Forskere foreslår at den mystiske «Planet 9» kan være et sort hull

Video: Oppsiktsvekkende ny forskning spekulerer i om den massive niende planet, egentlig bare er et sort hull.

Enkelte forskere tror det finnes en massiv niende planet, langt, langt bortenfor Neptun. Eller er det et lite svart hull?

Flere objekter langt ute i solsystemet oppfører seg ikke slik de burde. De ser ut til å ha blitt påvirket av noe ukjent. Kanskje er det noe svært der ute som gjemmer seg i mørket. Det kan være en superjord eller en fremmed planet som er kastet ut av sitt eget solsystem og fanget opp i en bane rundt sola.

I en artikkel som ikke er fagfellevurdert enda, men som er forhåndspublisert på arcXiv.org, foreslår fysikerne Jakub Scholtz og James Unwin noe enda mer eksotisk. Er Planet 9 kanskje ikke en planet i det hele tatt, men et sort hull fra universets opprinnelse?

Her er det ikke snakk om den typen sorte hull som sluker stjerner og som ble født i en supernova. Den typen sorte hull forskerne foreslår ble i så fall dannet i sekundet etter big bang. De er små og det er matematisk mulig at de eksisterer, men ingen har funnet et enda.

I den nye artikkelen redegjør de to fysikerne for at et «urhull» på størrelse med en bowlingball kan forklare observerte avvik i banene til objekter bortenfor Neptun.

Langt bortenfor Neptun

Lenge trodde forskerne området bortenfor Neptun var et stort tomrom. Det eneste himmellegemet som var funnet lenger ut var Pluto.

Nå vet forskere at det er en hel del som foregår der ute. Bortenfor Neptun finnes det et belte med over 100 000 isholdige objekter og muligens billioner av kometer, ifølge Store norske leksikon.

Dette kalles Kuiperbeltet, og Pluto er bare en dvergplanet blant flere andre som er en del av beltet. Pluto mistet sin status som «ordentlig» planet da kriteriene ble endret til at en planet må ha ryddet banen sin, slik de andre har. I Plutos bane er det derimot en hel del materiale som kanskje kunne ha blitt til en stor planet en gang. Men slik ble det ikke.

Andre dvergplaneter som er funnet bortenfor Neptun er Eris, som er 27 prosent tyngre enn Pluto og den rare dvergplaneten Haumea som ikke er rund, men elliptisk. Begge har sine egne måner.

Det transneptunske objektet Sedna ble oppdaget i 2003, og det oppfører seg noe merkelig. Det har en veldig langstrakt bane som strekker seg svært langt utenfor Kuiperbeltet. Det ser ut som Sedna er blitt dratt ut av noe . I 2014 oppdaget forskere en dvergplanet med samme type dratte bane.

Disse er to av flere observerte objekter som har en lang, eliptisk bane langt utenfor Kuiperbeltet som heller 30 grader fra solens ekvator. Det at de heller, og gjør det på samme måte, er spesielt rart. Ifølge enkelte forskere er det liten sannsynlighet for at det er tilfeldig, og at det derfor kan finnes en planet der ute som har spøkt med banene til Sedna og de andre objektene.

Det er oppdaget flere objekter med rare baner som legger turen langt, langt fra solen. De tre små ringene helt i midten representerer Saturn, Uranus og Neptun sine baner. Her kan man tydelig se hvor langt ut den tenkte Planet 9 befinner seg. Illustrasjonen er basert på simuleringene til Konstantin Batygin og Michael Brown. Her ser man hvor de beregnet at Planet 9 går. Foto: nagualdesign

Bruker 10 000-20 000 år på en runde rundt sola

I 2016 la forskerne Konstantin Batygin og Michael Brown frem bevis for hypotesen, publisert i The Astronomical Journal. Ved å bruke matematisk modellering og datasimulasjoner kom de frem til at de avvikende banene til flere transneptunske objekter kan forklares med en planet som er 5 til 15 ganger så massiv som jorda, langt der ute.

For å få et inntrykk av hvor langt ute den ligger så sier det litt at mens Neptun bruker 165 år på å gå en gang rundt sola, så bruker den tenkte Planet 9 mellom 10 000 og 20 00 år på en runde.

Langt fra alle er overbevist om at det er nødvendig med en slik planet for å forklare de rare banene til de frosne objektene. I en studie som forskning.no skrev om i 2017, trekker forskerne frem at det kan være skjevheter som gjør at det tilsynelatende ser ut til å være et mønster i noe som egentlig like gjerne kan være tilfeldig. Skjevheter som hvor man har lett, når, og hva man ser etter.

Batygin og Brown er derimot nærmest sikre i sin sak, og flere andre er enige i at det er verdt å lete.

Slik ser en kunstner for seg Planet 9. Neptuns bane kan ses som en ring i det fjerne. Foto: Illustrasjon: nagualdesign; Tom Ruen, bakgrunn fra ESO

Et sort hull som er fanget inn?

Så, kan Planet 9 like gjerne være et sort hull?

– Absolutt. Alt vi vet er at det er noe der ute med en masse som seks jordkloder, vi vet ikke hva det er, sier Michael Brown, en av dem som har jobbet med Planet 9 hypotesen, til nettstedet Howstuffworks.com.

–Det kan like gjerne være en seks-ganger-jorden stor hamburger. Fysikken bryr seg ikke om hva massen er laget av.

Et svart hull med en masse fra fem til ti jordkloder ville vært veldig lite, som på størrelse med en appelsin og en bowlingkule. Det kan hypotetisk sett ha blitt fanget opp av solas tyngdekraft og dratt inn i en stor ytterliggårdene bane rundt vårt solsystem.

Det finnes som nevnt ikke bevis for at slike urhull eksisterer, men i den nye artikkelen skriver forskerne om et prosjekt i Polen, Optical Gravitational Lensing Experiment (OGLE). Her søkes det etter objekter ved bruk av gravitasjonell mikrolinsing, altså at lyset bøyes av tyngdekraften til noe massivt.

Seks ganger er det oppdaget veldig korte mikrolinsing-hendelser som varte i mindre enn 0,3 døgn. Det tyder på at det var noe som fór raskt foran en stjerne med en masse på mellom 0,5 og 20 jordkloder. Det kan passe med sorte urhull, selv om det også kan ha vært løsrevne planeter.

James Unwin, en av de to forskerne bak den nye artikkelen, sier til Gizmodo at ved å kun fokusere på at Planet 9 må være en planet så begrenses det eksperimentelle søket.

– Når du begynner å tenke på mer eksotiske gjenstander, som sorte urhull, så tenker du på andre måter. Vi tar til orde for at i stedet for å bare se etter synlig lys, kanskje man også bør se etter gammastråler, eller kosmiske stråler, sier Unwin.

Slik stråling kan i teorien indikere kanten på svarte hull.

Forskere vil fortsette å se etter tegn som kan bekrefte eller avkrefte eksistensen til en eventuell Planet 9, og inntil da, fortsetter jakten.

Referanse:

Jakub Scholtz og James Unwin: «What if Planet 9 is a Primordial Black Hole?». Forhåndspublisering tilgjengelig på arXiv.org, oktober 2019.

19:27 «Stjal» parkeringsplass – dro mann ut av bil og kalte ham «din svarte satan»19:22 Her angriper politiet fransk brannvesen18:50 WHO varsler nytt krisemøte: – Hele verden må være i beredskap nå18:40 Frp forbi Sp på ny måling18:37 EU-parlamentet sa ja til brexitavtale – Storbritannia ute om to dager18:28 Trump har signert ny handelsavtale med Mexico og Canada17:55 Bruno Fernandes klar for Manchester United17:20 Northugs hus på Byåsen til salgs17:13 Gro tok fatt dagens sosialdemokrater: – Finner ikke klimaløsningene i midten17:10 YLE: Kinesisk turist i Finland er smittet av Wuhan-viruset17:08 Rødt vil stoppe NorthConnect med hastevedtak16:40 Carl I. Hagens Nav-anmeldelse oversendt politiet16:39 Ikea stenger varehus i Kina – svensk UD vurderer evakuering15:46 BBC kutter 450 journaliststillinger15:26 Steinras førte til innstilte tog ved Bergen15:25 Budrunden i gang for Premier League, TV 2 kan bli utfordret14:52 Vått og vindfullt vær i vente14:50 Krekar varetektsfengslet i åtte nye uker14:43 Tyveribande reiste til Norge syv ganger – stjal for flere millioner14:08 Trump-plan vekker ingen jubel internasjonalt13:59 Steinmeier: Fortidas ondskap er tilbake13:27 NM i fare for Emil Iversen13:26 EU stenger ikke Huawei ute fra 5G-nettet13:17 Cowboy-Laila: – Jeg skjøt min egen voldtektsmann13:05 Politiet etterlyser vitner etter påkjørsel på planovergang12:35 Rösler overtar tysk bunnlag12:01 Tine tar opp kampen mot osteimport12:00 Avis: Haaland-klausulen er på 750 millioner kroner11:55 Radartrøbbel satte flytrafikken nord for Røros ut av spill11:47 Folkehelseinstituttets virusprøver var negative11:45 Tottenham styrker midtbanen11:19 Niåring siktet for drapsforsøk i USA11:19 Mann fikk betongblokk over foten - alvorlig skadd11:06 SV-politiker tatt med overgrepsbilder av barn11:06 Hvert år dør 50 millioner rensefisk i norske oppdrettsanlegg10:18 SAS stopper ikke Kina-flygninger09:36 Snø og kuldegrader på vei til ski-NM09:36 Færre anmeldte seksuallovbrudd i fjor09:28 Første spørretime etter regjeringskrisen09:11 Nordmenn netthandlet for 128 milliarder i 201808:45 Gjenopptakelseskommisjonen vil oppnevne ny Baneheia-sakkyndig08:23 Flyselskaper innstiller alle flygninger til Kina07:57 Medier: Republikanerne er ikke sikre på om de kan hindre riksretts-vitner07:43 Høyere overskudd for Telenor07:32 Færre elever mobbes07:22 «Nye IS» kan bruke barn som dør i propaganda07:00 To av tre studenter vet ikke hvordan de skal si fra om trakassering06:53 Danmark truer EU med veto06:28 Forskere har klart å isolere Wuhan-viruset06:16 Bergensbanen åpnet ved Vikersund etter dødsulykke06:00 Dette skjer i dag06:00 Forsvarer nekter innsyn i femåringens helsetilstand05:51 Snøskred stenger E6 i Finnmark05:45 Ap beveger seg mot nei til å flytte iskanten nordover05:37 Apple rapporterte om beste kvartal noensinne05:34 Norsk opposisjon negativ til Trumps plan for Palestina05:30 Dette skjedde i natt05:30 Pelsdyroppdrettere har tro på høyere erstatning05:11 Høyre-topp etterlyser nye helikoptre04:26 Norge gir asyl til russiske Jehovas vitner03:59 To til sykehus etter brann i Verdal03:58 Australske forskere har greid å isolere Wuhan-viruset03:17 Kulde hindrer gjenåpning av togstrekning mellom Norge og Sverige03:09 Kraftig børsfall i Hongkong etter nyttårsferie02:55 Sørlandskommune sparer millioner på mild vinter02:33 Bergenspolitikere kritisk til byrådslederens vurderinger02:18 Perus opposisjonsleder satt tilbake i fengsel01:28 Huset til Uniteds klubbdirektør angrepet av sinte supportere01:23 Kinesiske turister ber om å få bli i Norge00:49 Saudi-Arabia uttrykker støtte til palestinernes sak00:47 Nike utsolgt for Bryant-effekter etter legendens dødsfall00:03 To tjenestepersoner skadd under politiutrykning til togulykke23:49 Fire personer har fått påvist Wuhan-viruset i Tyskland23:45 Nyland god da Aston Villa tok seg til ligacupfinale etter sen scoring23:23 Syriske regjeringsstyrker gjenerobrer Idlibs nest største by22:35 FN slutter ikke opp om Trumps plan21:49 Kristoffersen vant i Schladming etter enorm finaleomgang21:44 Bil påkjørt av bergenstoget i Vikersund – én person omkom21:39 Da babyen gråt midt på havet, begynte redningsarbeideren å synge21:28 Støre om Trump-plan: Dette er ikke en avtale21:16 Slottet har slettet tildelingen av St. Olavs Orden til Svein Ludvigsen21:03 Kraftig jordskjelv utløste tsunamivarsel i Karibia20:53 Kina såret etter dansk virus-karikatur: – Uten medfølelse20:48 Hus evakuert i Honningsvåg på grunn av uvær20:47 Feilmerket yoghurt fra Tine kan inneholde soya20:44 Israelske fredsaktivister mener Trumps fredsplan er virkelighetsfjern20:43 Hamas mener Trumps fredsplan er bare tull20:26 Lan Marie Berg trues med mistillit etter krass kritikk19:40 Mineraler for 1.000 milliarder funnet på havbunnen ved Svalbard19:33 Rekord-astronaut snart på vei tilbake til jorden19:00 Dramatisk ved Europas yttergrense – løsnet skudd18:54 Voldtok gutt (14) på skole – truet med slåsshanske18:32 Trump-plan lar Israel beholde ulovlige bosetninger18:12 Gruveselskap vil starte omstridt prosjekt ved Førdefjorden før nyttår17:54 Islandsk vulkan viser tegn på snarlig utbrudd17:23 Nordmenn handler varer fra Kina: – Vi skjønner at folk kan bli nervøse16:27 Meningsmålinger gir håp for Demokratene16:21 USA trapper opp bombing i Afghanistan16:20 Norge og Storbritannia signerte brexitavtale15:47 Stina Nilsson frykter at sesongen er over