Norge skeptisk til Tyrkia-advarsler om forsinkelser og prisøkning på F-35

Video: Flere forsinkelser og høyere pris blir resultatet når Tyrkia kastes ut av kampflyprogrammet. Norge er skeptisk.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Flere forsinkelser og høyere pris blir resultatet når Tyrkia og åtte tyrkiske bedrifter kastes ut av kampflyprogrammet, hevder Tyrkias «rustningsminister» Ismail Demir.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen
F-35A under en øvelse 19. november 2018 ved Hill Air Force-basen i Utah, USA. Det ble øvd på å få en stor mengde fly opp i lufta samtidig. Foto: George Frey / AFP
F-35A under en øvelse 19. november 2018 ved Hill Air Force-basen i Utah, USA. Det ble øvd på å få en stor mengde fly opp i lufta samtidig. Foto: George Frey / AFP

– Tyrkisk forsvarsindustri kan bli møtt med midlertidige vanskeligheter som følge av USAs avgjørelse, men kommer til å bli sterkere. Tyrkiske bedrifter vil kompensere for sine tap, men andre vil få en økning på syv til åtte millioner dollar per fly, sier lederen av Tyrkias direktorat for forsvarsindustrien, Ismail Demir, til avisen Yeni Safak.

Prisen på en F-35A ligger nå på cirka 90 millioner dollar. Han anslår en opptil ti prosent prisøkning på F-35-programmet.

Norge planlegger å kjøpe 52 fly. 12 av dem har ankommet Norge. Fire er treningsfly, resten har delvis operativ status. Det gjenstår med andre ord leveranser av 40 fly til Norge. Med en ekstrakostnad i den størrelsesorden Tyrkia nå forespeiler, så skulle vi altså måtte forberede oss på en tilleggsutgift på omlag mellom 280 til 320 millioner dollar, eller mellom 2,5 og 2,9 milliarder kroner. I verste fall 3,2 milliarder ved 10 prosents økning.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

I slutten av juli ble det kjent at USAs regjering, etter sterk press fra Kongressen,

kaster Tyrkia ut av F-35-programmet, en avgjørelse Norge støttet. Det strategiske forholdet mellom de to landene har de siste to årene vært nært bristepunktet.

Donald Trumps administrasjon har prøvd å glatte over uenighetene, men Kongressen har vært i harnisk over tyrkiske militære angrep på USAs venner i Syria, fengslinger av amerikanske borgere i Tyrkia med anklager om spionasje og kjøp av russisk forsvarsmateriell, etter at en avtale om å kjøpe Patriot-missiler strandet.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Stor produksjon i Tyrkia

Ettersom det er Kongressen som sitter på pengesekken som pressmiddel, er leveransen av de 100 F-35-flyene til Tyrkia stanset. Imidlertid er minst åtte tyrkiske bedrifter tungt involvert i produksjonen av til sammen 937 komponenter til flyet, hvorav 400 av dem produseres kun i Tyrkia.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Dette vil til sammen medføre forsinkelser og gjøre flyene rundt 100 millioner kroner dyrere per fly, ifølge tyrkiske myndigheter.

USAs forsvarsminister James Mattis har tidligere advart Kongressen om at det vil ta fra 18 til 24 måneder å flytte produksjonen ut av Tyrkia og forsinke leveransen av mellom 50 til 75 fly, og koste cirka 2 milliarder kroner. Hvor store forsinkelsene blir, avhenger av hvor smertefri avviklingen blir i forhold til tyrkisk industri.

Forsvaret: – Prisøkning lite sannsynlig

Det norske Forsvarsdepartementet har fått få indikasjoner på at prisen på de gjenværende norske flyene vil gå vesentlig opp.

– Så langt er det planlagt produksjon av godt over 3 000 F-35 og flere nasjoner vurderer kjøp av flyene. At bortfallet av 100 tyrkiske fly skal øke enhetsprisen med 10 prosent, virker lite sannsynlig, sier kommunikasjonsrådgiver Lars

Artikkelen fortsetter under annonsen

Gjemble.

– I det flernasjonale programmet jobbes det nå med å finne alternativer til de tyrkiske leverandørene av deler til F-35. Enhetsprisene på F-35 går stadig nedover og det er lite som tyder på at prisen på de gjenværende norske flyene vil gå vesentlig opp som følge av den amerikanske suspensjonen av Tyrkia, sier han.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Forsvardepartementet mener det ennå er for tidlig å si noe konkret om eventuelle forsinkelser av flyleveranser til Norge.

ABC Nyheter har vært i kontakt med Lockheed Martin, men de har ikke klart å svare på våre spørsmål foreløpig.

Mangler på reservedeler

USA er nå i tenkeboksen over hva som skal gjøres med produksjonskjeden og de tyrkiske flyene. Ellen Lord, en av lederne for Pentagons logistikkavdeling, har uttalt at de i all hovedsak blir tatt over av amerikanske produsenter. I alle fall til å begynne med. Flyene produsert til Tyrkia kan bli ombygget til amerikanske behov, eller brukt som delefly.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Overfor Breaking Defense uttaler viseadmiral Mathias Winter at det vil ta 45 til 90 dager fra Tyrkia kastes ut til problemer med produksjonslinjen blir følbar. Det er stort behov for deler for å vedlikeholde de 425 flyene som er produsert, noe som også legger beslag på produksjonskapasiteten, ifølge Winter.

Ifølge tall fra den amerikanske riksrevisjonen fra mai-november 2018 var kun 34 prosent av F-35A (som Norge har kjøpt), 16 prosent av F35B og 2 prosent av F-35C fullt operative. En tredjedel av grunnen til dette er mangel på reservedeler.