Motor

870.000 biler utgjør en fare på veiene etter dekkskift

Én av tre glemmer å etterstramme hjulboltene etter dekkskift. Det kan føre til store skader på egen og andres bil, og har du feil forsikring dekkes det ikke.

Publisert Sist oppdatert

I etterkant av dekkskifte er det nærliggende å tenke at jobben er gjort, og at neste besøk på dekksenteret ikke er før neste dekkskift. Det stemmer ikke. I etterkant må du nemlig stramme hjulboltene, gjør du ikke det kan det gå hardt ut over lommeboka.

Nils Sødal, kommunikasjonsrådgiver i NAF.

Nils Sødal fra NAF, forteller til ABC Nyheter at de ikke har noen eksakte tall på tilfeller.

– Men vi gjorde en undersøkelse i 2023 som viste at én av tre ikke etterstrammer hjulboltene. Dette tallet står seg nok godt også i 2025. Når én av tre ikke gjør det, utgjør det om lag 870.000 biler der boltene kan utgjøre en trafikkfare.

Betydelig økning i bilberginger

– Dette samsvarer også med erfaringen til våre bilbergere, som viser at det er en betydelig økning i bilberginger fordi hjul har løsnet etter hjulskift om våren og høsten. Det er et tegn på at mange ikke etterstrammer hjulboltene. 

Løsner hjulboltene under kjøring kan hjulet, ifølge kommunikasjonsrådgiveren, i verste fall løsne fra bilen. 

– Det er ganske dramatisk. Det ene er at du kan få en del skader på egen bil, men det verste er at et hjul som løsner kan skade andre i trafikken. 

Bilde av flere vinterdekk, både med og uten pigg, satt opp på rekke og rad på Nesodden Dekksenter. Piggdekkene og vinterdekkene uten pigg kan være fra merker som Hankook, Yokohama, Continental, Nokian, Michelin og flere. Det kan være både billige piggdekk og dyrere.
Ifølge tall fra NAF er det bare to av tre som etterstrammer hjulboltene etter dekkskift. De resterende utgjør det om lag 870.000 biler der boltene kan utgjøre en trafikkfare.
Kenneth Persilengen er verksmester hos Dekksenteret Nesodden.

Når skal man etterstramme hjulboltene? 

Kenneth Persilengen, verksmester hos Dekksenteret Nesodden, sier til ABC Nyheter at han er av oppfatningen at folk husker å stramme dem en gang i blant. I alle fall om de selv er flinke til å informere dem om det. 

– Det er viktig å stramme etter 5–10 mil, forteller verksmesteren. 

Glemmer du å etterstramme kan du potensielt være en fare ikke bare for deg selv, men også for andre bilister:

– Da kan hjulmutterne løsne, også kan dekket falle av i fart. 

Ifølge Persilengen er det mange faktorer som kan gjøre at hjulboltene løsner, og han nevner smuss og det at boltene må få tid til å tilpasse seg som eksempler. 

Les også: Hadde vi visst dette hadde vi ikke kjøpt elbilen.

Dekkes ikke nødvendigvis av forsikringen

Har du ikke riktig forsikring kan det bli dyrt. 

– Dersom du har kaskoforsikring på bilen, så er karosseriskader dekket. Har du bare har ansvarsforsikring på bilen din, så må du bære kostnaden på denne skaden selv, forteller pressesjef Sigmund Clementz hos forsikringsselskapet If til ABC Nyheter. 

Han forteller at med ansvarsforsikring er du forsikret for skader på andre gjenstander eller biler, og da får du ikke igjen noe. 

– Der er det ikke skader på din egen bil som er dekket.

Dersom du bare har feil forsikring på bilen din så må du bære kostnaden på denne typen skader selv.

Størst risiko er det ifølge pressesjefen dersom du bytter hjulene selv.

– Da bruker man ikke nødvendigvis alle spesialverktøyene som dekkhoteller og verksteder har tilgang til.

Også forsikringsselskapet får flest henvendelser om slike tilfeller når folk skifter dekk på høsten og våren. 

Les også: Trenger du nye vinterdekk? Disse dekkene er best i test i 2025.

Pressesjef Sigmund Clementz hos forsikringsselskapet If.

Kan gi store og kostbare skader

Vanligst er det med skader på understellet på bilen, men det kan også være skade på forskjermer, hjuloppheng eller forstilling. 

– Skadene kan bli ganske omfattende. Man kan jo tenke seg hva som skjer hvis bilen deiser i bakken i 80 kilometer i timen – da kan det bli store skader. 

Clementz forteller at det heldigvis ikke er så mange som opplever dette, og at antallet varierer fra år til år. 

– Men for dem som opplever det, og da særlig i stor fart, så er det en svært skremmende opplevelse. Du deiser i bakken med en stor tyngde. 

Kostnaden varierer etter hva som ble skadet på bilen. 

– Det kan være alt fra sensorer på bilen til kretskort som det koster veldig mye å reparere. Men det er én ting du kan gjøre for å unngå dette, og det er å etterstramme mutterne noen mil etter hjulskift. Kanskje har du allerede verktøyet i bilen? Hvis ikke kan du ta turen på Biltema eller Jula og gå til anskaffelse av et hjulkryss. Du kommer langt med et til under 100 kroner.

Verksmester Kenneth Persilengen hos Dekksenteret Nesodden, viser hvordan man etterstrammer hjulboltene selv.

Kan man etterstramme hjulboltene selv? 

Dekkeksperten forteller at det er enkelt å etterstramme hjulboltene selv. 

– Stort sett bak i alle biler, så ligger det et sett med blant annet hjulvinne, som du kan kontrollere dekkene med. 

Han forklarer at hjulvinna som følger med bilen din også alltid passer til din bil. 

– Så strammer du og sjekker at alle mutterne sitter som de skal. 

Les også: Når bør man egentlig bytte til vinterdekk? Følg denne enkle trepunkts-testen.

I de fleste biler følger det med en hjulvinne, som passer din bil. Har den ikke det, holder det lenge med et hjulkryss til under 100 kroner fra for eksempel Biltema eller Jula.

Hører du dette må du stoppe så raskt som mulig

Er uhellet først ute, forklarer kommunikasjonsrådgiveren fra NAF, at det er vanskelig å legge merke til et løst hjul visuelt, fordi dette skjer under kjøring. 

– Så det eneste man kan gjøre for å unngå at hjulet faller helt av er å følge med på ulyder under kjøring eller om det kommer en vibrasjon i rattet. Da gjelder det å stoppe så raskt som mulig og sjekke boltene. 

Det er lurt å ha et hjulkryss eller en momentnøkkel liggende i bilen for å stramme til om det trengs, anbefaler Sødal. 

– Det skal en del til at hjulet løsner heldigvis.