Her studeres øyeblikket dinosaurene ble utryddet

I et lite område i den amerikanske delstaten Nord-Dakota har forsker Robert A. DePalma gravd fram fossil etter fossil av dyr som døde kun minutter etter meteoren traff for 66 millioner år siden. Foto: Universitetet i Kansas.

For 65 millioner år siden traff en meteor med diameter på 10 kilometer jorden og utryddet dinosaurene. Nå har amerikanske forskere funnet unike spor fra minuttene rett etter.

Det gikk ikke mange minuttene før det altødeleggende meteornedslaget på Yucatan-halvøya i Mexico førte til en enorm bølge av leire og mudder ble slynget ut og begravde en stor mengde dyr hundrevis av mil unna.

Hendelsen som fant sted for 65 millioner år siden etterlot seg et 30 kilometer dypt og 150 kilometer bredt krater, og sørget for at tre av fire plante- og dyrearter strøk med, deriblant dinosaurene.

Nå har amerikanske paleontologer begynt å få et tidsbilde av hvordan de første minuttene etter det skjebnesvangre meteornedslaget fortonet seg.

Fant fossiler

I et lite område i den amerikanske delstaten Nord-Dakota har paleontolog Robert A. DePalma gravd fram fossiler av dyr som døde kun minutter etter meteoren traff det som i dag er Yucatan-halvøya rundt 3000 kilometer unna.

Mange av de fossile fiskene er knust mot hverandre eller flettet sammen. Det tyder på voldsomme krefter. Foto: Universitetet i Kansas / AFP / NTB scanpix.

Det gir forskerne et unikt, forsteinet øyeblikksbilde av den katastrofale hendelsen.

I en fersk pressemelding fra Universitetet i Kansas beskriver DePalma funnene.

– Det var en sammenfiltret masse av ferskvannsfisk, virveldyr, trær, greiner og stammer, utdødde blekkspruter og andre sjødyr som alle var pakket sammen i ett og samme lag fra en bølge av vann, skriver DePalma som er hovedforfatter i en artikkel som mandag ble publisert i Proceedings of the National Academy of Science.

Det var NRK som først skrev om nyheten i Norge.