Reiseprogrammer vekker reiselysten
Ny undersøkelse viser at flest nordmenn får lyst til å reise ved synet av drømmedestinasjoner i reiseprogrammer. Og vi er særlig lettpåvirkelig om vinteren.
Idylliske bilder av langstrakte hvite strender, frodige palmer og asurblått hav. For mange er dette selve bildet på en drømmereise til fjerne himmelstrøk, og ifølge en undersøkelse gjennomført av analysebyrået for TV-kanalen BBC Earth er det dette som i aller størst grad vekker reiselysten hos nordmenn.
Faktisk har halvparten av oss reist til et konkret sted etter å ha sett destinasjonen i et reiseprogram. Særlig er det de over 30 år som lett lar seg inspirere til å legge reiseplaner etter å ha sett på reiseprogrammer. For de som faller i aldergruppen 30 minus er det andres feriebilder i sosiale medier som tjener som inspirasjon, med reiseprogrammer på en god andreplass.
(Saken fortsetter under)
Samtidig er ikke formålet med å se på denne typen programmer først og fremst å bli inspirert til å reise, snarere er det snakk om en «bivirkning». Ifølge en pressemelding fra BBC Earth er det kun én av fem som påstår at det er derfor de ser på. Over to av tre nordmenn ser på reiseprogrammer for å lære mer om destinasjonen og kulturen.
Undersøkelsen viser også at reiselysten vår blir mer påvirket om vinteren. Halvparten ønsker å reise til Middelhavslandene, en av fire vil til New York, en av fem vil til Thailand, mens kun seks prosent av de spurte vil reise til Midtøsten.