Ny kunnskap om meteoritten som utryddet dinosaurene

En kunstnerisk fremstilling av meteorittnedslaget som utryddet dinosaurene for omlag 66 millioner år siden. Nå har forskerne funnet ut mer om meteoritten. Illustrasjon: Wikimedia Commons.

Den dinosaur-drepende meteoritten som braste inn i jorden for 66 millioner år siden traff i verst tenkelig vinkel, hevder ny studie.

For rundt 66 millioner år siden traff en meteoritt med diameter på 10 kilometer Chicxulub i Mexicogolfen. Sammenstøtet var så voldsomt at det førte til en masseutryddelse der 75 prosent av alt liv på jorden forsvant, deriblant dinosaurene – som igjen åpnet nye muligheter for pattedyrene.

Nå hevder en ny studie at den enorme romsteinen trolig traff jorden i verst tenkelige vinkel, en vinkel på 60 grader, skriver nettstedet Sciencealert.

Ved å analysere strukturen til det 200 kilometer store krateret, som ligger delvis på Yucatánhalvøya og delvis i havet utenfor, kunne forskerne kjøre en hel serie med simuleringer av det fatale nedslaget.

Ekstremt kraftig

Sammen med kollegaer fra Universitet i Freibug og Universitetet i Texas, så hovedforfatter av studien, Gareth Collin ved Imperial College London, på fire mulige nedslagsvinkler (90, 60, 45 og 30 grader) i tillegg til to ulike treffhastigheter, 12 og 20 kilometer per sekund.

Tidligere studier har vist at nedslaget var så kraftig at det førte til enorme tsunamier som bevegde seg i alle retninger, og støv steg så høyt opp i atmosfæren at det stengte for sola og innhyllet jorden i mørke i omkring ett år. I de følgende ti årene var det bare halvparten av solens stråler som traff jorden, noe som igjen ga et kraftig temperaturfall.

Ifølge den nye studien viste simuleringer og analysene av krateret at metoritten trolig traff jorden i 60 graders vinkel.

– En vinkel på 60 grader er mer dødelig, ettersom det slynger opp en større mengde materiale raskt nok til å innhylle planeten, sier Gareth Collins til nyhetsbyrået AFP.

Dersom meteoritten hadde truffet jorden i en annen vinkel ville ikke like mye materiale bli slynget opp i atmosfæren, mener han.