Så Facebook-annonse, kjøpte leilighet for 8 millioner kroner

Ekteparet Ellingsund i Florø endte med å kjøpe byens dyreste bolig fordi de så drømmeboligen på Facebook. Her er utsikten fra den fremtidige stuen. Foto: Mesterhus
Ekteparet Ellingsund i Florø endte med å kjøpe byens dyreste bolig fordi de så drømmeboligen på Facebook. Her er utsikten fra den fremtidige stuen. Foto: Mesterhus
Artikkelen fortsetter under annonsen

Sosiale medier tar over stadig mer av boligsalget. Kristine og Tor Dolve Ellingsrud i Florø var overhodet ikke på boligjakt, men så dukket drømmeleiligheten opp i Facebook-feeden.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Vi så ikke for oss å bytte bolig før om fem-seks år. Men da bildene av toppleiligheten dukket opp i Facebook-feeden min, klarte vi ikke motstå fristelsen. Vi tenkte at dette måtte vi bare gjøre, sier Kristine Dolve Ellingsund i en pressemelding fra Mesterhus.

Leiligheten ligger i øverste etasje i Strandgata 58 i Florø og står først ferdig om 12 til 15 måneder. Med en prislapp på nærmere åtte millioner er leiligheten den dyreste som til nå er blitt omsatt i Florø.

– Bildene ga meg en direkte forestilling av hvordan det ville være å bo i den leiligheten, og det virket helt fantastisk. Både min mann Tor og jeg er folk som gjør ting på impuls, så bildene på Facebook var alfa omega, legger hun til.

(Saken fortsetter under)

Kjøkken. Foto: Mesterhus
Kjøkken. Foto: Mesterhus

Boliger selger raskere

Sosiale medier blir et stadig viktigere våpen og spiller en stadig større rolle i boligsalgsprosessen. Både boligbygger Mesterhus og boligselger DNB merker at sosiale medier har hatt en eksplosiv virkning på boligsalg.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen
Markedsansvarlig i Mesterhus Monica Blom Thorsen. Foto: Mesterhus
Markedsansvarlig i Mesterhus Monica Blom Thorsen. Foto: Mesterhus

– Godt innhold og levende bilder skaper engasjement og inspirasjon. Det er tydelig at mange nordmenn er oppriktig interessert i hus og hjem, og gjerne samler ideer fra Facebook- og instagramsider. Derfor prioriterer vi nå sosiale medier i mye større grad i våre prosjekter som denne leiligheten, sier Monica Blom Thorsen, markedssjef i Mesterhus, i en pressemelding.

Tendensen med kobling mellom sosiale medier og boligsalg blir bekreftet av DNB. Gjennom Smart Solgt, DNBs løsning for målrettet digital annonsering, selges boligen i snitt 11 prosent raskere og får 16 prosent flere på visning.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Det er viktig å presisere at dette er snitt-tall, hvert boligsalg er unikt – og resultatene man oppnår vil naturligvis variere. Generelt ser vi at boligene presterer bedre gjennom digital annonsering, sier Vidar Korsberg Dalsbø, kommunikasjonsrådgiver i DNB, i en pressemelding.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Eiendomsmegler må betale millionerstatning etter boligsalg

Et resultat av dine digitale spor

Cecilie Staude er høyskolelektor ved Handelshøyskolen BI og sosiale medier-ekspert. Hun mener sosiale medier endrer virkeligheten til boligselgere.

– Sosiale medier er blitt en stadig viktigere del av den brede befolkningens hverdag. De fleste av oss, både yngre og eldre, har profil i sosiale medier og er innom flere ganger i løpet av dagen. Så i utgangspunktet kan man nå enda bredere ut enn gjennom annonser i mer tradisjonelle medier som papiraviser som tidligere var etablerte arena for boligannonser, sier Staude til ABC Nyheter.

I dag leser vi stadig færre papiraviser og bruker mindre tid på nettbaserte medier. Den naturlige konsekvensen er dermed at sosiale medier blir mer ettertraktet arena.

– Vi opplever at det kommer mer og mer reklame inn i nyhetsfeeden på Facebook og Instagram, som kanskje er de to kanalene der det merkes best. Annonsene som dukker opp er ofte et resultat av din egen atferd på nettet og hvilken modus du befinner deg i, forklarer Staude før hun utdyper:

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Dersom du er på boligjakt og bruker nettet til å orientere deg, etterlater du deg digitale spor hver gang du er innen på en aktuell side. Disse sporene sier noe om at du er i markedet for å kjøpe bolig, hvilket gjør at du vil få mer personifisert eller mer målrettet reklame inn i nyhetsfeeden.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: – Nye strømmålere har avverget flere branner

– Kvinner blir lettere engasjert

Monica Blom Thorsen i Mesterhus forteller at ettersom de treffer den rette målgruppen med sine annonser i sosiale medier, blir ikke innholdet deres oppfattet som uønsket reklame.

– Dette gjelder aller mest kvinner, som utgjør 60 prosent av følgerne våre på Instagram. Vi har klart mest engasjement blant kvinner i alderen 25-54 år, noe som er vanlig når det gjelder inspirasjon rundt hus og interiør, sier hun.

Cecilie Staude er høyskolelektor ved Institutt for markedsføring på BI og sosiale medier-ekspert. Foto: Privat
Cecilie Staude er høyskolelektor ved Institutt for markedsføring på BI og sosiale medier-ekspert. Foto: Privat

Cecilie Staude sier til ABC Nyheter at hun ikke er overrasket over at Mesterhus opplever størst engasjement på sine Instagram-annonser fra kvinner.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– På Instagram er det en overvekt av kvinnelige brukere, og mye tyder på at det er langt lettere å engasjere kvinner enn menn på Instagram. Kvinner engasjerer seg også mye lettere for det som har med hus og hjem å gjøre. Twitter er til sammenlikning mer mannsdominert, der er det en annen brukerkultur og menn er mye mer engasjerte der sammenliknet med Instagram, forteller Staude.

– Vi ser at kvinner kanskje har et langt større ord med i laget når det gjelder beslutninger tilknyttet bolig, mens menn gjerne har siste ord når det kommer til bilkjøp, fortsetter hun.

Les også: Skal du fikse hjemme? Styr unna de vanligste tabbene

– Det er naivt å tro

Alder spiller en rolle når det kommer til annonser i sosiale medier. Staude forteller at den yngre generasjon langt mer positive til at nyhetsfeeden fylles med reklame enn de som tilhører den eldre generasjon.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Vi husker Facebook som en kanal der man kunne koseprate og mange ønsker seg tilbake til en tid da det var mindre reklame. Men det er naivt å tro at aktører som er blitt så viktige som Facebook kun vil la oss få bruke dem til koseprat. Reklame er en helt naturlig utvikling som vi er nødt til å akseptere.

De yngre opplever ifølge Staude i større grad reklamen som mer relevant enn den man får tilsendt i posten eller ser på TV mellom programmene.

– Man er i stand til å kommunisere et langt mer målrettet budskap i sosiale medier enn hva man kan gjøre i tradisjonelle medier. Et målrettet budskap føles dermed som mer relevant.

Les også: Pensjonsforsker: – Folk mangler selvtillit på pensjon

Umulig å unngå reklame i sosiale medier

Reklamens økende inntog i sosiale medier har ifølge høyskolelektor og sosiale medier-ekspert ved Handelshøyskolen BI, Cecilie Staude, både negative og positive sider.

– På den negative siden kan man si at nyhetsfeeden blir mer og mer kommersiell. Da blir det ikke like interessant å være der. Men det får vi ikke gjort noe med, de ulike kanalene er blitt så store og har opparbeidet seg posisjon som veldig viktige i folks dagligliv. Da ønsker de selvfølgelig å tjene penger på aktiviteten som foregår der. Vi kommer til å se mer og mer kommersielle kanaler, det er en naturlig del av utviklingen. Alternativet er å logge seg av og finne på noe annet, sier hun til ABC Nyheter.

På den positive siden gir sosiale medier ifølge Staude markedsførerne muligheten til å nå bredere ut med sine reklamebudskap.

– Man har også mulighet til i å spisse seg bedre inn mot ønsket målgruppe, hvilket gir markedsførerne mulighet til å få ut budskapet mer effektivt. I tillegg er det jo mye mer kostnadseffektivt å bruke sosiale medier.

Mye av det som handler om reklameannonsering i sosiale medier, er noe som er enkelt for lokale bedrifter å gjøre selv. Tidligere måtte man bruke store ressurser på hjelp utenfra, og så snart man hadde trykket på knappen så rullet toget av gårde med begrenset styringsmulighet.

– I sosiale medier kan du selv styre kampanjen og du kan avbryte den underveis dersom du ikke får den responsen du ønsker deg. Det er i det hele tatt et brukervennlig verktøy som er enkelt å lære seg å bruke, hvilket gjør det lettere å være ditt eget lille mediebyrå til å styre markedsføringen selv. Det er blitt mer fleksibelt og også mer miljøvennlig.

Blitt en «snakkis»

I dag er det fremdeles Finn.no som er den mest etablert arena for kjøp og salg av bolig, mange oppsøker det som foretrukket sted for å finne ut hva som er til salgs. Men det er mye å hente for aktører som klarer å bruke kommersielle kanaler til å nå potensielle kjøpere som kanskje ikke er på jakt nå, men som kan bli det og som foreløpig ikke er på boligjakt på Finn.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Kristine og Tor Dolve Ellingsrud kjøpte leilighet for åtte millioner kroner i dette bygget som ennå ikke er ferdig bygget. Kjøpet er blitt en «snakkis» i byen. Foto: Mesterhus
Kristine og Tor Dolve Ellingsrud kjøpte leilighet for åtte millioner kroner i dette bygget som ennå ikke er ferdig bygget. Kjøpet er blitt en «snakkis» i byen. Foto: Mesterhus

– Via sosiale medier når man en helt annen gruppe enn hva man tradisjonelt har gjort, særlig fordi man når en målgruppe som er interessert i bolig men som ikke er på boligjakt i utgangspunktet, forteller Staude.

Mange av de som opplever at det dukker opp salgsannonse for bolig på Facebook eller Instagram har allerede sett den på Finn og får dermed en påminnelse.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Samtidig vil den reklamen kanskje være borkastet dersom de som allerede har sett den har bestemt seg for om de skal gå på visning eller ei. Per i dag er det ikke gode nok systemer som snakker sammen slik at man forhindrer at personer som allerede har hentet prospektet slipper å få den aktuelle annonsen inn i nyhetsfeeden sin, forteller sosiale medier-eksperten.

I mellomtiden sitter et ektepar i Florø og gleder seg til å flytte inn i sin nye leilighet. Kjøpet har fått mye oppmerksomhet i byen.

– Det er ekstremt mange som lurer på hvordan prosjektet blir til slutt. Det er rett og slett blitt en «snakkis», sier Kristine Dolve Ellingsund.