Spesialstyrkenes nye farkost

«Kraka Jet Board» kan kjøres lydløst og er vanskelig å oppdage. Nå tas det i bruk av US Special Forces.

Et sentralt militært bruksområde for Kraka Jet Board er landsetting og infiltrasjon, ofte omtalt som «last mile» i spesialstyrkemiljøer.
Publisert Sist oppdatert

Den svenske produsenten Soal Marine har landet en ordre med spesialenheter i det amerikanske forsvaret, for leveranser av den el-drevne og modulære plattformen Kraka Jet Board.

– USA er helt vesentlig for oss, et hurtig voksende marked, og dette blir en av våre største bestillinger hittil, sier daglig leder og medgründer Johan Jorstadius til ABC Nyheter. 

Han opplyser at de også har inngått avaler med det norske Forsvaret - mer om det etterpå.

Hvordan Kraka Jet Board virker

Kraka er en vannbåren plattform som kan kjøres bemannet, fjernstyrt eller med full autonomi. Den er er tidligere levert i ulike versjoner til forsvarskunder, etterretningstjenester og innsatsstyrker i Europa, Asia og Nord-Amerika. 

Kraka Jet Board kan kjøres fjernstyrt.

Kraka kan med sin el-motor kjøres lydløst. Den kan også gjemmes under vann når operatører går i land, og ved fallskjerm-dropp kan landigspunkt programmeres med GPS-kordinater.

I Colombia brukes den hyppig til narkotika-spaning, og i Ukraina benyttes den aktivt i krigen. Et sentralt militært bruksområde er landsetting og infiltrasjon, ofte omtalt som «last mile» i spesialstyrkemiljøer.

 – Og når skadde soldater må transporteres ut fra land, egner plattformen seg veldig godt. Der en vanlig båt vil bli veldig synlig, ligger Kraka så tett på havoverflaten som mulig er. I lav fart er farkosten lydløs og lager heller ikke bølger eller hvitt skum, og vi kan i tillegg blokkere termisk signatur ved å gi farkosten samme temperatur som vannet, sier Jorstadius.

Beskyttet mot droner

I raskeste kjøremodus oppgir Soal at vannjet-fremdriften gir toppfart på 18 knop. Maksimal rekkevidde varierer mellom 10 og 25 kilometer per batteri, avhengig av modell og last, og batteriet kan byttes. Et egenutviklet gyro-stabiliserende system gjør at plattformen kan bære og bruke ulike sensorer med presisjon også under bevegelse. 

Covid er noe av det beste som har hendt oss. Mens verden stoppet opp, satt vi i laben og fikk to år til å konsentrere fullt og helt på utvikling.

Johan Jorstadius

– Den største autonomi-pakka inneholder avanserte kameraer, ulike former for kommunikasjon, sensorer og radarer. Systemer som beskytter mot droner er en av de viktigste innretningene, opplyser Jorstadius.

Kan ta med firhjuling ombord

Det modulære designet gjør Kraka mer smidig og fleksibel enn konvensjonelle militære gummibåter. 

Ifølge Jorstadius kan standard gummibåter veie opptil 320 kilo med motor og drivstoff – og de kan verken bæres eller slenges inn i en bil. Kraka kan deles i tre deler (batteri, drivlinje og selve den oppblåsbare enheten) som typisk veier 30 til 45 kilo hver. 

Da kan plattformen f.eks. transporteres på en ATV eller mindre bil – og når den er blåst opp og sjøsatt, kan firhjulingen bli med på brettet. 

Kraka Jet Board benyttes til militær transport.

– Logistikk er sentralt i alle militære operasjoner. Alt fra mat og medisiner til våpen skal fraktes. I det sivile liv er et typisk bruksområde å frakte brannmenn i et oversvømmet område. Den største modellen vår kan bære 1000 kilo, sier Jorstadius.

Plattformen kan konfigureres for en mengde ulike oppdrag, og hver leveranse er unik.

– Noe av det spesielle med Soal Marine, er at vi stort sett selger produkter som ikke finnes. Vi har tett dialog med kundene og tilpasser etter deres behov.

Leverer til Forsvaret

Soal Marine ble grunnlagt i 2019 av Johan Jorstadius og Andreas Isaksson. I dag har selskapet 24 ansatte og har nettopp flyttet inn i 2 000 kvadratmeter nye lokaler. Omsetningen var 47 millioner kroner i 2023, og når 200 millioner i 2025. 

– Covid er noe av det beste som har hendt oss. Mens verden stoppet opp, satt vi i laben og fikk to år til å konsentrere fullt og helt på utvikling. Det ga oss den nødvendige startfarten, sier Jorstadius.

Soal Marine Group har tidligere kunngjort at de – i samarbeid med Wing Inflatables og E.P. Barrus – har sikret en femårig kontrakt for levering av militære oppblåsbare fartøy med tilhørende utstyr, opplæring, logistikk og støtte til det norske Forsvaret. Et mål med kontrakten «å støtte kritiske maritime operasjoner i både ekstrem kulde og varme».

Den lave signaturen gjør farkosten vanskelig å oppdage.

Fakta: Kraka Jet Board

Hva det er: Taktisk, oppblåsbar jet-plattform for stille operasjoner i kyst, elv og urbane vannmiljøer. Kan brukes bemannet, fjernstyrt eller autonomt. 

Bruksområder: Rekognosering, innsetting/uttak («last mile»), elvekryssing, dykkerstøtte og undervanns-cache, boarding, havne-/objektbeskyttelse, redning, K9-oppdrag, utplassering av sensorer og «swarming». 

Størrelser og nyttelast: Fire modeller

  • MIL 250: 220×122 cm – 250 kg nyttelast

  • MIL 400: 300×140 cm – 400 kg

  • MIL 600: 340×160 cm – 600 kg

  • MIL 1000: 402×248 cm – 1000 kg

Deployering & skjuling:

  • Flyslipp: Parachute-sele og «airdrop barrel»-system (tilvalg).

  • Undervanns-cache: Hurtig tømming/oppbevaring under vann; elektronisk inflasjonspakke kan trigges etter tid, dybde, kontakt med vann eller manuelt – kan spores med beacon og fjernutløses via dykker-kommunikasjon. 

Autonomi & kontroll (Runar USV-pakker): Autopilot, waypoint-navigasjon og fjernstyring fra moderskip/kommando; NATO-integrasjon, D-LBO-klar, anti-jam/anti-spoof. Kommunikasjon: inntil 10 nm datalink, satellitt globalt, 300 m håndkontroll. 

Line-of-sight-styring (Munin): Lett, portabel løsning for elvekryssing og enkel fjernstyring via fiberoptisk kabel eller radio-link i fri sikt. 

Sensorer og stabilisering (Mimer/Hugin): Gyro-stabilisert Hugin-tårn med marinisert, kontinuerlig 360° rotasjon og høy bæreevne for kamera/sensorer; systemer for fjernoperasjon i maritimt miljø.