Ikonet: William Haines

Måtte velge mellom filmkarriere og drømmemannen

William Haines var den kjekke filmstjernen som sjarmerte kvinner i senk. I virkeligheten var det menn som fanget Haines' interesse.
I en tid der andre Hollywood-stjerner trakk inn i skapet og levde bak en fasade, nektet William Haines å gjøre det samme. Men det kom med en pris.
Av 26. desember 2017

– Jeg tror ikke jeg hadde kunnet jobbe i denne bransjen om jeg hadde følt at jeg ikke ble ansatt på bakgrunn av hvem jeg er i privatlivet.

I et 2017-intervju med The Jackal Magazine i forbindelse med premieren på storfilmen «Skjønnheten og Udyret» , uttaler den walisiske Hollywood-stjernen Luke Evans (38) at han ikke har mistet noen roller selv om han er åpent homofil.

– Jeg tror ikke jeg hadde kunnet jobbe i denne bransjen om jeg hadde følt at jeg ikke ble ansatt på bakgrunn av hvem jeg er i privatlivet.

Selv om vi kanskje ikke er helt i mål riktig ennå, er Luke Evans likevel et godt eksempel på at det er blitt stadig enklere for skuespillere å være åpen om seksuell legning uten at det automatisk har skadelig virkning for karrieren. Som eksempler kan nevnes Neil Patrick Harris , Jodie Foster , Ian McKellen , Sarah Paulson , Zachary Quinto og Ellen Page.

(Saken fortsetter under)

VIDEO: En gretten militærsersjant (Lon Chaney) og en kjekk ny rekrutt (Haines) konkurrerer om oppmerksomheten til en sykepleier (Eleanor Boardman)

Men det var de som levde sine åpne og integrerte liv lenge før skeiv politikk kom på dagsorden. Historien om den amerikanske filmstjernen William Haines er et godt eksempel på hva de risikerte ved å være åpne.

Populært

Rømte hjemmefra

Charles William «Billy» Haines påstod hardnakket gjennom hele livet at han kom til verden 1. januar 1900, til tross for at dåpsattesten hans sier 2. januar. Da han var 15 år gammel, rømte han hjemmefra med en annen ung mann han omtalte som sin kjæreste.

I 1915 slo han seg ned i Greenwich Village i New York. Han fant seg godt til rette blant folk som visste å nyte livet, hadde en rekke mannlige elskere og tilbrakte mye tid med andre homofile innen teateryrket, deriblant fremtidig storregissør George Cukor , fremtidig kostymedesigner Orry-Kelly og en ung akrobat ved navn Archibald Alec Leach - senere bedre kjent som filmstjernen Cary Grant.

I 1922 fanget han imidlertid oppmerksomheten til en talentspeider og resultatet ble en enveis togtur Hollywood der det ventet kontrakt med filmselskapet MGM og studiosjef Louis B. Mayer.

(Saken fortsetter under)

VIDEO: En arrogant og selvhøytidelig polospiller (Haines) må i «The Smart Set» (1928) ta seg sammen om han skal vinne hjertet til Polly (Alice Day) etter å ha blitt kastet ut fra landslaget:

Haines fikk ingen ting levert rett i hendene, han måtte jobbe seg oppover og i starten fikk han stort sett tildelt ukrediterte statist- og småroller. Men så ble han utlånt til Columbia og filmen «The Midnight Express» (1925) som sørget for at han fanget publikums og kritikernes oppmerksomhet som kjekk ung mann, alltid klar med en morsom og kjapp replikk.

Populært

Størst i Hollywood

I 1926 kom omsider gjennombruddet med «Brown of Harvard», og med filmer som «Navy Blues» ble William Haines en av få skuespillere som taklet en sømløs overgang til lydfilm. Mens kolleger som John Gilbert og Buster Keaton måtte vinke farvel til karrieren, var Haines benådet med en robust stemme uten for mye aksent som lød svært godt i publikums ører.

Publikum elsket personligheten og stilen Haines symboliserte på lerretet: Ung, kjekk og sjarmerende respektløs med glimt i øyet. I tillegg hadde han en skuespillerstil og en vittig komisk form som passet inn i den nye tiden.

(Saken fortsetter under)

William Haines sammen med Polly Moran, Marion Davies og regissør King Vidor under innspillingen av «Show People» i 1928.

En perlerad av kinosuksesser sikret Haines fast plass på listen over de fem største filmstjernene, og i 1929 inntok han førsteplass som den skuespilleren som dro inn flest penger i billettlukene.

Men mørke skyer var i ferd med innta stjernehimmelen.

Regelboka som sendte stjerner inn i skapet

I Hollywoods tidlige barndom var filmbyen et sted der regissørene og manusforfatterne nærmest fikk gjøre som de ville. Og de flyttet stadig grensene for hva som var akseptabelt. Slikt gikk ikke upåaktet hen, og religiøse grupper og kvinneforeninger raste mot det de oppfattet som oppfordring til synd og umoral.

Under ledelse av Will H. Hays , kunngjorde Hollywood-studioene en rekke hjemmelagde regler som fastslo en standard for hva som sømmet seg. Disse detaljerte reglene, kjent som Movie Picture Production Code, var ekstra strenge når det gjaldt seksualitet og spesielt homoseksualitet.

William Harrison Hays (1879 – 1954)

Plutselig ble det å levere en overbevisende fremstilling som heterofil prisen du måtte betale for å være sikret en filmkarriere. Filmarbeidere flest ble tvunget til å å skrive under på arbeidskontrakter som inneholdt den nye moralklausulen, og skeive skuespillere som Cary Grant og Claudette Colbert giftet seg med heterofile partnere for å gi inntrykk av at alt var etter boka.

William Haines nektet på sin side å underskrive noen kontrakt uten at moralklausulen var utelatt, og som Hollywoods største gullgås var han i en posisjon til å kunne legge press på kravet. Til gjengjeld ble avtaletiden forkortet til to år, i motsetning til fem som var normalen.

Les også:   Studie: – Homofile menn er bedre foreldre

Møtte sitt livs kjærlighet

Det var i forbindelse med en reise til New York i 1926 at William Haines første gang møtte den 26 år yngre tidligere sjømannen James «Jimmy» Shields. De tilbrakte glade dager (og hete netter) sammen, og da Haines reiste tilbake til Los Angeles, tok han Shields med seg.

Haines hadde ingen intensjoner om å skjule forholdet til Shields, og det fikk heller ingen følger for hans popularitet i filmbyen. Paret var for eksempel blant de ytterst få som fikk innpass i aviskongen William Randolph Hearst og hans filmstjerne-kjæreste Marion Davies' innerste sirkel.

(Saken fortsetter under)

William Haines og Jimmy Shields (stående til venstre) på Cafe Trocadero i 1935) sammen med blant andre Jean Harlow og William Powell.

Pressen var på sin side fullt klar over forholdet, men heller ikke de viste interesse for å slå det opp på forsidene at kinolerretets kvinnebedårer Williams Haines i virkeligheten foretrakk menn. Dersom det dukket opp spørsmål om kjærlighetslivet hans i en intervjusituasjon, kvitterte Haines med et lurt svar som hverken var løgn eller sannhet.

Kjølnet forhold

Selv den sterkeste sol mister før eller siden kraft, og for Haines begynte nedgangen allerede i 1930 med «Way Out West» (1930) der han spiller en tivolieier som tvinges til å jobbe på en ranch.

På lerretet flørter han med motspillersken Leila Hyams, men rollefiguren tydeliggjorde Haynes feminine trekk, og kinogjengernes interesse begynte å kjølne. Haines var da 30 år gammel.

Les også:   Arven etter Walt Disney

(Saken fortsetter under)

I «Just a Gigolo» (1931) reiser Haines' karakter til Europa der ha utgir seg for å være gigolo.

Den romantiske komedien «Just a Gigolo» (1931) skulle re-introdusere ham for publikum som en mer voksen (og mer maskulin) hovedrolleinnehaver, men noe av luften virket å være gått ut av det før så lukrative forholdet mellom Haynes og filmelskerne. Til tross for gode kinotall, kunne hverken «Way Out West» eller «Just a Gigolo» matche Haines' tidligere meritter. Da kontrakten skulle fornyes, måtte han derfor ta til takke med lavere lønn.

Les også:   Spacey klippes bort fra ferdig film

Gitt ultimatum

«Jeg skal gladelig gi slipp på Jimmy, men bare hvis du gir slipp på din kone», skal han ha svart en av Hollywoods mektigste menn.

Haynes tidligere så sterke aksjer i Hollywood var nede for telling, han hadde ikke lenger studioet i ryggen og filmrollene ble stadig mindre tiltrekkende. Det faktum at han begynte å bli eldre, litt rundere i passformen og med viker som krøp stadig lenger bakover, gjorde ikke saken hans bedre.

Mayer sammen med kona Lorena Layson, kort etter deres bryllup i 1948. Foto: Wikimedia

I 1933 brast nyheten at Haines var blitt arrestert av politiet på en homsebar i forbindelse med et raid. Louis B. Mayor hadde fått nok og gav ham et nådeløst ultimatum: Enten velge forholdet med Shields, eller et falskt ekteskap og fortsatt filmkarriere.

«Jeg skal gladelig gi slipp på Jimmy, men bare hvis du gir slipp på din kone», skal han ha svart en av Hollywoods mektigste menn.

Haines valgte livspartneren og ble oppsagt med umiddelbar virkning. Her kunne historien om Haines sluttet med et liv i skyggen av en knust filmkarriere. For en stjerne var det å bli droppet av selskapet, gjerne ensbetydende med slutten på deres eksistens som skuespillere: Invitasjoner tørket fullstendig inn og mange druknet seg i piller, alkohol og fordervelse. Slik skulle det imidlertid ikke gå med William Haines.

Les også:  Barnestjernen som endte i ukjent uteliggergrav

(Saken fortsetter under)

I 1928 spilte William Haines i filmkomedien «Show People» sammen med Marion Davies og legenden Charles Chaplin. Chaplin har for øvrig kun en liten cameo som seg selv.

Nytt liv med ny karriere

1933 var et dårlig år å miste jobben: Den store depresjonen hadde sendt arbeidsledighetstallene i USA fra tre prosent i 1929 til 25 prosent i 1933, millioner sto i brødkø og sov i pappesker.

Men Haines hadde et ess i ermet. Parallelt med filmkarrieren var Haines blitt hyret av glamorøse venner som Joan Crawford og Carole Lombard til å innrede sine enorme residenser. Da filmtilbudene tørket ut over natten, viet han derfor i stedet all sin tid til ny karriere som interiørdesigner og antikvitetshandler på heltid sammen med Shields.

William Haines er i dag langt mer kjent for sitt virke som interiørdesigner med utsøkt smak, enn for prestasjonene som skuespiller. Dessuten kunne han endelig være seg selv uten å tenke på følger for karrieren, for til forskjell fra en filmstjerne er det «ingen» som bryr seg om en interiørarkitekts privatliv.

Les også:   – Jeg er den samme pappaen, sønnen og broren

Begikk selvmord i sin kjæres pyjamas

«Farvel til alle dere som har forsøkt å trøste meg etter tapet av William. Jeg finner det umulig å fortsette alene, jeg er så altfor ensom.»

Etter å ha jobbet aktivt i en årrekke i William Haiens Designs, trakk William Haines og Jimmy Shields seg tilbake og levde glade dager sammen i det som Joan Crawford omtalte som «Hollywoods eneste vellykkede ekteskap».

26. desember 1973 dør Haines av lungekreft, 73 år gammel.

Til tross for massiv støtte fra både venner og familie, ble savnet etter hans livs kjærlighet til slutt for mye å bære for Jimmy. Tre måneder senere tok han på seg sin kjæres pyjamas, svelget en overdose tabletter og la seg i sengen de to hadde delt. Før han lukket øynene for siste gang, skrev han en siste hilsen:

«Farvel til alle dere som har forsøkt å trøste meg etter tapet av William. Jeg finner det umulig å fortsette alene, jeg er så altfor ensom.»

I dag hviler Haines og Shields side om side på Woodlawn Memorial Cemetery i Los Angeles.

Kilder: IMDB , Wikipedia, Slate.com, William Haiens Designs , «Out of the Closet, Off the Screen: The Life of William Haines» (2001)

Les også:

– Bare det å ha sagt det til én person, bidrar til å halvere angsten og frykten

Ventet på flyplass i ti dager, men kjæresten kom aldri

– Biseksuelle, homofile og lesbiske er mer utsatt

Helse og livsstil