Alt om valget
Følg valget:

Spørreundersøkelse:

Nord-Norgebanen: 7 av 10 nordmenn ønsker tog helt til Finnmark

Kristiansand har tog, men det har ikke Troms og Finnmark. 7 av 10 nordmenn vil at Norge skal bruke penger på å få bygget jernbane helt til Finnmark. Illustrasjonsbilde.
Kristiansand har tog, men det har ikke Troms og Finnmark. 7 av 10 nordmenn vil at Norge skal bruke penger på å få bygget jernbane helt til Finnmark. Illustrasjonsbilde. Foto: Tor Erik Schrøder / NTB scanpix

72 prosent av de spurte mener Norge bør finansiere videre utbygging av Nord-Norgebanen helt til Finnmark, ifølge en undersøkelse Norstat har gjennomført for ABC Nyheter.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

I sommer la Jernbanedirektoratet fram en rapport om muligheten for en ny jernbane nord i landet, fra Fauske til Tromsø.

Ifølge rapporten vil en forlengelse av Nord-Norgebanen ikke være samfunnsøkonomisk lønnsom, men det kan føre til et samfunnsøkonomisk tap på inntil 109 milliarder kroner dersom hele strekningen bygges.

Tross rapportens konklusjon, har den bidratt til at debatten om tog i nord har blusset opp igjen, og svært mange ønsker en satsing på tog i nord.

Stort flertall for tog i nord

ABC Nyheters spørreundersøkelse viser at et overveldende flertall av 1016 tilfeldige spurte ønsker at Norge skal finansiere videre utbygging av Nord-Norgebanen. Ikke bare til Tromsø, men helt til Finnmark.

Slik lød spørsmålet: «Synes du Norge bør finansiere videre utbygging av Nord-Norge-banen, slik at personer kunne reise også med tog til og fra Finnmark?»

72 prosent av de spurte svarer «ja», 14 prosent svarer «nei» og 14 prosent svarer «vet ikke».

Undersøkelsen ble gjennomført av Norstat for ABC Nyheter mellom 5. og 9. august.

Kvinner og nordlendinger mest positive

Kvinner stiller seg mer positive enn menn. 76 prosent av kvinner svarer «ja», mens kun 8 prosent svarer «nei». Blant menn svarer 68 prosent «ja» og 20 prosent «nei».

Entusiasmen er størst i landsdelen Nord-Norge, hvor 86 prosent ønsker toget velkommen. Resten av landet er også positive, med ja-andel på rundt 70-75 prosent. Færrest svarer «ja» i Oslo, hvor 63 prosent mener Norge bør finansiere tog helt til Finnmark.

De med lavest inntekt, under 300.000 kroner, stiller seg mest positive til Nord-Norgebanen. 85 prosent av disse har svart «ja» på spørsmålet i Norstats undersøkelse, mens 10 prosent har svart ja. I alle andre inntektsgrupper ligger ja-andelen på rundt 70 prosent.

Stemmer-innlegg: «Vi er selv den største trussel mot jernbane i nord»

Dale: Politikere i nord må ønske å prioritere det

ABC Nyheter intervjuet samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp) under Arendalsuka, og spurte ham da om regjeringen er interessert i å se på muligheten for å bygge mer jernbane i nord.

– Hittil har politikerne i nord prioritert vei. Det har vi lagt til grunn i Nasjonal transportplan. Nord-Norges andel av vei-investeringer har gått vesentlig opp, sier Dale.

Samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp) mener det må komme et samlet trykk fra politikere i Nord-Norge om å prioritere tog dersom forlenget Nord-Norgebane skal bli aktuelt å bygge. Foto: Elisabeth Bergskaug/ABC Nyheter
Samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp) mener det må komme et samlet trykk fra politikere i Nord-Norge om å prioritere tog dersom forlenget Nord-Norgebane skal bli aktuelt å bygge. Foto: Elisabeth Bergskaug/ABC Nyheter

Arbeidet med en ny Nasjonalt transportplan er i gang, og fylkespolitikere inviteres til å delta i prosessen fra et tidlig stadium – et år tidligere enn det som har vært normalt.

– I det arbeidet får vi se på om Nord-Norge står ved de prioriteringene de tidligere har gjort, eller om de vil prioritere annerledes.

– Dersom det skulle være et stort, samlet press fra politikerne i Nord-Norge om å satse på tog, vil regjeringen se nærmere på det da?

– Ja, hvis det er sånn at de vil prioritere tog framfor veiutbygging så får vi gjøre vurderinger rundt det. Men hittil er det ingenting som tyder på det. Jeg har alltid sagt at vi må bygge ut veinettet først, sier samferdselsministeren.

Han viser til at det er flere store veiprosjekter på gang i både Nordland, Troms og Finnmark.

– Det har vært viktig fordi det er det politikerne i Nord-Norge har prioritert. Derfor er det på det området vi har levert.

Personvernpolicy