Fra influenser til gründer: Tjente millioner før lansering

Treningsappen Mila har 12.000 brukere, 300.000 følgere og over 13 millioner i inntekter sitt første år – Har gått over all forventning.

Camilla Lorentzen er en av gründerne bak treningsappen Mila.
Publisert

Denne artikkelen ble først publisert hos Finansavisen.

– Da vi lanserte var vi allerede gått i overskudd, forteller Lorentzen.

Sammen med kona Julie lanserte influenser Camilla Lorentzen treningsappen Mila i mars 2024.

På forhåndssalget kunne man kjøpe årsmedlemskap, noe som sikret gründerne to millioner kroner før appen var tatt i bruk. I løpet av lanseringsmåneden bikket omsetningen fire millioner, og ved utgangen av 2024 var omsetningen tretten millioner kroner. Resultatet? Tre millioner kroner første driftsår.

De endte med å tjene veldig mye mer enn om vi hadde betalt fullpris

Camilla Lorentzen

Mila App AS ble etablert våren i fjor og har foreløpig ikke sendt inn noen regnskaper. Appen er heleid av Earned Media AS, selskapet bak influenserparet. Earned Media har hatt stabile inntekter på seks millioner kroner i årene etter covid, regnskapet for i fjor er enda ikke ute.

Størst i USA

– Det har gått veldig bra, de som handlet på forhåndssalg visste jo ingenting om innholdet utover at det var en treningsapp.

Lorentzen tilbyr treningsøkter, informasjon, veiledning og tips som tilpasses brukerens selvvalgte energinivå gjennom appen. Et nokså kjent konsept, som har fungert godt for influenseren. For øyeblikket har Mila 12.000 brukere, aller størst er plattformen blitt i USA, Storbritannia og Tyskland. 

Inne i appen kan man kjøpe et årsabonnement for 990 kroner eller et løpende medlemskap for 99 kroner i måneden, dette setter gjennomsnittlige månedlige inntekter et sted mellom 990.000 kroner og 1.200.000 kroner. Millionene ruller inn, og tallene peker kun en vei.

– Det har hvert fall ikke gått nedover. Så langt ligger vi an til å, i år, omsette for 13 millioner kroner som betyr at vi vil slå fjorårets omsetning da medlemstallet selvsagt skal oppover!

Influenserparet har 3.7 millioner følgere på Instagram.

Knalldeal for utviklerne

– Jeg har jobbet med trening siden 2014 da jeg tok PT-utdanning, og har hele tiden jobbet for at spesielt damer skal føle og forstå at kroppen kan brukes uansett hvordan den ser ut. Jeg ville sette dette ut i praksis, og tenkte hvordan kan vi gjøre dette på en måte som treffer flest mulig folk?

Sammen med kona bestemte hun seg for at en treningsapp var veien å gå. De begynte å utforske mulige leverandører og apputviklere. Først var planen å gå for en app-template, en billig og enkel løsning, det var før de takket ja til et møte med et firma som bygger apper fra bunnen.

Mila App

Navn: Camilla Lorentzen.

Forretningsidé: En treningsapp med guidede treningsøkter på 5-60 minutter som kan gjøres hvor som helst, uten utstyr.

Ambisjon: Har ikke et økonomisk mål, vi vil gjøre bevegelse tilgjengelig og morsomt for flest mulig, spesielt for de som har mistet litt troen på at treninger noe for de. 

Finansiering: Egenkapital.

Eiere: Camilla Lorentzen (50%) og Julie Lorentzen (50%).

– Jeg sa til Julie før jeg møtte dem at dette her er alt for dyrt, men vi kan høre hva de sier for nå har de kontaktet oss fem ganger. Etter møtet sa jeg bare at fyfaen dette var rådyrt, men vi gjør det!

Det tok ikke lang tid før appen hadde betalt seg selv, og Lorentzen forteller at utviklerne har inngått en nokså god deal.

Vi vil slå fjorårets omsetning da medlemstallet selvsagt skal oppover!

Camilla Lorentzen

– Mot et avslag i byggeprisen får de en andel av omsetningen de første to årene, så den avtalen går til mars 2026. Det var fint med litt mindre risiko, men de endte med å tjene veldig mye mer enn om vi hadde betalt fullpris, bra for dem og bra for oss!

– Etter mars neste år vil kostnadene rundt appen naturligvis gå litt ned når den avtalen løper ut.

Ekteparet har hittil gjort det aller meste selv. I oktober får de inn en daglig leder som kan lette litt på trykket.

– Det har vært en hektisk periode med fulltidsjobb som influensere og ankomst av vårt andre barn. Vi har hele tiden må tilpasse arbeidslivet rundt familielivet, med to barn som ikke går i barnehage ligger det ikke til rette for fulle arbeidsdager. Så det blir godt å få med henne på laget.

Lorentzen holder kontakt med brukerne på en rekke sosiale plattformer.

672 millioner likerklikk

–Hva skiller dere fra andre treningsapper på markedet?

– Vi har ikke fokus på kalorier spist eller vekt mistet - men på antall smil vi har klart å samle den siste uken. Fremgang hos oss måles i at du har det bedre, ikke hvilken størrelse du bruker. 

På TikTok har paret samlet 672 millioner likerklikk på sine videoer, dette har gitt gode muligheter for å spre kjennskap til appen. På Instagram har Milamovement like under 300.000 følgere, hvor Lorentzen deler ukentlige motivasjonsinnlegg. De siste ti videoene som er delt fra kontoen har mellom 65 tusen og 1.3 millioner avspillinger hver.

– Hva vil dere oppnå med Mila?

– Det vi vil oppnå med Mila er å gjøre trening og bevegelse tilgjengelig for flest mulig folk. Vi ønsker å skape et inkluderende hjørne i treningsbransjen hvor det er plass til alle kropper uansett form, fasong og funksjonsgrad, og vise at det å bevege seg - det å bruke kroppen - er noe som først og fremst føles godt, og da kan vi drite litt i hvordan det ser ut.