Skandale i dansk politi: Sju av ti er misfornøyde

Sju år, hundrevis av millioner og et rasende politi - dansk politis nye IT-system omtales som en skandale.

Her jobber dansk politi med drone-observasjoner over Kastrup. Et nytt IT-system gjør at kommunikasjonen ikke fungerer optimalt.
Publisert Sist oppdatert

Et nytt IT-system som skulle gjøre det enklere for dansk politi å håndtere foto-, video- og lydfiler, beskrives nå som en «regulær it-skandale i politiet». Etter sju år med utvikling, kostnader på over 260 millioner danske kroner og gjentatte forsinkelser, klager tusenvis av betjenter over at systemet er tungvint, fullt av feil – og i praksis ofte ubrukelig. 

Nå har Rigspolitiet nedlagt den opprinnelige prosjektorganisasjonen, satt ned en egen arbeidsgruppe og hentet inn eksterne konsulenter for å forsøke å redde systemet.

Sju av ti betjenter misfornøyde

Prosjektet POLmedia ble satt i gang for å gi dansk politi én felles løsning for innsamling, lagring, behandling og deling av saksrelaterte bilde-, video- og lydfiler. Målet var å standardisere og effektivisere bevisarbeidet i en hverdag der mengden digitale spor eksploderer, ifølge Folketinget.

I en brukerundersøkelse blant politifolk svarer nær sju av ti brukere at de er misfornøyde med POLmedia. Systemet beskrives som «tungvint, ikke intuitivt og vanskelig å forstå», melder fagmediet OPS-Indsigt.

Fagbladet Dansk Politi har tidligere sitert betjenter som kaller verktøyet «besværlig», en «kjempetidstyv» og et system med mange feil, som ansatte velger bort hvis de har mulighet.

Professor i digitalisering ved Roskilde universitet, Jan Pries-Heje, peker i et intervju med DigiTech på at systemet neppe har hatt tydelige krav til brukervennlighet i anbudsgrunnlaget – og sammenligner offentlige IT-innkjøp uten slike krav med å «kjøpe katta i sekken».

Arbeidsgruppe skal redde systemet

Ifølge en gjennomgang hos OPS-Indsigt har Rigspolitiet i en årrekke samarbeidet med den tyske leverandøren Qvest om å utvikle POLmedia. Prosjektet har kostet over 260 millioner danske kroner og er forsinket flere ganger. 

Statens IT-råd, som følger større offentlige IT-prosjekter i Danmark, har i et oppfølgingsbrev til Rigspolitiet slått fast at POLmedia-prosjektet er «vesentlig fordyret og forsinket». Rådet har blant annet etterspurt et mer robust styringsgrunnlag for prosjektet.

Paralleller til norsk politi

Norske lesere vil kjenne igjen flere av stikkordene. Riksrevisjonen slo i 2023 fast at norsk politi i liten grad har lykkes med å effektivisere virksomheten gjennom digitalisering. Etaten bruker mindre ressurser på utvikling av nye løsninger enn andre store etater, samtidig som kostnadene til drift av gamle systemer øker.

Politiforum har i 2024 og 2025 omtalt planene om et stort «IT-løft» i norsk politi, med en kostnadsramme på minst 12,4 milliarder kroner og høy vurdert risiko for feil og forsinkelser. Bakgrunnen er blant annet høy teknisk gjeld, kjerneløsninger fra 1990-tallet og lite brukervennlige systemer. 

Fagbladet Dansk Politi melder at Rigspolitiet nå har satt ned en egen arbeidsgruppe for å forsøke å få POLmedia til å fungere. Resten av 2025 – og trolig lenger – skal brukes på å rette feil og mangler i systemet, opplyste avdelingssjef Mads Møldrup. Først deretter kan manglende funksjoner bygges på.

Christian Sveigaard, leder for digitaliseringsutvalget i Politiforbundet, sier at POLmedia «langt fra» har blitt den hjelpen for medlemmene som var intensjonen, og at det fremdeles, to år etter utrullingen i politikretsene, pågår omfattende feilretting. Han peker spesielt på at systemet oppleves for innviklet og at opplastinger går for sakte.

Del av et større problem

Problemene med POLmedia kommer ikke i et vakuum. Dansk politi har i flere år slitt med tung teknisk gjeld, foreldede systemer og en IT-portefølje som er større enn kapasiteten til å gjennomføre prosjektene.

I 2023 redegjorde Justisdepartementet og Rigspolitiet for at en rekke IT-prosjekter måtte nedprioriteres eller utsettes for å skape balanse mellom oppgaver og ressurser. Samtidig beskrev de store utfordringer med gammel systemarkitektur, teknisk gjeld og manglende vedlikehold av infrastrukturen.

I fagbladet Dansk Politi er det tidligere omtalt som en «alvorlig kæberasler» - enkelt oversatt: et skikkelig slag i trynet – at politiet må fortsette å jobbe på utdaterte IT-løsninger. Bladet minner også om tidligere feilslåtte og dyre prosjekter som POLSAG og POLARIS, som aldri ble rullet ut til brukerne. 

Lærdom for offentlige IT-kjøp

POLmedia-saken brukes nå av flere som et eksempel på hvor galt det kan gå når offentlige virksomheter kjøper inn komplekse IT-systemer i samarbeid med private leverandører.

OPS-Indsigt peker på at prosjektet viser hvordan et offentlig-privat samarbeid kan komme på avveie når kontrakter, styring, implementering og brukerinvolvering ikke henger sammen. Professor Jan Pries-Heje mener profesjonelle innkjøpere må bli langt flinkere til å stille konkrete krav til brukervennlighet og implementering – ellers risikerer man systemer som «teknisk sett virker, men som svikter i praksis». 

Rigspolitiet selv sier til Dansk Politi at en viktig lærdom er at for omfattende prosjekter kan bli innhentet av teknologisk utvikling før de er ferdige, og at forandringsledelse – altså opplæring, støtte og endring av arbeidsprosesser – må være en integrert del av store IT-endringer.