NASA: Har oppdaget ny planet som ligner på jorden

Planeten, som har fått navnet «KOI-456.04» har en syklus på 378 dager, og er nesten identisk med Jorden. (Foto: Merydolla / Shutterstock / NTB scanpix)

Forskere har funnet en ny planet fjernt fra vår egen sivilisasjon. Astronomer mener nyoppdagelsen har flere viktige fellestrekk med vår egen planet, jorden.

3.000 lysår unna ligger den, ikke langt fra «Kepler 160», som også kan minne om vår egen lyskilde, solen.

Tidligere har forskere antatt at «Kepler 160» har tre planeter i sitt system. Nå mener forskere å ha påvist at det også finnes en fjerde planet.

Denne har nå fått navnet «KOI-456.04». Planeten har en syklus på 378 dager og er nesten identisk med jordens rytme.

Forskerne mener planeten har karakteristiske særtrekk som tyder på at den kan være beboelig, skriver det vitenskapelige tidsskriftet Technology Review.

Nok sollys, passe temperert, men sårbar

Temperaturen er hverken for kald eller varm, og planeten har rikelig tilgang på sollys. Dette regnes som en viktig forutsetning for levende organismer og utvikling av disse.

Forskerne mener det også finnes en annen parallell. «KOI-456.04» har omtrent samme avstand til sin lysgivende stjerne som jorden har til solen.

Men planetens korte avstand til stjernen «Kepler 160» gjør den også sårbar i forhold til planetens beskyttende magnetfelt, påpeker NASA-forskerne.

Størrelsen på «KOI-456.04» skal være nesten det dobbelte av jordens.

Nytt teleskop kan gi sikre svar i 2021

Ifølge de nye forskningsresultatene, som er publisert i Astronomy and Astrophysics, er det likevel usikkerhet hvorvidt det nyoppdagede objektet i verdensrommet faktisk er en planet, slik forskerne definerer det.

Først til neste år forventer NASA å kunne fastslå med sikkerhet om «KOI-456.04» kan få status som en ny planet. Da vil et nytt og mer moderne romteleskop tas i bruk for første gang.

Inntil det nye teleskopet har gjort sine observasjoner i løpet av 2021, mener forskerne at det er 85 prosent sannsynlig at «KOI-456.04» faktisk er en planet.