Inntektsøkning etter utvidelsen av bomringen i Oslo og Akershus

Nye tall fra Fjellinjen viser at passeringsinntektene fra bomstasjonene ble 349 millioner kroner i juni. Det er en økning på 32 millioner kroner, tilsvarende 10 prosent, fra samme måned i fjor.
Nye tall fra Fjellinjen viser at passeringsinntektene fra bomstasjonene ble 349 millioner kroner i juni. Det er en økning på 32 millioner kroner, tilsvarende 10 prosent, fra samme måned i fjor. Foto: Fredrik Hagen / NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Selv med en tredobling i antall bomstasjoner, betaler bilister i Oslo og Akershus kun 10 prosent mer i bompenger med det nye bomsystemet, ifølge Fjellinjen.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Nye tall fra Fjellinjen viser at passeringsinntektene fra bomstasjonene ble 349 millioner kroner i juni. Det er en økning på 32 millioner kroner, tilsvarende 10 prosent, fra samme måned i fjor.

Hittil i år utgjør de totale passeringsinntektene i Oslo og Akershus like over 1,705 millioner kroner, mot 1,756 millioner kroner i samme periode i fjor, opplyser bomselskapet Fjellinjen i en pressemelding.

Inntektene fra kunder uten brikke var på 12 prosent, mens de i 2018 var på 15 prosent. De som kjører uten brikke blir belastet mer, og Fjellinjen har arbeidet med å få ned andelen. Dette er et arbeid som vil fortsette, opplyser bomselskapet.

Ifølge Fjellinjen har tallet på passeringer i bomringen økt fra 10 millioner passeringer i juni 2018 til rundt 32 millioner passeringer i juni 2019. Gjennomsnittsinntekten per passering i juni 2019 var på 11 kroner, mot 32 kroner i 2018.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Økningen i antall passeringer skyldes flere bomstasjoner som registrerer passeringer og at mange stasjoner har fått betaling i begge retninger. I Oslo ble det åpnet 54 nye bomstasjoner 1. juni, i tillegg til at takstsystemet er endret for bilistene.

Det nye systemet gjør at det er lavere takster per passering, men det er flere passeringer per biltur. Det vil si at flere bilturer i Oslo blir belastet med bompenger, som ifølge Fjellinjen betyr at flere er med å betale for vei- og kollektivtiltakene i Oslopakke 3.