MSC Euribia: Siste stortest før norske fjorder
MSC Euribia, som er MSC Cruises andre cruiseskip som seiler på flytende naturgass (LNG), har i løpet av en fire-dagers prøveperiode i Atlanterhavet gjennomført dypvannsintensive systemtester.
CRUISE: MSC Cruises siste flaggskip skal nå gjennomgå den siste finpussen på Chantiers de l’Atlantique-verftet i Saint Nazaire i Frankrike, før det offisielt leveres til MSC Cruises 31. mai.
Deretter settes skipet inn i syv-netters seilinger fra Kiel og København til de norske fjordene - inkludert Geiranger, Ålesund og Flåm.
MSC Euribia blir det 22. skipet som inngår i flåten til MSC Cruises. Sskipet kan romme opptil 6 327 passasjerer.
Euribia vil offisielt bli navngitt 8. juni i København, før den første sesongen i Nord-Europa starter fra Kiel i Tyskland.
- MSC Euribia består av innovativ og avansert marin teknologi, samt at det seiler på LNG-drivstoff som er et av verdens reneste marine drivstoff tilgjengelig i stor skala. Dette skal bidra til å minimere cruiseskipets miljøavtrykk. MSC Euribia har en ny form på skroget som er dekket med et eksklusivt tilpasset freskomaleri. Maleriet markerer MSC Cruises forpliktelse til å beskytte og bevare det marine miljøet, skriver rederiet i en pressemelding.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenEuribias miljø-skryteliste
LNG er et av verdens reneste marine brensler som er tilgjengelig i stor skala. Dette brenselet kommer til å spille en nøkkelrolle i overgangen til avkarbonisering av internasjonal skipsfart, sier MSC.
LNG reduserer lokale luftforurensende utslipp som svoveloksider med opptil 99 prosent, og nitrogenoksider med opptil 85 prosent. LNG spiller også en nøkkelrolle i å redusere klimaendringene ettersom det gir opptil 20 prosent reduksjon i klimagassutslipp.
- Etter hvert som bio- og syntetisk drivstoff blir tilgjengelig, vil MSC Euribias utslipp reduseres ytterligere. LNG er nemlig nøkkelen til å utvikle lavkarbonløsninger for skipsfarten ettersom nye teknologier som brenselceller kan drives med LNG inntil nullutslipp bio-LNG eller grønt hydrogen blir tilgjengelig i stor skala, skriver cruiserederiet.
MSC Cruises er aktivt involvert i flere prosjekter sammen med regulatorer, akademia, verft og industri for å utvikle og gjøre disse teknologiene levedyktige.
Skipet vil også kunne koble seg på landstrøm for å redusere karbonutslipp i havnen.
Utover dette har MSC Euribia det mest avanserte avløpsvannbehandlingssystemet i verden, som er designet i tråd med FNs skipsfartsorgan International Maritime Organization.
Skipet har også et omfattende system for både resirkulering og for håndtering av undervannsstrålingsstøy for å begrense forstyrrelser av livet i havet.
I tillegg har skipet et omfattende utvalg av energieffektivt utstyr som optimaliserer motorbruken og hotellenergibehov.
Oppkalt etter gudinne
MSC Euribia er oppkalt etter gudinnen Eurybia, som utnyttet vinden, været og stjernebildene for å mestre havet.
Samtidig illustrerer navnet skipets visjon om å implementere avanserte bærekraftige løsninger.
Den tyske grafikeren Alex Flämigs visuelle kunstverk består av en havinspirert fargepalett, med tittelen "#SavetheSea".
- Dette er en representasjon av MSC Cruises pågående dedikasjon til havet, og forpliktelse om å oppnå netto nullutslipp innen 2050, heter det.