra A til B, pendle eller sitte i kø vil komfort og utnyttelse av tiden være viktig. For andre vil privatbilen og muligheten til å kjøre selv være avgjørende, tror Maximilian Missoni.
I så fall er det håp for bilentusiasmen.
Denne artikkelen ble først publisert i Finansavisen Motor.