Skeive muslimer: – Jeg føler meg fanget i midten

– Jeg har alltid visst at jeg var skeiv, forteller muslimske Afshan D’souza-Lodhi. Foto: Christopher Thomond/The Guardian
– Jeg har alltid visst at jeg var skeiv, forteller muslimske Afshan D’souza-Lodhi. Foto: Christopher Thomond/The Guardian
Artikkelen fortsetter under annonsen

Foreldregenerasjonen protesterer mot samlivsundervisningen i Storbritannia som de mener er uforenlig med deres religiøse verdier. Hvordan stiller homofile muslimer seg til debatten?

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

En barneskole i Birmingham har havnet i britiske medienes søkelys den siste måneden.

Parkfields grunnskole innførte nemlig «No Outsiders»-programmet i relasjons- og seksualundervisningen. Ifølge skolen er undervisningsopplegget tilpasset alderstrinn. Formålet med undervisningen er å lære elevene toleranse for ulik etnisitet, kjønn og seksuell legning.

Det førte til at flere hundre foreldre tok barna sine ut av undervisningen i protest.

Kritiske foreldre hevder undervisningen fremmer en homofil og transeksuell livsstil overfor barn.

Sir Michael Wilshaw er tidligere leder av Ofsted, som fører tilsyn med skoler i England. Han mener Parkfield bør gjeninnføre «No Outsiders»-programmet.

Det er assisterende rektor ved skolen som har utarbeidet undervisningsopplegget. Han har tidligere sagt opp jobben ved en annen skole etter han opplevde negative reaksjoner mot sin legning fra både muslimske og kristne foreldre.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Det er hovedsaklig muslimske foreldre som protesterer mot undervisningsopplegget ved Parkfield.

– De vil at islam skal være svart-hvitt

Amanullah De Sondy foreleser i moderne islam ved University College Cork. Han har også skrevet flere kronikker og forskningsartikler om homoseskualitet i islam.

Han mener striden bunner i at muslimske samfunn føler at de er under angrep fra høyrepopulistiske krefter og islamofober. Og at de ønsker å forsvare muslimske verdier.

Amanullah De Sondy. Foto: University College Cork
Amanullah De Sondy. Foto: University College Cork

– De leter etter noe håndfast å gripe fatt i. Foreldregenerasjonen som protesterer vil at islam skal være svart-hvitt, men det er det ikke, sier han.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Islamske tradisjoner og forkynnelser er ikke klare, og de er ikke ment å være klare, fordi tro utvikler seg i uvisshet. Koranen gir et veldig et godt grunnlag for å se på mangfold. Den er ikke svart-hvitt, den tillater også gråsoner.

Artikkelen fortsetter under annonsen

De lærde viser ofte til historien om Lot når de skal forklare hvorfor homofili er forbudt i islam fra et teologisk perspektiv, ifølge De Sondy. Han mener imidlertid at de lærde misforstår. Historien om Lot dreier seg om voldtekt og incest, ikke sex mellom to samtykkende voksne mennesker, mener han.

– Vi prøver alle å finne vår egen måte å underkaste oss Gud på, men det finnes mer enn én måte å være muslimsk på. Dette er noe de som demonstrerer har glemt.

De Sondy synes det er bekymringsfullt at foreldrene ikke tenker over at noen av barna på skolen kan være homofile.

– Tenk så traumatisk det må være, sier De Sondy.

Om det er noen som vet hvordan dette føles, er muslimer som er homofile, lesbiske, bifile eller trans . De har sett dramaet utfolde seg på nært hold. Hvordan opplever de at deres tro og seksuelle legning kritiseres på denne måten?

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Det gikk rykter om at jeg skulle bli stukket ned

Asifa Lahore (35, Croydon)

Transperson og dragartist

– Da jeg gikk på videregående skole, ble loven om å ikke fremme homofili fulgt til punkt og prikke. Vi snakket ikke om homoseksualitet på skolen. Jeg så heller aldri noen homofile eller transkjønnede. Jeg ble utsatt for stygg mobbing og jeg var et lett bytte for gjenger. Da jeg tok eksamen, gikk det rykter om at jeg skulle bli knivstukket. Jeg turte ikke å fortelle det til foreldrene mine. Jeg var redd for at de skulle bli engstelige og sende meg til Pakistan. Læreren min holdt meg ofte igjen etter skoletid for å passe på at jeg kom meg trygt hjem. Om skolen hadde hatt undervisning i rettigheter for lesbiske, homofile, bifile, transpersoner og interseksuealitet (LHBTI), ville ikke dette vært nødvendig.

Artikkelen fortsetter under annonsen

(Saken fortsetter under)

– Jeg kom ut av skapet da jeg var 23 år. Foreldrene mine tok meg med til fastlegen. Det var ikke vondt ment, de forstod bare ikke hva det innebar å være homofil. Fastlegen forklarte at selv om det var trøblete med tanke på kultur og religion, var det ikke noe han kunne gjøre. Det fantes ingen medisin som kunne gjøre meg hetero. Foreldrene mine tok meg også med for å snakke med en iman, som fortalte meg at løsningen på problemet var å gifte meg.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Jeg ble forlovet med søskenbarnet mitt i Pakistan. Det gjorde meg deprimert. Ting begynte ikke å forandre seg før foreleseren min på universitetet introduserte meg for andre muslimer med annen legning. Fram til da trodde jeg at jeg var den eneste. Etter et halvt år på universitetet fortalte jeg foreldrene mine at det ikke var noe i veien med meg.

– Jeg oppdaget at jeg var trans i 2016. Nå er jeg Englands første muslimske dragartist.

– Det er ingen ting å være redd for, er det jeg ville ha sagt til foreldrene som protesterer. Barna deres blir ikke homofile av å lære om homofili. Tar de barna sine ut av undervisningen, vil du bare nære oppunder fordommer. Det fortjener ikke barna. De fortjener å få en god og nyttig utdannelse.

Les også: – Ein må vere streit for å sei at «det er like greitt å vere homo» og faktisk tru på det

– Foreldrene tror barna lærer om dette og havner i helvete

Hafsa Qureshi (25, Birmingham)

Administrator

– Det ville betydd veldig mye for meg å ha hatt LHBTI-saker som en del av læreplanen da jeg vokste opp. Jeg slet med mye selvhat på den tiden, og begynte å skade meg selv. Å se folk som var som meg, skeive og muslimer, ville ha gjort det lettere for meg. Det ville ha gitt meg styrke.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Jeg kom ut av skapet for søsteren min da jeg var 13. Hun var 14, og sa at hun egentlig ikke brydde seg. Hun trodde bare jeg gjorde det for å få oppmerksomhet. På skolen min var det ingen homofile. Jeg ble mobbet hele tiden. Av en eller annen grunn skjønte de at jeg var lesbisk. På skolen ser de etter noe å ta deg på. At lærerne ikke snakket om LHBTI-rettigheter, gjorde saken verre.

– Det virker som om foreldrene som protesterer er opptatt av å beskytte barna sine. Jeg er lesbisk og homofil, og jeg kan skjønne at de er bekymret. Jeg er ikke enig med dem, men jeg forstår bekymringen. De tenker at barna lærer om disse tingene, og så kommer de til helvete. De bør ha mer tillit til egen oppdragelse.

– Disse foreldrene gjør barna sine en stor bjørnetjeneste. Når barna blir voksne og begynner å jobbe, kommer de til å møte alle slags typer mennesker, inkludert homofile. Jeg synes disse protestene er sårende, men samtidig vet jeg at det som kan fremstå som hat i virkeligheten er frykt, og frykt ødelegger for diskusjoner. Jeg forventer ikke å se demonstrantene gå i homoparade, men jeg forventer toleranse. Jeg føler meg fanget i midten mellom det muslimske samfunnet og LHBTI-samfunnet når det i stedet er behov for dialog.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Martin sto fram som homofil, kom aldri på banen

– Jeg hører folk som sier «Dette er vår tradisjon». Kanskje det er på tide at vi bryter med den tradisjonen

Khakan Qureshi (49, Birmingham)

Støttearbeider for hjemløse

– Om jeg hadde fått seksualundervisning som dette da jeg gikk på skolen, ville jeg ikke blitt mobbet eller vært redd. Som asiatisk mann er det morsomt å se at de fleste negative kommentarene kommer fra yngre muslimer. Jeg hører folk, som er født og oppvokst i dette landet, som sier: «Det er vår tradisjon». Da blir mitt svar: «Du er yngre enn meg – kanskje er det på tide at vi bryter med den tradisjonen?» Vi må få slutt på de negative ideologiene.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Etter mitt syn omfavner islam alle, men vi lever i et patriarkalsk samfunn og mennesker har vridd islams budskap for å oppnå makt. Lovgivningen om like rettigheter på tvers av kjønn og legning har kun eksistert de siste 20 årene, men disse demonstrantene skyver oss tilbake i skapet. Vi trenger rollemodeller, enten de er syd-asiatiske, svarte eller som tilhører andre minoriteter.

Artikkelen fortsetter under annonsen

(Saken fortsetter under)

– Foreldre mine viste meg hva ubetinget kjærlighet er, og hvordan en god muslim ser ut.

– Det var traumatisk for meg da jeg kom ut. Jeg var 22 og hadde møtt min partner, Trevor. Først var mamma opprørt, men så sa hun: «Hvis jeg ikke deler lykken din med deg, hva slags mor ville jeg da være?»

– Faren min fikk vite det noen måneder senere. Han var en av grunnleggerne av Birmingham Central Mosque. Han snakket om samfunn og status – det var så mye motvilje hos ham at jeg fjernet meg fra ham. Ett år senere ringte han meg. Han innså at han måtte skyve fordommene sine til side.

– Jeg følger nå en annen åndelig vei snarere enn en streng islamsk vei. Min partner og jeg har vært sammen i 27 år. På sitt dødsleie sa moren min til meg: «Du er en velsignelse for Khakan. Av alle mine syv barn så virker det som ditt samliv er det kjærligste og lykkeligste.»

Rune kom ut av skapet i voksen alder: – Jeg er den samme pappaen, sønnen og broren

– Jeg oppdaget at det finnes rom for meg i islam. Jeg kommer ikke til å la noen ta det fra meg

Ferhan Khan (34, London)

Muslimsk homoaktivist

– Jeg vet ikke hvorfor disse demonstrantene føler seg så usikre. Kunnskap er makt – men de ønsker ikke å styrke sine barns kunnskaper. I stedet legitimerer de kontroll og kaller det religion.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Hvis jeg hadde hatt skeive rollemodeller som barn, hadde jeg vært i stand til å nyte 20-årene og visst at det ikke var noe galt med meg. I stedet føler jeg at livet mitt har blitt ranet fra meg – det ble tatt fra meg gjennom homofobi.

– Hvert menneske fortjener å bli elsket. Når du bærer på en hemmelighet, får det deg til å føle at du ikke er kjærligheten verdig. Det er en kraftfull måte å stille røster på.

– Da jeg vokste opp var jeg veldig religiøs, men jeg ble opplært til å frykte Allah. Da jeg kom ut som femtenåring, opplevde jeg en veldig vanskelig tid. Foreldrene mine trodde det var en fase. Deres ekteskap var arrangert og de møttes på bryllupsdagen, så for dem var det ikke viktig å gifte seg med noen du selv ønsket å gifte deg med. Å få ting til å fungere samfunnsmessig, handler for dem om å undertrykke begjær.

– Etter at jeg kom ut, fortalte jeg meg selv at jeg ikke var muslim. Jeg begynte på universitetet og unngikk andre muslimer. Men blant den hvite middelklassen som ble min omgangskrets, følte jeg meg stadig devaluert for å være pakistansk og at jeg måtte holde den delen av identiteten min på et minimum. Dette brakte meg til slutt tilbake til islam hvor jeg fant ut at det fantes en plass for meg. Jeg tillot meg selv å være muslim, og nå vil jeg ikke tillate noen å ta det fra meg igjen. Den eneste som kan gjøre det, er Allah.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Vi må gi skeive muslimer en stemme. La oss gå inn på skolene og snakke med barna. Gi oss mandatet, ressursene og plattformen – hvis dere virkelig bryr dere.

Les også: Stonewall Inn – opprøret som startet homokampen

– Jeg gråt på bønnematta mi: «Gi meg kreft eller hva som helst. Bare vær så snill å gjør meg hetero»

Afshan D'souza-Lodhi (26, Manchester)

Artikkelen fortsetter under annonsen

Redaktør for Common Sense Network

– Det finnes en antagelse om at med en gang du snakker om seksualitet, så må du snakke om sex. Men du kan også snakke om kjærlighet. For å skulle forklare hvorfor to menn ikke kan være sammen, må man forklare kjønnsorganer og det penser samtalen inn på et spor ingen ønsker.

– Jeg har alltid visst at jeg var skeiv. Andre gang jeg prøvde å ta livet av meg selv, var jeg 16. Jeg googlet Koran-sitater og «skeiv muslim». Hver eneste lærde jeg fant, fortalte at dette var en synd. Jeg tryglet, ba og gråt på bønnematta: «Gi meg kreft, gi meg hva som helst. Bare vær så snill å gjør meg hetero, vær så snill ikke la meg ha lyst på kvinner».

Artikkelen fortsetter under annonsen

(Saken fortsetter under)

– Da jeg første gang møtte en annen skeiv muslim, fikk det meg til å føle at jeg hadde lov til å eksistere. Grunnen til at jeg er så ute av skapet og stolt av det, er at hvis det kan hindre én person fra å ta sitt eget liv så er det verdt det.

– Skeive mennesker sier at islam preges av homofobi. Ved å si det har de fremmedgjort homofile muslimer og lukket dørene for oss, hvilket betyr at vi ikke har noen steder å gå. Men det er ingen enkeltlinje i Koranen som sier at homoseksualitet er en synd. Jeg kjøper ikke at det er ok å være skeiv så lenge du ikke lever det ut, fordi du ber noen om å være alene for alltid. Gud er kjærlighet, og han er medfølende. Hvorfor ville han be oss om noe slikt?

Oversatt av ABC Nyheter /Pressworks © Guardian News & Media Limited