Vil ikke kutte ut flyreiser for miljøet

Flyreisende i Norge, Sverige og Danmark bryr seg ikke så mye om klimaet at de vil redusere antall flyreiser, viser en undersøkelse for KLM.
Flyreisende i Norge, Sverige og Danmark bryr seg ikke så mye om klimaet at de vil redusere antall flyreiser, viser en undersøkelse for KLM. Foto: KLM
Artikkelen fortsetter under annonsen

Bare en av ti nordmenn tenker å redusere antall flyreiser av hensyn til klimaet. Like få dansker vil ta slikt hensyn til klimaet, mens to av ti svensker tenker på klimaet først og vil redusere antall personlige flyreiser, viser en ny undersøkelse.

Artikkelen fortsetter under annonsen

For flertallet er det tvert imot – de vil fly mer i år enn tidligere.

Men en betydelig andel flyreisende er villige til å betale mer for billetten dersom turen går med mer miljøvennlige fly.

Nordboernes holdninger til klima og fly kommer fram i en undersøkelse om flyreiser og bærekraft som selskapet Novus har gjort blant flyreisende i Norge, Sverige og Danmark for flyselskapet KLM.

– Mennesker kommer til å fortsette å ville fly, særlig siden det for mange steder ikke finnes noen realistiske alternativer til fly i dag. I stedet bør vi arbeide aktivt for å redusere flyets miljøpåvirkning, sier Maria Hagelberg, markedssjef for Air France och KLM i Norden, ifølge TravelNews.

- Mennesker kommer til å fortsette og ville fly, særlig siden det for mange steder ikke finnes noen realistiske alternativer til fly i dag, sier Maria Hagelberg, markedssjef for Air France och KLM i Norden Foto: KLM
- Mennesker kommer til å fortsette og ville fly, særlig siden det for mange steder ikke finnes noen realistiske alternativer til fly i dag, sier Maria Hagelberg, markedssjef for Air France och KLM i Norden Foto: KLM

For stor reiselyst

De vanligste begrunnelsene for at man ikke kan tenke seg å avstå fra fly er at reiselysten er for stor, at man velger å klimakompensere på andre måter og at man ikke synes det er de flyreisendes ansvar å redusere flyenes miljøpåvirkning.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Flertallet av de spurte som har planer om å fly i år i de tre landene, sier dessuten at de gjerne vil fly oftere enn før. I Norge og Danmark er det 6 av 10 som svarer at de vil fly oftere, i Sverige er det 53 prosent.

Flere flyselskaper tilbyr de reisende å kjøpe bærekraftig fly-drivstoff (SAF) ved billettkjøpet, men det har ifølge KLM ikke helt slått an ennå.

KLM har ved hjelp av bærekraftig flydrivstoff (SAF) klart å redusere klimautslippene per passasjer med en fjerdedel på enkelte flyvninger. Foto: KLM
KLM har ved hjelp av bærekraftig flydrivstoff (SAF) klart å redusere klimautslippene per passasjer med en fjerdedel på enkelte flyvninger. Foto: KLM

Vil presse SAF-prisene

KLM kjøpte nylig 2,4 millioner tonn bærekraftig flydrivstoff. Selskapet investerer også i å modernisere flyflåten. I noen tilfeller ar de klart å redusere utslippene med en fjerdedel per passasjer.

– SAF ville kunne minske flyenes miljøpåvirkning drastisk. Utfordringen er at det er dyrere enn tradisjonelt drivstoff og produseres i begrensede mengder. Om flyselskapene sammen øker etterspørselen vil det bli produsert mer SAF og prisene kommer til å synke, sier salgssjef Martin Kotte til TravelNews.