MSC Euribia:  Siste stortest før norske fjorder

MSC Euriba skal seile på norske fjorder denne sommeren.
MSC Euriba skal seile på norske fjorder denne sommeren. Foto: MSC Cruises
Artikkelen fortsetter under annonsen

MSC Euribia, som er MSC Cruises andre cruiseskip som seiler på flytende naturgass (LNG), har i løpet av en fire-dagers prøveperiode i Atlanterhavet gjennomført dypvannsintensive systemtester.

Artikkelen fortsetter under annonsen

CRUISE: MSC Cruises siste flaggskip skal nå gjennomgå den siste finpussen på Chantiers de l’Atlantique-verftet i Saint Nazaire i Frankrike, før det offisielt leveres til MSC Cruises 31. mai.

Deretter settes skipet inn i syv-netters seilinger fra Kiel og København til de norske fjordene - inkludert Geiranger, Ålesund og Flåm.

MSC Euribia blir det 22. skipet som inngår i flåten til MSC Cruises. Sskipet kan romme opptil 6 327 passasjerer.

Euribia vil offisielt bli navngitt 8. juni i København, før den første sesongen i Nord-Europa starter fra Kiel i Tyskland.

- MSC Euribia består av innovativ og avansert marin teknologi, samt at det seiler på LNG-drivstoff som er et av verdens reneste marine drivstoff tilgjengelig i stor skala. Dette skal bidra til å minimere cruiseskipets miljøavtrykk. MSC Euribia har en ny form på skroget som er dekket med et eksklusivt tilpasset freskomaleri. Maleriet markerer MSC Cruises forpliktelse til å beskytte og bevare det marine miljøet, skriver rederiet i en pressemelding.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Euribias miljø-skryteliste

LNG er et av verdens reneste marine brensler som er tilgjengelig i stor skala. Dette brenselet kommer til å spille en nøkkelrolle i overgangen til avkarbonisering av internasjonal skipsfart, sier MSC.

LNG reduserer lokale luftforurensende utslipp som svoveloksider med opptil 99 prosent, og nitrogenoksider med opptil 85 prosent. LNG spiller også en nøkkelrolle i å redusere klimaendringene ettersom det gir opptil 20 prosent reduksjon i klimagassutslipp.

- Etter hvert som bio- og syntetisk drivstoff blir tilgjengelig, vil MSC Euribias utslipp reduseres ytterligere. LNG er nemlig nøkkelen til å utvikle lavkarbonløsninger for skipsfarten ettersom nye teknologier som brenselceller kan drives med LNG inntil nullutslipp bio-LNG eller grønt hydrogen blir tilgjengelig i stor skala, skriver cruiserederiet.

MSC Cruises er aktivt involvert i flere prosjekter sammen med regulatorer, akademia, verft og industri for å utvikle og gjøre disse teknologiene levedyktige.

Skipet vil også kunne koble seg på landstrøm for å redusere karbonutslipp i havnen.

Utover dette har MSC Euribia det mest avanserte avløpsvannbehandlingssystemet i verden, som er designet i tråd med FNs skipsfartsorgan International Maritime Organization.

Skipet har også et omfattende system for både resirkulering og for håndtering av undervannsstrålingsstøy for å begrense forstyrrelser av livet i havet.

I tillegg har skipet et omfattende utvalg av energieffektivt utstyr som optimaliserer motorbruken og hotellenergibehov.

MSC Euribia Foto: MSC Cruises
MSC Euribia Foto: MSC Cruises

Oppkalt etter gudinne

MSC Euribia er oppkalt etter gudinnen Eurybia, som utnyttet vinden, været og stjernebildene for å mestre havet.

Samtidig illustrerer navnet skipets visjon om å implementere avanserte bærekraftige løsninger.

Den tyske grafikeren Alex Flämigs visuelle kunstverk består av en havinspirert fargepalett, med tittelen "#SavetheSea".

- Dette er en representasjon av MSC Cruises pågående dedikasjon til havet, og forpliktelse om å oppnå netto nullutslipp innen 2050, heter det.