Reisenyheter
Toalett-krangel i SAS: Hvem skal vaske?
Hvem sin jobb er det å vaske på toalettene på et fly? Er det riktig av SAS å pålegge kabinansatte den jobben – fordi selskapet sparer penger på å ikke bruke profesjonelle renholdere?
Flyselskapet SAS ledet av administrerende direktør Anko van der Werff, vil at kabinpersonalet skal tørke over vaskene på toalettene etter passasjerene.
De skal heretter ta imot passasjerene, informere om flysikkerhet, være forberedt på kriser, servere mat og drikke, selge ting , rydde i setene og, nå: Tørke over vaskeområdet på toalettene.
Det er selvsagt selskapets dårlige økonomi som ligger bak forslaget. SAS går med milliard-underskudd.
Men kabinpersonalet liker ikke den nye oppgaven.
– I mange år har kabinpersonalet synlig plukket søppel på innenrikslinjene og dette er gjort for at man skal slippe å ha eksterne firmaer på hver stasjon. Denne prosedyren utvides nå til også å gjelde på skandinaviske flyvninger fra første juni. Men man gjør det steg for steg og det vil bli fortløpende evaluert, sier SAS kommunikasjonsdirektør Karin Nyman til Expressen.
Ryddig eller renhold
Selskapet kaller renholdsoppgavene «Cabin Clean» (kabin-ryddig) og ledelsen vil nå utvide denne oppgaven til også å gjelde toalettene. Det skal ifølge planenen omfatte skandinaviske flighter og senere også destinasjoner på rundt tre timer.
Blant kabin-ansatte oppfattes det som at ledelsen vil utvide begrepet til også å gjelde toalettene uten å kalle det rengjøring.
Ifølge Expressens kilder handler det fra SAS-ledelsens side også om å spare penger på å slippe å ta ombord eksterne kontraktører mens man står på bakken. Tid på bakke koster penger.
Forhandlingene melom partenede ble avsluttet uten at de klarte å bli enige. Uenigheten om SAS-ledelsens krav har nå ført til at striden har gått videre til sentrale forhandlinger mellom Fagforbundet og Luftfartsarbeidsgiverne.