Motor

Audi overrasker med ny motor

Det er ikke bare elbiler som gjelder. Nå kommer Audi med en ny V6 dieselmotor som ifølge tyskerne skal gi ekstra mye moro bak rattet.

Det er Audi Q5 og A6 som først kommer med den nye V6-motoren.
Det er Audi Q5 og A6 som først kommer med den nye V6-motoren.
Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen ble først publisert hos Finansavisen.

Før du blir altfor begeistret og vil farte ned til din lokale Audi-forretning for å legge inn en bestilling, er det greit å være klar over følgende: 

Audis nye V6-motor kommer ikke til Norge. Her til lands er det elbilene som gjelder, i tillegg til RS-modellene som har bensinmotor. 

Kraftig nyhet

Selv om den nye V6 dieselmotoren ikke skal selges i Norge, kan det være moro å høre lit mer om teknologien Audi putter i sine forbrenningsmotorer om dagen. Det later til å være duket for en ganske så heftig teknologifest denne gangen. 

Audis nye V6-er har et kraftig innslag av hybridteknologi. Det skal gjøre at man delvis kan kjøre elektrisk.
Audis nye V6-er har et kraftig innslag av hybridteknologi. Det skal gjøre at man delvis kan kjøre elektrisk.

Motoren er på 3,0 liter og yter 299 hestekrefter og 580 Nm. Det i seg selv er fine nok tall, men det fascinerende er at motoren har tre elektrifiserte komponenter. 

Det såkalte mildhybridsystemet inneholder en drivlinjegenerator, en beltedrevet startmotor og et lithium jernfosfatbatteri. 

Startmotorens hovedoppgave er å starte dieselmotoren og gi strøm til batteriet. Drivlinjegeneratoren gjør det mulig å kjøre delvis elektrisk, som betyr at du ved saktegående bykjøring, når du parkerer og kjører i jevn hastighet i kø kan suse av sted helelektrisk. 

Drivlinegeneratoren kan også yte 24 hestekrefter ekstra og tilføre et dreiemoment på 230 Nm ved igangsetting og i forbikjøringssituasjoner. Når du bremser kan den føre opptil 25 kW effekt tilbake til batteriet. 

Les også: Norske bilister har talt: Særlig én ting får blodet til å koke i trafikken.

Elektrisk kompressor

Den nye motoren har i tillegg en elektrisk kompressor som skal hjelpe til med pustingen. Å bruke en elektrisk motor til å komprimere luft er ikke noe nytt, heller ikke hos Audi, men forskjellen fra tidligere motorer med denne teknologien er at den nye og svært raske kompressoren fungerer i et mye bredere spekter. 

En ny, elektrisk kompressor skal hjelpe til med å bygge dreiemoment.
En ny, elektrisk kompressor skal hjelpe til med å bygge dreiemoment.

Kompressorhjulet kan spinnes opp til 90.000 omdreininger i minuttet på bare 250 millisekunder. Det er 40 prosent raskere enn tidligere og Audi lover en potent akselerasjon, bedre pedalfølelse og «enorm kjøreglede». 

Den nye V6-motoren har naturlig nok også en konvensjonell, eksosgassdrevet kompressor med variabel turbogeometri i tillegg, og med hjelp fra den elektriske kompressoren og drivlinjegeneratoren bygges maksimalt ladetrykk på 3,6 bar nesten ett sekund raskere enn før. 

Når sjåførens krav til akselerasjon plutselig blir høy, men energien på turbinsiden er lav, vil luften på vei inn i motoren dirigeres til den elektriske kompressoren som får allerede komprimert luft fra turboen og komprimerer den ytterligere. 

Ny rapport: Derfor er unge menn involvert i nesten alle dødsulykker.

V6 til Q5 og A6

Den nye motoren, som Audi kaller EA897evo4, blir først tilgjengelig i nye Audi Q5 og A6. Som nevnt importeres ingen av disse til Norge av Harald A. Møller. 

I norske Audi-butikker er det elbilene Q4 e-tron, Q6 e-tron, A6 e-tron og Audi e-tron GT som selges. I tillegg tilbys Audi RS 3 og RS Q8, men det er ventet at helt nye Audi RS 6 vil dukke opp etter hvert.

Les også: 870.000 biler utgjør en fare på veiene etter dekkskift