Milliardprosjekt skal bedre bomiljøet på Oslo Øst – finansiering kan skape hodebry

Langs E6 ved Alnabru er det ofte tett trafikk. Det foreligger en plan om å oppgradere 15 kilometer av veien, og legge fem kilometer i tunnel, for å redusere støy og luftforurensning for beboerne langs veien.
Langs E6 ved Alnabru er det ofte tett trafikk. Det foreligger en plan om å oppgradere 15 kilometer av veien, og legge fem kilometer i tunnel, for å redusere støy og luftforurensning for beboerne langs veien. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Med de bompengetakstene vi har i dag er det ikke mulig å betale for «E6 Oslo Øst» på mange år, mener Arbeiderpartiet i Oslo.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

«E6 Oslo Øst» er statens nye satsingprosjekt i hovedstaten. 15 kilometer av dagens E6 mellom Klemetsrud og Trosterud skal oppgraderes, hvor en strekning på fem kilometer mellom Abildsø og Teisenkrysset legges i tunnel for å bedre bomiljøet for innbyggerne langs tungt trafikkerte E6 og Ring 3.

Venstre i Oslo er blant tilhengerne av prosjektet.

– Det er det området i Norge der flest mennesker bor tett på en støv- og støyutsatt motorveistrekning. Titusenvis av mennesker bor langs traseen, og de er mest plaget av luftforurensning av alle innbyggerne i byen vår, sier førstekandidat i Oslo Venstre, Hallstein Bjercke, til ABC Nyheter.

Hallstein Bjercke (V) mener det er helt nødvendig å få realisert prosjektet «E6 Oslo Øst». Foto: Gorm Kallestad / NTB scanpix
Hallstein Bjercke (V) mener det er helt nødvendig å få realisert prosjektet «E6 Oslo Øst». Foto: Gorm Kallestad / NTB scanpix

Han mener det å legge trafikken under bakken, er det beste tiltaket for å bedre bomiljøet i området.

– Vi vil utvikle byen videre ved å flytte veien fra dagen til under bakken. Det har vært med på å skape det Oslo vi har i dag. Tidligere hadde vi åtte felts motorvei over Rådhusplassen og en trafikkmaskin i Bjørvika. Takket være tunneler har områdene utviklet seg fra motorveier og industriområder til gode bomiljøer. Vi vil gjøre det samme på Oslo Øst.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Fra Manglerudtunnelen til E6 Oslo Øst

Dette er «E6 Oslo Øst»:

  • Prosjektet omfatter en strekning på cirka 15 kilometer av dagens E6 mellom Klemetsrud og Trosterud i Oslo. Sterk trafikkvekst de siste 15 årene har medført økt belastning på lokalmiljøet og redusert framkommelighet for både kollektiv- og næringstransport.
  • E6 Oslo øst vil gjennom ulike tiltak bidra til redusert støy og bedre luftkvalitet for boligområdene langs E6.
  • En oppgradering av dagens E6.
  • Eget tungtrafikkfelt mellom Klemetsrud og Abildsø/Ryen.
  • Ny sykkelekspressvei langs E6.
  • E6 i tunnel fra Abildsø til Fjellhus-området med kopling til Ring 3 nord/vest for Teisenkrysset.
  • E6 og E18 har felles trasé frem til Abildsø. E18 føres videre til Ryen i dagens trase for E6, og via Operatunnelen mot Oslo sentrum til E18 vestover.
  • Dagens E6 (Ring 3) mellom Ryen og Ulven bygges ned fra Europaveg til urbant utformet riksveg.
  • Ny kollektivadkomst fra Ring 3 og E6 til fremtidig kollektivterminal på Bryn.
Kilder: Statens vegvesen

Ettersom E6 er en statlig vei, er det staten som har satt i gang prosjektet. Det kom inn i Nasjonal transportplan for første gang i 2010, og ligger inne i nåværende plan, som gjelder fra 2018-2029.

Prosjektet het først «Manglerudtunnelen», og var opprinnelig begrenset til å legge deler av E6 i tunnel med formål om å redusere støy og luftforurensning langs veien. Siden har prosjektet økt i omfang, med nye mål om å legge bedre til til rette for tungtrafikk, kollektivtransport og syklister.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Prosjektleder Hilde Ulvik i Statens vegvesen avviser imidlertid at det er snakk om å øke motorveikapasiteten i Oslo.

– Det er ingen tanke om å bygge en større E6 med økt kapasitet. Målet med prosjektet er å bedre bomiljøet for de som bor langs veien. Etter at vi har oppgradert europaveien skal vi bygge ned Ring 3, og gjøre den mindre med færre felt. Samlet sett gjør det at veikapasiteten ikke øker. Slik er prosjektet i tråd med nullvekstmålet, sier Ulvik til ABC Nyheter.

Artikkelen fortsetter under annonsen

(Artikkelen fortsetter under)

Kartet viser hvilke strekninger som skal oppgraderes i prosjektet «E6 Oslo Øst». Foto: Statens vegvesen
Kartet viser hvilke strekninger som skal oppgraderes i prosjektet «E6 Oslo Øst». Foto: Statens vegvesen

Bekymringer om nullvekstmålet

Nullvekstmålet ligger inne i Nasjonal transportplan, og innebærer at all vekst i persontrafikk skal tas med kollektiv, sykkel og gange. Biltrafikken skal ikke økes i byene.

Innen transportforskning er det gang på gang bevist at økt veikapasitet fører til økt trafikk. Når veier bygges ut blir det flere biler på veien.

I første høringsrunde om prosjektet var det en gjennomgående bekymring blant høringsinstansene at «E6 Oslo Øst» kommer til å hemme målet om nullvekst fordi det skaper økt veikapasitet.

Ulvik avviser at det er tilfellet.

– Vi mener prosjektet ikke vil gi økt vekst i biltrafikken i Oslo. Men utbyggingen er ikke i tråd med Oslos eget mål om 30 prosent reduksjon i biltrafikken. En ren endring av veien ville ikke bidra til å nå det målet. Da må det andre politiske virkemidler til.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Kan like gjerne sende regningen til julenissen

I lang tid har det vært bred tverrpolitisk enighet om prosjektet, men i sitt nyeste kommunevalgprogram fremstår Arbeiderpartiet mer avventende enn tidligere. Det skrev NRK i vinter.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Istedenfor å love å jobbe for at prosjektet blir innfridd slik som tidligere, heter det nå i programmet at «Ikke minst prosjektet E6 Oslo Øst må innfri på miljøområdet».

Andreas Halse er miljø- og samferdselspolitisk talsperson for Arbeiderpartiet i Oslo, og utdyper hvorfor partiet stiller seg mer avventende.

(Artikkelen fortsetter under)

Miljø- og samferdselspolitiske talsmann i Arbeiderpartiet i Oslo Andreas Halse forsvarer byrådets bompengepolitikk for bompengemotstandere utenfor Rådhuset under en demonstrasjon i 2017. Foto: Terje Pedersen / NTB scanpix
Miljø- og samferdselspolitiske talsmann i Arbeiderpartiet i Oslo Andreas Halse forsvarer byrådets bompengepolitikk for bompengemotstandere utenfor Rådhuset under en demonstrasjon i 2017. Foto: Terje Pedersen / NTB scanpix

– Vi må vite mer om hvordan prosjektet blir, og vi må vite hva det kommer til å koste. Det vet vi ikke per nå, men anslaget er på 16 milliarder kroner. Vi prioriterer de store kollektivprosjektene i Oslo først, inkludert Fornebubanen, Sentrumstunnel og nytt signalanlegg for T-banen. Det er det suverent viktigste for byen. Så må andre prosjekter komme bak det i køen, sier Halse til ABC Nyheter.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Han påpeker at finansiering sannsynligvis vil bli et problem. Staten har foreløpig lagt opp til å bruke 6 milliarder kroner på prosjektet. Det betyr at 10 milliarder kroner må finansieres med bompenger.

– Med de bompengetakstene vi har i dag er det ikke mulig å betale for E6 Oslo Øst på mange år. Bompengene i Oslopakke 3 er foreløpig satt av til andre prosjekter. Det er ingenting som tyder på at staten vil bidra nok. Så lenge man ikke vet hvor pengene skal komme fra, er ikke prosjektet en realitet. Du kan like gjerne sende regningen til julenissen.

Fremdrift i prosjektet «E6 Oslo Øst»:

  • Prosjektet er først og fremst et statlig prosjekt, da E6 er statens eiendom. Prosjektet kom inn i Nasjonal Transportplan i 2010, hvor det ble satt av cirka 6 milliarder kroner i statlige midler. Resten er planlagt finansiert med bompenger.
  • Foreløpig beregnet prislapp på prosjektet er 16 milliarder kroner.
  • Planprogrammet for E6 Oslo Øst ble fastsatt av Oslo kommune i september 2016.
  • I september 2018 ble derfor prosjektnavnet endret fra E6 Manglerudprosjektet til E6 Oslo øst slik at navnet bedre beskriver planområdet for prosjektet.
  • Statens vegvesen har ansvaret for å utforme og planlegge prosjektet. En reguleringsplan skal sendes over til Oslo kommune for behandling sommeren 2020.
  • Oslo kommune må behandle og godkjenne reguleringsplanen for at de nødvendige arealene kan settes til side til prosjektet. Blant annet må staten kjøpe ut og rive over 80 boliger. Forventet behandlingstid i Oslo kommune er 18 måneder.
  • Når reguleringsplanen er på vedtatt av Oslo kommune, kan prosjektet tas videre. Samferdselsdepartementet får ansvaret for å lage en finansieringsplan, inkludert en bompengeproposisjon dersom det skal brukes bompenger.
  • Bompengeproposisjonen må godkjennes av Stortinget (og Oslo kommune?).
  • Når reguleringsplan og finansieringsplan er vedtatt, kan bygningsarbeidet startet. Planlagt oppstart er i 2024.
Kilder: Statens vegvesen

Ikke plass til flere bomstasjoner

Prosjektleder Hilde Ulvik i Statens vegvesen ser også at finansiering kan bli en utfordring.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Opprinnelig var det forutsatt et eget bompengesnitt for prosjektet. Jeg er usikker på om det er realistisk etter at det nye bomsnittet i Oslo har kommet opp med 53 nye bomstasjoner. Det er ikke så mange flere steder igjen hvor man kan sette opp bommer lenger. Alternativet blir å øke bompengetakstene. Det er opp til samferdselsdepartementet å finne en løsning.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Økte takster i bomringen vil ikke nødvendigvis bli godt mottatt. Motstanden mot bompenger i byene har økt denne våren og sommeren. På en meningsmåling i juni fikk bompengepartiet «Folkeaksjonen nei til mer bompenger» hele 9,1 prosent oppslutning i Oslo.

1. juni åpnet en utvidet bomring i Oslo, med 83 bomsnitt. I tillegg er det planlagt høye bompengetakster på E18 Vest for å finansiere utbyggingen av E18 Lysaker-Asker. Om bompenger knyttet til E6 Oslo Øst kommer på toppen av dette, kan Oslos innbyggere forberede seg på en rekordstor bompengebelastning.

Aktuelt: Regjeringen går med på å flytte omstridt bomstasjon i Kongsberg