– Har du en bil og et kart tilgjengelig, er hele verden åpen

Hans Erik Næss har redigert sammen videoklipp fra kjøreturene sine til en liten trailer for boka.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Forfatter og bilentusiast Hans Erik Næss gir deg tolv spektakulære bilturer i Europa i sin nye bok. 

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Jeg har vært bilentusiast helt siden jeg var liten. I barndommen var jeg ofte på bilferier med familien, og opplevde verden fra bilvinduet. Jeg kan ikke forklare helt hvorfor jeg elsker det, men det å være på veien og se verden utenfor forandre seg mens jeg er i bevegelse, det fascinerer meg, sier Hans Erik Næss til ABC Nyheter.

Fascinasjonen har blitt til en hobby. Hobbyen har blitt til en bok. «Kjøregleder. Bilturer i Europa» ble utgitt i august, der Næss tar med leseren på tolv spektakulære bilturer på kontinentet.

– Det er kjøregleden som står i fokus i boka. Samtidig er den en rik historie bak mange av veiene. De har hatt stor samfunnsmessig betydning. Mange av veiene ble til av politiske årsaker, men også av turismegrunner. Å få flere folk ut i naturen har ofte vært et motiv for veibyggerne, forteller Næss.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

I boka får vi blant annet bli med forfatteren til det legendariske Stelvio-passet i Italia, til britisk ødeland i Hardknott Pass, den ukjente perlen Vrsic Pass i Slovenia, og på saktekjøring over Sognefjellet. Førstnevnte står for kjøreopplevelsen som gjorde sterkest inntrykk på Næss.

Stelvio-passet tar sjåføren opp på nesten 3000 meters høyde. Veien følges av bratte heng og nifse stup i annenhver sving.

– Da jeg kom dit var det som å bli slått i magen av naturkreftene. Det gjorde et mye kraftigere inntrykk enn jeg kunne forestille meg på forhånd. Det var så mye mer emosjonelt engasjerende enn jeg noen gang kunne tenke meg. Da jeg kom til toppen var det som om jeg hadde overkommet en stor vanskelighet, erindrer forfatteren, og snakker engasjert om adrenalinet og rusen han følte.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Artikkelen fortsetter under bildet.

Artikkelen fortsetter under annonsen
«Dette er verdens beste kjørevei», utbasunerte Jeremy Clarksom fra det britiske bilprogrammet Top Gear i 2008. Han refererte til Stelvio-passet, det vil si fjellovergangen på SS38 fra Prato til Bormio i Nord-Italia», skriver Næss i boka. Foto: Privat
«Dette er verdens beste kjørevei», utbasunerte Jeremy Clarksom fra det britiske bilprogrammet Top Gear i 2008. Han refererte til Stelvio-passet, det vil si fjellovergangen på SS38 fra Prato til Bormio i Nord-Italia», skriver Næss i boka. Foto: Privat

Eksepsjonell frihet

Ikke alle bilturene i boka ga Næss godfølelsen han var ute etter. I kapittelet om Andalucia i Spania angrer Næss på valget om å ta den vanskeligste veien, og at han sjekket inn på et slitent, fluebefengt hotell utenfor allfarvei.

– Hvorfor har du valgt å skrive om de opplevelsene som ikke var fullt så gode også?

Fra den mindre vellykkede kjøreturen i Andalucia, Spania. «Under velkomsten har noen tagget, med like stor, svart skrift: «Mierda de Carretera» (drittvei)», skriver Næss i boka. Foto: Privat
Fra den mindre vellykkede kjøreturen i Andalucia, Spania. «Under velkomsten har noen tagget, med like stor, svart skrift: «Mierda de Carretera» (drittvei)», skriver Næss i boka. Foto: Privat

– Det er ofte det man husker best. Når ting ikke går som det skal. For meg ble det en lærepenge. Man må ikke gjøre turen så spesiell som mulig for enhver pris. Tar man heller noen valg som gjør reisen enklere, får man mer tid til å nyte turen og opplevelsen. Jeg håper det er en erfaring det er interessant for leserne å vite om, særlig hvis de skal legge ut på lignende turer selv.

For Næss handler alle bilturene om selve kjøreturen. Ikke om å komme fram til et sted som forventer noe av ham som besøkende.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Det å reise med bil er en helt unik opplevelse. Du opplever noe du ikke gjør med noe annet transportmiddel, og det gir en frihet du ikke får med andre måter å reise på. Den store fordelen med bil og motorsykkel er at du kan begynne på nytt akkurat når du vil. Hvis jeg ikke liker meg et sted, så kan jeg bare sette meg i bilen og kjøre videre. Det kan jeg ikke med flytransport, da må jeg vente på neste avgang.

– Har du en bil og et kart tilgjengelig, er hele verden åpen. Den friheten er helt eksepsjonell.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Det er ikke lengden, hastigheten eller omfanget som avgjør om kjøregleden kommer. Bevegelse er nært forbundet med følelseslivet.

Koker ned til moro

Hans Erik Næss på vei over fjellovergangen Col De L'iseran, en av de mest øde og fredelige turene fra den nye boka hans. Foto: Privat
Hans Erik Næss på vei over fjellovergangen Col De L'iseran, en av de mest øde og fredelige turene fra den nye boka hans. Foto: Privat

Bilturene i boka er gjennomført spredt over flere år. Hjemme kjører Næss en ti år gammel Ford Mondeo. Når han reiser på tur, leier han noen ganger biler han bare kan drømme om å eie selv. Han nøler ikke når han svarer hvilken bil som er den råeste han har leid.

– BMW M4. Den har jeg kjørt både i Tyskland, Østerrike og Sveits. Det er en superbil, rett og slett. Den har en latterlig kraftig motor og latterfremkallende kjøreegenskaper. Man kan kjøre så fort som man aldri skulle trodd at man kunne kjøre. For meg som bilentusiast er det helt rått bare å få prøvekjøre en sånn maskin, som er helt uoppnåelig for meg ellers.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Da Næss kjørte Stelvio-passet lot han superbil være superbil, og gikk isteden for en cabriolet.

– Når man kjører i fjellområder er det en fordel å kunne se litt opp.

Til syvende og sist koker det ned til noe veldig enkelt for bilentusiasten.

– Jeg tror det er viktig å ta vare på det som er gøy i verden. Det vil jeg oppfordre alle til: Å ha det gøy.

Les også: Selv uten V-8 er BMW M4 fortsatt en fest

Artikkelen fortsetter under bildet.

«Biler flest frakter deg fra A til B uten noe hyss, men denne BMW-modellen - en elfenbenshvit M4, 2017-modell - har jeg kunne kjøre superinspirert helt fra flyplassen i München og sørover mot de tyrolske alpene. Den går som faen! Få, om noen, regioner er bedre tilpasset BMWs identitet enn disse veiene her.» Foto: Privat
«Biler flest frakter deg fra A til B uten noe hyss, men denne BMW-modellen - en elfenbenshvit M4, 2017-modell - har jeg kunne kjøre superinspirert helt fra flyplassen i München og sørover mot de tyrolske alpene. Den går som faen! Få, om noen, regioner er bedre tilpasset BMWs identitet enn disse veiene her.» Foto: Privat

Mange veier igjen å kjøre

Hans Erik Næss jobber til daglig som førsteamanuensis ved Høyskolen Kristiania. Doktorgraden hans i sosiologi handlet om konflikten mellom tradisjon og nytenkning i verdensmesterskapet i rally. Dermed fikk også Rally Monte Carlo en naturlig plass i «Kjøregleder».

Nå er forfatteren tilbake fra nok en biltur, denne gangen på grensen mellom Europa og Asia, i Georgia.

– Turen gikk til nasjonalparken Tusheti. Det var en vanvittig opplevelse. Mer ekstremt enn mye annet jeg har gjort, for veiene er såpass dårlige. Og landet er ganske annerledes enn de jeg skriver om i boka. Det var en annen type opplevelse, for å si det sånn.

– Jaså? Tror du det blir en oppfølger til Kjøregleder?

– Jeg har ikke planlagt noe enda. Men hvem vet? Det er mange veier å ta av, og jeg har mange planer for fremtidige bilturer.

Passo Giau, Italia. Foto: Privat
Passo Giau, Italia. Foto: Privat

Les også:

Norges beste omveier: Langs Randsfjorden

Er dette Norges 10 verste veikroer?

Her er 25 gode spisesteder for deg som skal langs veien