Boeing MAX-8-skandalen:

Amerikanske kabinansatte: Ikke tving oss til å fly med MAX-flyene

ABC forklarer: Derfor er Boeing MAX-flyene på bakken

Når Boeings ulykkesbelastede 737 MAX-8 fly omsider blir klarert for drift igjen, vil amerikanske kabinansatte ha store betenkeligheter med å sette seg om bord i flyene. 

Utenfor Boeings fabrikker i Seattle i USA står de stablet i hundretalls. Boeings 737 er verdens mest solgte fly, men samtlige av nyeste generasjon, MAX-8 står på bakken og har gjort det i månedsvis.

Det har de gjort siden de fatale ulykkene med Lion Air og Ethiopian Airlines, som til sammen kostet 346 mennesker livet.

Granskingen av den første av de to ulykkene har avdekket at feil med manøvreringsystemet MCAS, manglende trening og feil vedlikehold er blant årsakene. Etter den andre ble alle 373 MAX-8-fly satt på bakken.

Bakgrunn: Boeing-sjefen grillet om MAX-flyene i Kongressen

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Et titalls Boeing 737 MAX-8-fly står parkert ved Grant County International Airport i Moses Lake, Washington. Foto: Lindsey Wasson/Reuters
Et titalls Boeing 737 MAX-8-fly står parkert ved Grant County International Airport i Moses Lake, Washington. Foto: Lindsey Wasson/Reuters

Vil ikke tvinges til å fly med MAX

Flyprodusenten meldte tidligere i november at de forventet at flyene ville være på vingene igjen på nyåret, kanskje allerede i januar. American Airlines meldte i forkant at de forventet å sette flyet tilbake i drift fra 5. mars 2020. Det er ikke alle like fornøyd med, også de som skal jobbe på flyene.

– Jeg kan fortelle at jeg hver eneste dag hører fra kabinansatte som trygler meg om at de ikke vil tvinges til å gå om bord i de flyene igjen , sier fagforeningsleder Lori Bassani ved Association of Professional Flight Attendants, de organiserer kabinansatte i American Airlines. Uttalelsene kommer til Dallas Morning News.

Les også: American Airlines vil ta i bruk Boeing 737 MAX 8 fra mars neste år

Brev til Boeing

Bassini har også tidligere gått ut i media og meldt fra om kabinansattes skepsis til flyets sikkerhet.

«De 28.000 kabinansatte som jobber for American Arilines nekter å gå om bord i et fly som muligens ikke er sikkert og de krever høyest mulige sikkerhetsstandarder for å unngå ennå en tragedie», skrev Bassani i et brev til Boeings konsernsjef Dennis Muilenburg tidligere i november.

Les også: Boeings Max-krise blir verre og verre

«Vil hjemsøke Boeing»

Flyselskapet Southwests pilotforening går enda lengre i sin kritikk av Boeing.

«Vi vil aldri, og burde aldri la tvilen komme Boeing til gode igjen», skriver leder for pilotforeningen, Jon Weaks i et brev, etter at det ble kjent at pilotforeningen deltar i et søksmål mot flyprodusenten.

«Kombinasjonen av arroganse, ignoranse og grådighet burde- og kommer til å hjemsøke Boeing i evigheter», påpeker han i brevet, gjengitt av Dallas Morning News.

Les også: Boeings 737 MAX-fly trolig på vingene igjen etter nyttår

Vil gjenoppta leveringer

Boeing har ifølge Wall Street Journal planlagt å gjenoppta leveringene av nye 737-MAX-fly i desember, da de forventer at flyet vil få grønt lys fra amerikanske luftfartsmyndigheter kort tid senere. Det er dermed ikke sikkert det er nok til å få flyene på vingene utenfor amerikansk luftrom.

Luftfartsmyndigheter rundt om i verden har tidligere meldt fra at de ønsker å gjøre egne sikkerhetsvurderinger av flyene, da tilliten til amerikansk FAA har dalt på lik linje med tilliten til Boeing.

Les også: USAs luftfartstilsyn får kraftig kritikk for sin gjennomgang av 737 MAX

United-sjef vil selv være om bord

Flere flyselskaper har innsett at det vil ta tid å bygge opp igjen tilliten til disse flyene og United Airlines-toppsjef Oscar Munoz har derfor annonsert at han personlig skal være med på selskapets første avgang, når de gjenopptar driften av MAX-8-flyene.

Han har tidligere kommet med lovnader om at passasjerer som ikke ønsker å fly med et MAX-fly vil få mulighet til å booke om til en annen flytype gratis.

Også Norwegian har flytypen i sin flypark. I dag har de 18 MAX-8 fly, som alle står på bakken. De har også en bestilling på ytterligere 92 fly, som skulle leveres fra 2019 og utover.

Mer fra ABC Nyheter
Siste fra forsiden