Hangarskip senket: – Vil kunne forårsake uopprettelig miljøskade

– «São Paulos» kjemikalier kan skade ozonlaget, forårsake død av marint dyreliv og forringe økosystemer i viktige marint biologisk mangfold, heter det i en uttalelse fra Brasils miljøbyrå IBAMA.
– «São Paulos» kjemikalier kan skade ozonlaget, forårsake død av marint dyreliv og forringe økosystemer i viktige marint biologisk mangfold, heter det i en uttalelse fra Brasils miljøbyrå IBAMA. Foto: Brazilian Navy / Reuters
Artikkelen fortsetter under annonsen

Nå er spøkelsesskipet på havets bunn.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Hangarskipet «São Paulo» var i mange år den brasilianske marinens flaggskip, og skulle etter planen kondemneres.

Problemet var bare at ingen land ønsket å ta imot den en gang så fryktinngytende krigsmaskinen med kapasitet til minst 40 kampfly.

Årsaken til at «São Paulo» ikke ble destruert, er at skipet er fullt av det sterkt miljøskadelige stoffet asbest. Ingen store kaianlegg med kapasitet til å hugge opp skipet ville gi grønt lys.

Dermed fortsatte den endeløse seilasen på de syv hav.

– Kan skade ozonlaget, forårsake død og forringe økosystemer

– «São Paulos» kjemikalier kan skade ozonlaget, forårsake død av marint dyreliv og forringe økosystemer i viktige marint biologisk mangfold, heter det i en uttalelse fra Brasils miljøbyrå IBAMA, skriver The New York Times.

Hangarskipet ble sjøsatt så tidlig som på 1960-tallet og tjenestegjorde i den franske marinen under navnet «Foch» fra 1963 til det ble solgt til Brasil i 2000. Da hadde skipet ikke vært i drift i om lag et tiår.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Ifølge avisen skal inspektører allerede den gang ha advart om at noen av rommene om bord hadde samlet så mye farlig asbestgass at det var utrygt å gå inn i disse.

Solgt på auksjon for cirka 20 millioner kroner

Hangarskipet ble senere tatt ut av drift fra den brasilianske marinen. Deretter var planen å hugge skipet opp. Så startet problemene.

I november var skipet på vei til Tyrkia etter at det tyrkiske selskapet Sok Denizcilik hadde kjøpt «São Paulo» for nærmere 20 millioner kroner på en auksjon i 2021. Målet var å resirkulere stålet i skipsgiganten og tjene penger på dette.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Video: Japan skaffer hangarskip for første gang siden 2. verdenskrig

Ble nektet å passere Gibraltarstredet

Men da hangarskipet skulle passere Gibraltarstredet på vei til Tyrkia, satte tyrkiske myndigheter ned foten da de mente asbestinnholdet representerte en stor miljørisiko.

Deretter fortsatte jakten på havner og selskap som er villige til å ta imot problem-skipet.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Asbest har vært brukt i bygninger, industri, båter og ulike installasjoner til havs fra rundt 1920 til 1985 da Norge innførte totalforbud, ifølge Store Norske Leksikon.

Asbeststøv er helseskadelig når det pustes inn, og kan lede til flere alvorlige sykdommer, for eksempel kreft. Asbest har hatt en rekke bruksområder på grunn av varmebestandighet og isolasjonsevne både for varme og elektrisitet, og vært brukt i form av asbestull, asbestgarn og asbestpapp.

Senket på 5.000 meters dyp

Brasilianske myndigheter kom til slutt til at det trolig var mest hensiktsmessig å senke skipet. Inntil videre ble hangarskipet slept rundt i sirkel i ukesvis.

Sent fredag kveld var tålmodigheten slutt. Da gjorde brasilianske myndigheter kort prosess med det brysomme hangarskipet. I en spesialoperasjon ble krigsskipet senket i Atlanterhavet, til tross for advarsler om at skipet var fullt av giftige materialer.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det planlagte og kontrollerte forliset skjedde rundt 350 kilometer utenfor den brasilianske kysten i Atlanterhavet, ifølge landets sjøforsvar. Skipet ble senket i et område med en dybde på rundt 5.000 meter.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Beslutningen om å senke det 60 år gamle skipet kom etter at brasilianske myndigheter forgjeves forsøkte å finne en havn som ville ta det imot.

– Fullstendig uforklarlig og irrasjonelt å senke skipet

Men senkingen møter kraftig motstand.

– Det ville være fullstendig uforklarlig og irrasjonelt å senke skipet. Dette vil forårsake uopprettelig miljøskade og kan være et brudd på internasjonal lov, sier Jim Puckett, direktør for Basel Action Network, en miljøvernorganisasjon basert i Seattle.

En veteran fra det brasilianske flyvåpenet, Emerson Miura, har jobbet med et prosjekt for å gjøre «São Paulo» om til et flytende museum, men den idéen ble aldri realisert.

Nå ligger spøkelsesskipet på Atlanterhavets bunn.

Video: Her gjør Iran sitt beste for å provosere USA