Meny

Tyskland med nye krav til Facebook

Illustrasjonsfoto: AP / NTB scanpix Foto: NTB scanpix

Tyskland vil ha slutt på at Facebook høster og sammenstiller brukerdata fra andre tjenester og nettsider, uten samtykke fra brukerne. Forbrukerrådet gleder seg.

– Facebook vil i framtida ikke lenger få anledning til å tvinge sine brukere til å godta praktisk talt ubegrenset innsamling og bruk av ikke-Facebook-data til sin Facebook-profil, sier sjefen for det tyske konkurransetilsynet (FCO), Andreas Mundt.

Tyskland vil også ha slutt på at Facebook overvåker personer på nett som ikke har Facebook-profil, men som har vært inne på hjemmesider der Facebook-programvare er installert.

Dersom tyske myndigheter får det som de vil, vil Facebook eksplisitt måtte spørre sine brukere om tillatelse til å samle data fra andre Facebook-eide kilder eller Facebook-tilknyttede nettsider.

Aktuelt: Stordalen krever at Facebook og Google skatter mer

Dominerende

Det tyske konkurransetilsynets vedtak dreier seg ikke om Facebooks behandling av data, men om selve innsamlingen.

FCO konstaterer at Facebook har en dominerende posisjon innen sosiale medier i Tyskland, med 23 millioner daglige brukere.

Med 95 prosent av markedet for sosiale medier nærmer dette seg et monopol hvor brukere ikke har reelle alternativer, mener det tyske konkurransetilsynet.

Aktuelt: Merkel stenger Facebook-kontoen sin

Viktig avgjørelse

– En viktig avgjørelse for å sikre personvernet og økt konkurranse, sier fagdirektør Gro Mette Moen i Forbrukerrådet til NTB.

– Dette viser at bruk av persondata ikke bare omhandler personvern, men også konkurranselovgivning. Vi oppfordrer Konkurransetilsynet til å gjøre samme gjennomgang i Norge, sier hun.

– Dette er nok et tilbakeslag for Facebooks forretningsmodell hvor man uhemmet samler inn persondata. Selskapet ble i fjor også dømt i Belgia for å spore personer utenfor Facebooks egne tjenester, konstaterer Moen.

Aktuelt: Facebook lover kamp mot falske nyheter foran EU-valget

Facebook anker

Facebook er uenig i FCOs beslutning og kommer til å anke avgjørelsen, opplyser selskapet i en kunngjøring.

– Vi har stor konkurranse i Tyskland fra blant andre YouTube, Snapchat og Twitter, hevder selskapet, som mener at de nye reglene vil innebære urettmessig særbehandling.

FCO har nå gitt selskapet én måned på seg til å utforme en anke, fire måneder til å komme opp med en plan for endringer og tolv måneder til å etterkomme kravet om endring.

Aktuelt: Facebook stenger hundrevis av russisk-tilknyttede sider

Takk for at du abonnerer

Motta våre nyheter via Messenger

Jeg godtar brukvervilkårene
Populært