Thomas Vermes i ABC Nyheter sin kommentar om at Norske domstoler bommer i EØS-absurditeter er basert på grundige misforståelser av både fakta og juss.
Bølgen bad & aktivitetssenter.Visitnorway.no / NTB
Svein Terje TveitSvein TerjeTveitSvein Terje TveitAdvokat i Arntzen Grette
Anita SundalAnitaSundalAnita SundalAdvokat i Hovedorganisasjonen Virke
Vincent TsangVincentTsangVincent TsangAdvokat i Hovedorganisasjonen Virke
Publisert
Annonse
Saken der Frogn kommune er dømt for å ha gitt ulovlig statsstøtte til et kommunalt treningssenter som utkonkurrerer private treningssentre er en viktig sak for norsk næringsliv og norske arbeidsplasser, og feilene bør ikke stå ubesvart.
I motsetning til hva Vermes antyder om EØS-sannheter og statsstøtteregler, er konkurranse- og statsstøttereglene viktige for å sikre en fungerende markedsøkonomi, og dermed opprettholde velferden i Europa.
Når offentlige midler brukes på en måte som vrir konkurransen og er egnet til å påvirke handelen innenfor EØS, slik Norges Høyesterett mener disse tilskuddene til Frogn kommune gjorde, er det viktig at støtten enten kan forsvares som en investering (lønnsom) eller godkjennes fordi den samlet sett ivaretar et godt formål.
Vi kan ikke stå tause på sidelinjen og se at private virksomheter skvises ut.
Når kommunen etter fire år ber om tilgivelse, og ikke tillatelse, forholder kommunen seg ikke til spillereglene – og lagmannsretten har i to omganger konkludert med at investeringene kommunen gjorde ikke var markedsmessige.
1. Kommunen har gitt støtte privat næringsliv ikke har fått
ABC Nyheters politiske kommentator Thomas Vermes.Privat
Kommentator Vermes skriver at private treningssentre får støtte kommunale ikke får. Sannheten er den motsatte. Det kommunale treningssenteret fikk både ulovlig covid støtte og løpende og årlige tilskudd for å dekke underskudd. Slik støtte fikk ikke private virksomheter.
Som lagmannsretten sier: «Samlet sett er det etter dette lagmannsrettens syn at en eksisterende privat eneeier av Bølgen trening med ubegrenset ansvar for virksomheten klart ikke ville ha videreført driften i 2021. Bølgen trening ville derfor klart ikke oppnådd en tilsvarende fordel fra en privat eier som ikke ville ha gitt tilsvarende løpende støtte til driften i treningssenteret».
Annonse
Annonse
2. Det er ikke EØS-retten som er poenget, det er konkurransen i det norske markedet
Vermes skriver at saken demonstrerer hvordan norske kommuner må bruke store ressurser som ellers kunne gått til tjenester til innbyggerne, på å sende forhåndssøknader til ESA om lov til å iverksette noe. Også dette må bero på en grunnleggende misforståelse.
Det denne kommunen har brukt store ressurser på er å gi tilskudd for å kompensere for sviktende inntekter i et kommersielt drevet treningssenteret, som like gjerne kunne vært drevet av private. Dette skjer samtidig som det kommunale treningssenteret konkurrerer med de private treningssentrene under covid-nedstengningen. Det er godt gjort å forsøke og fremstille lille Drøbak Yoga-Studio som en stor aktør, når motparten er en kommune som har gitt titalls millioner.
Det er ikke EØS-retten som er poenget, det er konkurransen i det norske markedet, skriver innleggsforfatterne.Lise Åserud / NTB
Dette er penger som kunne vært brukt på tjenester til kommunens innbyggere.
3. Maktkamp mellom norske domstoler og Brussel
Dersom ESAs godkjenning blir stående (ikke rettskraftig), innebærer det at Bølgen trening ikke må betale tilbake tilskuddene for 2021 og 2022. Derimot må treningssenteret betale tilbake rentene. Tid er penger. I tillegg må altså kommunen erstatte treningssentrene deres tapte fortjeneste og sakskostnader for begge lagmannsrettssakene.
Det er for øvrig grunn til å stille flere spørsmål til ESAs avgjørelse.
Hvordan kunne ESA godkjenne støtten på ni dager, uten å vurdere de negative konsekvensene som domstolene så tydelig, over flere år har påpekt?
Og hvordan kan støtten være en del av det offentliges covid-støttetiltak, når den ble gitt løpende og uformelt, slik Høyesterett selv påpeker?
Og sist, men ikke minst; hvordan har kommunen dokumentert at støtten utelukkende gjaldt covid-støtte, når treningssenteret trenger støtte både før og etter covid?
Annonse
Annonse
Dette har vi fortsatt ikke gode svar på. Samtidig er det grunn til å spørre: Har Frogn kommune sovet i timen igjen? Eller hva med andre norske kommuner?
For Virke og våre medlemmer har denne saken vært av stor betydning, og derfor er det lagt ned betydelig med tid og ressurser. Det har vært avgjørende, ikke bare for denne saken isolert sett, men fordi Virke tar kampen på vegne av norsk næringsliv – og spesielt i de tilfellene hvor virksomheter møter ulike konkurransevilkår.
Vi kan ikke stå tause på sidelinjen og se at private virksomheter skvises ut. Konsekvensene av å ikke ta denne kampen strekker seg langt utover skjebnen til tre private treningssentre i en enkelt kommune. Det handler om sunn konkurransekraft for næringslivet i hele landet, og i andre enden – valgfrihet for forbrukeren.
Stemmer er ABC Nyheters debattseksjon. Dette er meningsytringer, og innholdet står for skribentens regning. Ønsker du å bidra? Send kronikk eller debattinnlegg til stemmer@abcnyheter.no.