Karriereveiledernes beste tips til jobbsøkerprosessen

<p>En god CV skal inneholde mer enn bare datoer og navn på arbeidsgiver.</p>
En god CV skal inneholde mer enn bare datoer og navn på arbeidsgiver. Foto: NTB scanpix

Hva bør du huske på og hvilke tabber må du unngå i jobbsøkeprosessen? Slik lykkes du med jobbsøknad, CV og jobbintervju.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Coronakrisen har allerede kostet mange mennesker jobben. Og krisen i arbeidsmarkedet er på ingen måte over. Undersøkelser tyder på at mange også i tiden fremover vil oppleve at jobben deres forsvinner.

Når man plutselig står der som jobbsøker, vil mange spørsmål melde seg. ABC Nyheter har stilt noen av disse til karriererrådgivere i Karrierehuset.

– Hva er det viktigste å huske på når man skriver CV og jobbsøknad?

– Både CVen og søknaden er viktig å gjøre seg flid med. Noe av det viktigste du bør tenke på når du utformer CVen din, er at rekrutterer raskt skal få tak i kompetansen din og nøkkelkvalifikasjonene dine, sier Barbro Mosseng, som er partner og kommersiell leder i Karrierehuset, til ABC Nyheter.

CVen din bør være profesjonelt utført, og spisset til den konkrete stillingen du søker, råder hun.

– Tenk på at rekrutterer ofte vil se på CVen din først, og dersom kompetansen din og profilen din vurderes som interessant, vil rekrutterer gå videre til å lese søknaden din, sier Mosseng.

– Vær bevisst på at søknaden skal komplettere CVen din. Mens CVen i stor grad beskriver formalkompetansen din, har du i søknaden mulighet til å vise mer av hvem du er.

– Vi har kanskje sett en dreining mot at myke ferdigheter er viktigere enn noensinne å få formidlet i søknaden og i intervjuet, sier Barbro Mosseng, partner og kommersiell leder i Karrierehuset.
– Vi har kanskje sett en dreining mot at myke ferdigheter er viktigere enn noensinne å få formidlet i søknaden og i intervjuet, sier Barbro Mosseng, partner og kommersiell leder i Karrierehuset.

Ikke bare gjengi det du har skrevet i CVen, men utdyp, eksemplifiser og forklar. Her bør du skrive om hva som engasjerer deg og hva du brenner du for, og hvorfor, understreker Mosseng.

– Tenk på at CVen på en måte beskriver fortiden din, mens søknaden skal presentere mer av fremtiden din; ikke bare beskriv hvilken kompetanse/erfaring du har, men skriv hva du har tenkt til å bruke denne kompetansen til fremover; og da spesielt i det selskapet du søker deg inn i.

Hvordan vil selskapet dra nytte av din unike kompetanse, deg som person, ditt engasjement og dine kvalifikasjoner? Sørg for at det du skriver er relevant for selskapet og stillingen, råder Mosseng.

– Helt i starten på søknaden kan du si noe om hvorfor du ønsker å jobbe i akkurat dette selskapet. Det aller viktigste er at du får frem hvordan du møter arbeidsgivers krav og forventninger, hva du kan bidra med og hvorfor du har lyst på jobben.

Gjør research på det aktuelle selskapet slik at du treffer godt med det du skriver. Se også på nettsiden på hvordan de skriver. Bruker de en formell tone? Eller et mer personlig og muntlig språk? Din søknad bør speile dette for å overbevise om at du passer inn i selskapets kultur, råder Mosseng.

– Tenk på at målsetningen med søknaden er å skaffe deg et intervju. Vekk interesse slik at de ønsker å ta en prat med deg. Si gjerne noe om relevant utenomfaglig engasjement. Noe som beskriver deg som person og hva du brenner for.

Noen feil å unngå med CV og søknad:

  • Sørg for at søknaden ikke er for lang. Forsøk å holde deg til en side.
  • Unngå å ha fokus kun på hva du skal få ut av jobben. Snu fokuset til hva du konkret kan bidra med for selskapet.
  • Ikke repeter det du har skrevet i CVen. Søknadsteksten er en mulighet til å utdype og eksemplifisere, og vise engasjement og hva du brenner for.
  • Unngå klisjeer, og opplisting av superlativer og adjektiver. Presenter heller konkrete eksempler på hvordan du møter arbeidsgivers krav.
  • Vær nøye med å unngå skrivefeil og grammatiske blemmer.
  • Unngå masseproduserte og standardiserte søknader og CVer. Vær nøye med å skreddersy søknadsteksten til den aktuelle utlysningen. Start med en god analyse av utlysningen og sørg for at du forstår rollen og arbeidsgivers behov, og svar på dette i teksten din.

– Myke ferdigheter er viktigere enn noensinne

– Er dette noe som har holdt seg relativt konstant, slik at om man for eksempel ikke har søkt jobb på 10 år, kan følge «oppskriften» man brukte sist, eller er dette noe som er i endring?

– Vi har kanskje sett en dreining mot at myke ferdigheter er viktigere enn noensinne å få formidlet i søknaden og i intervjuet, svarer Mosseng.

– En beskrivelse av kandidatens evne til omstilling, fleksibilitet, læringsvillighet og -evne, kritisk tenkning, kreativitet, kommunikasjonsferdigheter og lederegenskaper er eksempler på ferdigheter som er attraktive i svært mange bransjer og roller.

Flere har også blitt flinkere til å beskrive jobberfaringen og utdannelsen med mer enn grad, titler og arbeidssted, forklarer hun.

– Hvor du har jobbet og hvilken stilling du har hatt er viktig å beskrive, men tenk også på å beskrive hva du faktisk har gjort i de ulike rollene, hvilket ansvar du har hatt og ikke minst hvilke resultater du har skapt.

– Det samme gjelder for utdanningen din. Skriv gjerne noe mer utfyllende enn kun selve graden – spesialiseringsretning på fagområdet for eksempel, eller hva du skrev hovedoppgave om. Har du tatt et kurs eller skaffet deg annen spesialkompetanse? Fortell om det i CVen!

Og husk for all del å bruke et nytt og oppdatert bilde på CVen, råder Mosseng.

– LinkedIn kan være et svært godt verktøy for å nå karrieremålene dine

– Er det verdt å bruke tid på å pusse opp profilen sin i sosiale nettverk, som LinkedIn?

– Svaret er bestemt JA. Når du er på jobbjakt eller går med tanker om et karriereskifte, kan LinkedIn være et svært godt verktøy for å nå karrieremålene dine, sier Mosseng.

LinkedIn kan dessuten være en god kilde til å finne jobber som kanskje ikke utlyses i de tradisjonelle kanalene, mener hun.

– Husk at LinkedIn fungerer som en søkemotor. Bruk relevante søkeord i profilen din, slik at du blir funnet av de menneskene som kan hjelpe deg videre i karrieren, råder Mosseng.

Hun forklarer at LinkedIn også kan være en utmerket plattform for å øke egen kompetanse.

– Har du et nettverk av relevante kontakter, vil du raskt se at det som publiseres og deles av tanker og nyheter er både lærerikt og interessant.

Har du ønsker om å jobbe i en spesifikk bedrift, kan LinkedIn være en god kanal for å skaffe kontaktpersoner i den aktuelle bedriften, forklarer Mosseng.

Ti tips for å lage en attraktiv LinkedIn-profil

Karrierehusets rådgiveres beste tips til LinkedIn-profilen:

1. La deg inspirere av hva som fungerer for andre

Ta en titt på andres profiler i din bransje og se hva som fungerer for dem. Kan du hente noen tips og inspirasjon fra hvilke ferdigheter de har oppført, hvilke overskrifter som brukes og hvordan den faglige kompetansen presenteres? Prøv å legg merke til hva det var som gjorde at du klikket på profilen deres.

2. Bildet er viktig!

Profilbildet ditt vil være det første en potensiell arbeidsgiver ser på profilen din. Bildet gjør profilen mer personlig, men det bør allikevel ha en nøytral karakter. Sørg for at bildet har en profesjonell fremtoning og ha gjerne en nøytral bakgrunn slik at det er du som er i fokus. Det beste er å se rett inn i kameraet for øyekontakt, og se positiv og imøtekommende ut. Unngå selfie, få gjerne en venn til å ta et bilde av deg dersom du ikke har bilde fra en profesjonell fotograf.

3. Selg deg inn med overskriften

Tenk på at LinkedIn fungerer som en søkemotor og sørg for å inkludere søkeord som treffer i bransjen(e)/rollen(e) du søker deg til. Utnytt dette feltet til å selge deg inn. Her har du mulighet å utdype og oppsummere dine fagområder. Se gjerne aktuelle stillingsannonser for å finne de mest aktuelle søkeordene.

4. Sørg for at det oppnås kontakt med deg

Fyll inn kontaktinformasjonen med epostadresse og gjerne telefonnummer, slik at potensielle arbeidsgivere enkelt kan komme i kontakt med deg også utenfor Linkedin-mailen.

5. Oppsummer det hele – men se også fremover

Fortell om deg selv, hva du kan og hva du har oppnådd. Tenk på at du også her skal bruke relevante søkeord. Vær ikke redd for å trekke fram positive sider ved deg selv og vise til gode resultater. Her kan du også tillate deg selv å skrive noe om fremtiden. La potensielle arbeidsgivere og rekruttere få et innblikk i hva du ser for deg av fremtidige karrieremål og hvilke ambisjoner du har. Dette er et spesielt godt tips for deg som er i starten av din karriere. Tenk på hvem du skriver til. Hvilken kompetanse og ferdigheter tror du målgruppen din er interessert i?

6. Beskriv jobberfaringen og utdannelsen din med mer enn grad, titler og arbeidssted

Hvor du har jobbet og hvilken stilling du har hatt er viktig å beskrive, men tenk også på å beskrive hva du faktisk har gjort i de ulike rollene, hvilket ansvar du har hatt og ikke minst hvilke resultater du har skapt. Det samme gjelder for utdanningen din. Skriv gjerne noe mer utfyllende enn kun selve graden – spesialiseringsretning på fagområdet for eksempel, eller hva du skrev hovedoppgave om. Har du tatt et kurs eller skaffet deg annen spesialkompetanse? Fortell om det på LinkedIn!

7. Frivillig arbeid sier mye om deg

Frivillighetsarbeid sier mye om engasjementet ditt, og vil ofte være et pluss for potensielle arbeidsgivere. Verv og frivillig arbeid viser at du ønsker å ta i et tak, og kan ofte reflektere positivt i forhold til hva du brenner for.

8. Skreddersy URL’en din

Lag din egen URL slik at linken du sender potensielle arbeidsgivere ser profesjonell ut. Det vil også se pent ut når du referer til LinkedIn-profilen din på CVen, i søknaden og eventuelle andre steder. Linkedin-URL’en din kan for eksempel se slik ut: linkedin.com/in/fornavnetternavn.

9. Gi anbefalinger for å få anbefalinger!

10. Bli med i de mest aktuelle gruppene

Legg arbeid i å finne de mest aktuelle gruppene for din bransje. Gruppediskusjoner og oppdateringer kan gi deg verdifull innsikt i ditt felt, og dessuten gi deg nye verdifulle kontakter som kan fremme karrieren din. En annen oppside ved å være en del av en gruppe, er at medlemmene vil bli din 2. gradsforbindelse, og dermed tilgjengelig for søk. LinkedIn kom dessuten nylig med en algoritmeoppdatering som favoriserer diskusjoner fremfor klikk og likes. Lag oppdateringer som oppfordrer til respons, f.eks. ved å legge til en kommentar når du deler en artikkel eller video, og bruk gjerne hashtags.

Kilde: Karrierehuset

– Du kan gjerne sende ut invitasjoner til ukjente, men da er det anbefalt å gi den potensielle forbindelsen en liten kontekst til hvorfor du ønsker å ha personen i ditt nettverk. Dessuten er det en mye større mulighet for at personen aksepterer forespørselen din dersom du legger til en personlig melding. Noen høflige, imøtekommende linjer hvor du presenteres deg selv, samt forklarer hvorfor du ønsker kontakt, er å anbefale.

Du vil også oppleve å få invitasjoner fra ukjente, forklarer Mosseng.

– Ikke nøl med å takke ja til disse dersom du ser at de har en kompetanse eller jobber i en bransje som kan være relevant for deg og dine karrieremål.

– Det vil handle om hvordan du passer inn i selskapet og kulturen

– Hva er det viktigste å huske på når det kommer til jobbintervju?

– Arbeidsgiver vil se etter om kvalifikasjonene dine og om du som person er en god match for stillingen og bedriften. Intervjuet er en anledning for arbeidsgiveren til å kartlegge også den sosiale kompetansen din, som gjerne handler om de personlige egenskapene til en søker, sier Mosseng.

Helhetsinntrykket er avgjørende; kandidatens fremtoning, hvordan vedkommende kommuniserer, hvordan samtalen flyter og kjemien mellom den som intervjuer og kandidaten, forklarer hun.

– Det vil handle om hvordan du passer inn i selskapet og kulturen, så vel som hvordan du vil passe til den aktuelle rollen.

Blir du innkalt til intervju, har du allerede gjort et solid inntrykk, forklarer Mosseng.

– Arbeidsgiver vil ønske å få bekreftet det inntrykket de sitter igjen med fra CV og søknad.

Dette er noe av det arbeidsgiver ser etter i intervjuet:

  • Entusiasme og engasjement. Klarer du å overbevise om at du er genuint interessert i den aktuelle stillingen?
  • Din motivasjon for å søke stillingen – hvordan vil du bidra positivt for selskapet?
  • Samarbeidsevner, holdninger til kolleger/ledere, hvordan du vil passe inn i selskapets kultur
  • Evne til å kommunisere. Husk å prate tydelig og selvsikkert, og svar gjerne nyansert på spørsmål.
  • Resultater – hvilke resultater har du oppnådd tidligere og hva gjorde du for å oppnå disse?

Tips for å lykkes på intervjuet:

  • Gode forberedelser er nøkkelen til et godt intervju. Gjør research på selskapet og vis interesse for bransjen og fagfeltet.
  • Det er helt vanlig å være nervøs i en intervjusituasjon, men det trenger ikke å være hemmende. Aksepter at nervøsiteten kan komme, og tenk at nervøsiteten kan bidra til å skjerpe prestasjonen din. For å mestre nervøsiteten, handler det mye om å oppnå trygghet i forkant av det du skal møte.
  • Minn deg selv på at du har blitt innkalt til intervjuet fordi du har gitt et solid inntrykk gjennom søknaden din, og for at du er kvalifisert og innehar den kompetansen arbeidsgiver er ute etter. Du har blitt innkalt til et møte for å bli kjent og for å fortelle om kompetansen din som allerede har vekket interesse hos arbeidsgiver. Det er i like stor grad du som skal vurdere om rollen og selskapet er en god match for deg.
  • Sørg for å møte til intervjuet i god tid, slik at du får mulighet til å sette deg ned noen minutter i resepsjonsområdet før du blir kalt inn. Dette vil være en fin anledning til å reflektere over hva du skal møte, og finne roen før samtalen.
  • Sørg for å være svært godt forberedt. Forbered en presentasjon av deg selv på 3-4 minutter som er ditt svar på spørsmålet «kan du fortelle litt om deg selv». Har du en god struktur, og vet hva du vil fremheve, kan du enkelt bygge på denne dersom du får mer tid til rådighet i presentasjonen av deg selv.
  • Forbered suksesshistoriene dine, som er eksempler på utfordringer du har møtt og hvordan du løste disse, samt resultater du har oppnådd og hvordan du oppnådde disse. Disse historiene kan med letthet knyttes til og flettes inn som svar på spørsmål rundt styrkene dine, eller utfordringer du har møtt i tidligere roller.
  • Sørg for at du øver på «krevende spørsmål», slik som feil du har begått, konflikter du har opplevd, svake sider og utfordringer. Fjerner du usikkerheten til hva du skal svare på de krevende spørsmålene, kan noe av nervøsiteten dempes.
  • Be en venn eller en kollega om å intervjue deg, og legg ekstra vekt på spørsmål som du syns er utfordrende å svare på.

Tabber å unngå på jobbintervjuet:

1. Du stiller uforberedt. Intervjueren vil raskt avdekke om du ikke har satt deg inn i rollen og i selskapet. Møter du uforberedt, vil du lett fremstå som lite motivert for jobben.

2. Du spør om lønn, betingelser og goder i førstegangsintervjuet. Det er vanlig at intervjuer spør deg om dine forventninger knyttet til betingelser mot slutten av første- eller annengangsintervjuet.

3. Du snakker negativt om tidligere arbeidsgivere. Dette vil ofte slå negativt ut på deg som kandidat. Fremstå høflig og respektfull i din omtale av andre.

4. Du snakker deg bort. Sørg for å svare på spørsmålene, kom gjerne med eksempler, men hold deg til det som er relevant. Dette viser at du evner å skille mellom hva som er viktig og hva som er uvesentlig.

5. Du skryter uhemmet av egne prestasjoner. Vis edruelighet og vær ærlig med hva som var ditt bidrag i situasjonene du refererer til.

6. Unngå utfordrende antrekk. Kle deg pent til jobbintervjuet. Vis respekt med antrekket du velger, og som et minimum bør du matche kleskoden til selskapet/avdelingen du søker deg til. Kle deg gjerne i noe du føler deg vel i.

7. Unngå å være passiv. Still gjerne spørsmål for å vise interesse og at du er nysgjerrig og motivert.

8. Vær bevisst kroppsspråk og fremtoning. Dette gjelder alt fra hvordan du sitter, gestikulerer, håndtrykk og øyekontakt. Dersom det er flere som intervjuer deg, tenk på at du bør ha blikkontakt med alle.

9. Sørg for at du ikke formidler et uriktig bilde av deg selv og din kompetanse. Dette er en kortsiktig strategi, og kan føre til at du får jobben på feil premisser. I verste fall får du en jobb du ikke passer til, og dermed vil mistrives med. Forsøk å fremstå som den beste versjonen av deg selv, men vær ærlig i dine svar.

– De fleste jobbene ligger i det skjulte arbeidsmarkedet

– Mange stillinger lyses aldri ut. Hvordan skal man gå frem for å ha en sjanse her?

– Vær bevisst på at de fleste jobbene ligger i det skjulte arbeidsmarkedet. Det er derfor viktig å bruke nettverket ditt aktivt for å avdekke muligheter. Tenk over hvem i nettverket ditt som kan hjelpe deg inn i en bransje eller en bedrift som kan være aktuell for deg, svarer Barbro Mosseng.

Hun råder deg til å bruke LinkedIn til å finne kontakter i selskapene eller bransjene du ser på som attraktive og høre om du kan få en kort samtale med noen av dine «varme» kontakter.

– Hensikten er å lære mer om bransjen, eventuelt selskapet, og se om det er noen som kan hjelpe deg inn. Vi har flere eksempler fra våre prosesser hvor åpne søknader har fungert godt, sier Mosseng.

– Det er viktig å kunne ha flere tanker i hodet samtidig som jobbsøker. Når alt kommer til alt må vi finne ut av hva ulike bedrifter faktisk trenger nå, og hva du kan gjøre for å besitte dette, sier Lene Ørbeck som er karriererådgiver i Karrierehuset.
– Det er viktig å kunne ha flere tanker i hodet samtidig som jobbsøker. Når alt kommer til alt må vi finne ut av hva ulike bedrifter faktisk trenger nå, og hva du kan gjøre for å besitte dette, sier Lene Ørbeck som er karriererådgiver i Karrierehuset.

Ifølge karriererådgiver Lene Ørbeck i Karrierehuset er det slik at så mye som 70-80 prosent av alle stillinger aldri lyses ut i det private næringsliv.

– I det offentlige er det helt andre regler for dette. Dog vet vi at å komme utenifra kan være utfordrende, hvis det er interne kandidater som også søker. Vårt mantra er at intet er umulig, sier karriererådgiver Lene Ørbeck i Karrierehuset.
– Kan det å sende åpne søknader virke mot sin hensikt?
– Vår filosofi er jo at det aldri er feil å vise interesse, uansett. Og det kan være lurt å reflektere over hvilken tilnærming du bør velge i kommunikasjonen. Alt er avhengig av hva det er du ønsker å oppnå, svarer hun.

– Vi synes det er en god idé først og fremst å være det vi kaller «positivt nysgjerrig». La den du henvender deg til få en opplevelse av at du først og fremst ber om råd, og ønsker å vite mest mulig om bedriften og hva som rører seg i den bransjen for tiden.

På den måten kan du klare å innhente informasjon om andre muligheter som du kanskje ikke hadde tenkt selv, forklarer Ørbeck som minner om at folk flest synes det er hyggelig å hjelpe andre.

– Tenk over hvordan du selv hadde møtt en henvendelse til en som var interessert i virksomheten din? Finnes det bedre reklame?

– Viktig å kunne ha flere tanker i hodet samtidig som jobbsøker

– Arbeidsmarkedet er tøft innenfor en rekke bransjer i disse dager. Om ledigheten blir langvarig, er det noe man kan gjøre for å holde seg relevant?

– Når vi jobber med kandidater er noe av det aller viktigste å kartlegge kompetansen. Det vil si: hva er det du kan bidra med inn i en ny rolle eller stilling? Når en bransje er spesielt utsatt, er det viktig å se på mulighetsområdet i det jeg kaller «ringen utenfor». Hvilke bransjer eller bedrifter er det som kan ha nytte av de egenskapene og kunnskapen du har fra erfaring og kompetanse fra? sier Lene Ørbeck og fortsetter:

– I mange tilfeller kommer vi frem til at kandidaten bør fylle på med kompetanse som kan dokumenteres, for å være mest mulig attraktiv. Og her er det ikke noe fasit. Har du en bachelor, kan det være lurt å ta et master-emne. Har du mest arbeidserfaring og er en praktiker, da kan et kurs uten eksamen være et alternativ.

Ørbeck tipser om at det ligger mye gratis hjelp på nettet, for den som trenger en oppfriskning, for eksempel når det gjelder ulike verktøy.

– Hvis du ikke er helt oppdatert på Microsoft 365, ligger det mange snutter på you-tube som kan brukes som oppfriskning. Det gjelder for øvrig de fleste applikasjoner.

Nav har nylig åpnet opp for å kunne ta kurs og utdanning som arbeidsledig, forklarer Ørbeck.

– Dette er en midlertidig ordning, som vi håper blir forlenget. Det er viktig å kunne ha flere tanker i hodet samtidig som jobbsøker. Når alt kommer til alt må vi finne ut av hva ulike bedrifter faktisk trenger nå, og hva du kan gjøre for å besitte dette, sier hun og fortsetter:

– Det vi ser en trend på er at halveringstiden for kompetanse går raskere og raskere. Mange av oss får den kompetansen i det daglige gjennom jobb.

– De fleste jobber vil kunne gi deg verdifull kompetanse

– Hva med å ta seg en karrieremessig «irrelevant» jobb mens man venter på å finne den rette jobben. Er det lurt?

– Det aller meste i samfunnet går raskere nå enn tidligere, og det samme gjelder på arbeidsmarkedet. Man skifter jobb stadig hyppigere enn tidligere. Dette er en konsekvens av samfunnsutviklingen for øvrig som går stadig raskere. Det å søke nye utfordringer og det å ønske å bygge ny og annen kompetanse, og i stadig hurtigere takt, gjør at man i dag skifter jobb oftere enn tidligere, svarer Mosseng og fortsetter:

– Søk også gjerne på jobber hvor du kanskje ikke tikker av på alle ønsker og krav til jobben. De fleste jobber vil kunne gi deg verdifull kompetanse, erfaring og ikke minst nettverk som vil være avgjørende for å lykkes videre i karrieren.

Personvernpolicy