
Seil og batteri: Dette kan bli fremtidens Hurtigrute

Slik håper Hurtigruten å kunne seile utslippsfritt fra 2030: Med enorme seil, batterier og solceller - og passasjerer som styrer egne klimautslipp om bord.
Innen 2030 ønsker Hurtigruten å seile langs norskekysten med skip uten utslipp. Nå utvikles splitter nye nullutslippsskip for selskapet.
I samarbeid med forskningsinstituttet Sintef og tolv andre norske partnere er Hurtigruten i gang med å utvikle nullutslippsskip spesialtilpasset norskekysten.
Målet er å ha det første skipet klart til å seile innen 2030, skriver Hurtigruten Norge i en pressemelding.
Hurtigruten skriver at skipet, som ikke bare får nytt design, også skal være spekket med toppmoderne teknologi, enorme batteripakker, moderne seil og integrerte solcellepaneler som skal gjøre det mulig å seile utslippsfritt mellom Bergen og Kirkenes.
Selskapet skriver at de fremtidige Hurtigruteskipene vil være elektriske, utstyrt med batterier som lades når de ligger til kai.
Kunstig intelligens og solceller i seilene
– Planene inkluderer innovative løsninger som toppmoderne batteripakker på 60 megawatt, moderne seil, solcellepaneler integrert i seilene, kunstig intelligens for å bistå med manøvrering og kontraroterende propeller, skriver Hurtigruten.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenI dag er kun 0,1 prosent av alle skip i verden bygd med nullutslippsteknologi.
– Vi har tatt på oss en ambisiøs jobb, men som bransje er vi forpliktet til å ta tunge klimagrep. Vi mener samtidig norskekysten legger godt til rette for å utvikle og seile utslippsfrie passasjerskip. Om få år vil si se en ny generasjon skip seile langs kysten, sier Gerry Larsson-Fedde, Chief Operating Officer i Hurtigruten Norge.
ABC Nyheters eier Trygve Hegnar er styreleder i Hurtigruten AS og eier rundt fem prosent av Hurtigruten gjennom sitt investeringsselskap Periscopus. ABC Nyheters redaksjonelle vurderinger gjøres uavhengig av dette.