Feriesvindel: – Eldre på Gran Canaria virker mest utsatt

Se video.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Årlig blir norske turister lurt til å skrive under på mangelfulle avtaler om feriebolig på Kanariøyene eller betale overpris for tepper og smykker i Tyrkia. Forbrukerrådet ber folk bruke sunn fornuft og sette seg inn i egne rettigheter. 

Artikkelen fortsetter under annonsen

Når ferien er et faktum, sola skinner høyt på himmelen og feriepengene formelig brenner hull i lommeboka er det mange som lar rive med og slår til på tilbud som man senere angrer bittert på.

Et eksempel på klassisk feriesvindel er fellesturer til Tyrkia, Montenegro eller Kypros der mange nordmenn besøker avsidesliggende butikker som en del av reiseprogrammet. I en pressemelding nevner Forbrukerrådet blant annet reisedeltakere som har betalt opp mot 80.000 kroner for smykker som i virkeligheten kun er verdt en brøkdel.

– Selgerne er svært pågående, og de som tar kontakt forteller at de følte seg presset til å kjøpe smykke eller tepper, sier Wiik, leder av Forbruker Europa som er Forbrukerrådets tjeneste for å hjelpe nordmenn med problemer i EU.

Overprisede tepper og smykker i Tyrkia

Wiik mener det grunn til å utvise sunn skepsis til slike rimelige pakkereiser hvor besøk i smykke- og teppebutikker er en del av det obligatoriske programmet.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Ofte betaler du kun et depositum i butikken når du kjøper smykker eller tepper, mens det restbeløpet skal bli overført når du kommer hjem. Dette skaper tillit, og gjør det lettere for folk å handle, da mange ikke har hele summen tilgjengelig i butikken. Før du betaler restbeløpet, er det derfor lurt å få undersøkt verdien, opplyser Wiik før han fortsetter:

Med en takstrapport som beviser at verdien er betydelig lavere enn det du ble lovet, kan du kontakte selgeren og informere dem om at du ikke kommer til å betale det resterende beløpet.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Det er verdt på merke seg at du har ingen angrerett på varer som du har kjøpt i butikk, dermed vil smykkekjøpet i utgangspunktet være bindende. Samtidig sier Wiik at du ikke skal godta å bli lurt.

– Vi anbefaler de som har opplevd dette å kontakte banken sin, eller reiseforsikringsselskapet, for å forhøre seg om muligheten til å få igjen pengene.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: If: Ingen garanti for reiseforsikring hvis man er syk på utreisetidspunktet

Elektronikksvindel på Gran Canaria

I tillegg til smykker og tepper er også elektronikk en fast gjenganger på listen over klagesaker. Ofte handler det om bomkjøp tilknyttet nettbrett og kamera, og Wiik forteller at det er særlig én gruppe som er spesielt utsatt i denne sammenheng.

– Eldre mennesker på Gran Canaria virker mest utsatt. De går inn i en butikk fordi de ser et veldig godt tilbud på for eksempel iPad. De blir oppfordret til å komme tilbake neste dag, slik at butikken får satt opp utstyret for dem. Når de returnerer, blir de lurt til å kjøpe dyre lureabonnementer, ofte til 20 – 30.000 kroner. Noen lures også til å trekke kortet flere ganger.

Blant stedene som oftest opptrer på klagelisten når det gjelder elektronikksvindel, er øya Mogan på Gran Canaria. Dersom du blir utsatt for dette og har brukt kort, anbefaler Forbruker Europa å kontakte banken din og be om refusjon fra dem.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Turlag i nord utsatt for hyttesnyltere

Skraper seg til ulykke

En annen gammel «klassiker» er uheldig kjøp av feriebolig eller medlemskap i ymse ferieklubber. Wiik forteller om et snedig knep som inkluderer skrapelodd og gratis middag.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Folk blir stoppet av selgere som tilbyr dem gratis skrapelodd der de vinner en middag. Når de dukker opp på middagen, viser det seg at de må delta på et salgsmøte først. Her blir de presset til å signere kontrakt og betale depositum på en timeshareleilighet eller ferieklubbmedlemskap, sier Wiik.

Hvis de rekker det, vil Wiik råde forbrukerne til å benytte seg av angreretten på 14 dager.

– Angreretten utvides til ett år hvis de ikke informerer deg om denne rettigheten. Hvis de ikke respekterer angreretten din, bør du kontakte banken din for å få refundert pengene direkte fra dem. Det er best å klage via e-post, slik at du kan dokumentere klagen.

Forbruker Europas råd

  • Vær skeptisk til sponsede reiser med obligatoriske utflukter
  • Vær skeptisk til å motta skrapelodd eller delta på salgsmøter.
  • Gi aldri fra deg kortet ditt
  • Ikke betal med kontanter. Du har bedre rettigheter hvis du betaler med kort. Du har dårligere rettigheter i land utenfor EU/EØS, f.eks. Tyrkia, Thailand, USA.

Har du allerede betalt?