
Rema 1000-grep vekker reaksjoner

– Det blir å lure sine gode kunder. Det irriterer meg.
Rema 1000-kunde Eystein Erik Groven fikk seg en overraskelse da han skulle handle grillribbe.
– Det blir å lure sine gode kunder. Det irriterer meg. De lever av oss, og så tar de ikke fem øre for å gjøre sånn, sier han til Nettavisen.
Pakken med grillribbe hadde nemlig blitt mindre. Før var pakken på 800 gram, nå er den 600 gram. Til tross for at det er mindre kjøtt, er pakken like stor. Minst tre fjerdedeler av pakken består av luft, ifølge Nettavisen.
Rema svarer
Men ikke bare hadde antall gram kjøtt blitt mindre. I tillegg har Rema 1000 valgte å sette opp prisen på grillribbe. I fjor kostet 800 gram 99,00 kroner, nå koster 600 gram grillribbe 109,90 kroner. Kiloprisen har økt med 48 prosent.
Kategori- og innkjøpsdirektør Line Aarnes i Rema 1000 sier det er leit å høre at Groven er misfornøyd. Aarnes begrunner prisøkningen på grillribbe slik:
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsen– I fjor var grillribbe på kampanje store deler av sommeren og hadde derfor en veldig lav pris. Nå er varen priset på et mer normalt nivå og vi har andre produkter på kampanje, sier hun til Nettavisen.

Krympflasjon: – Forbrukerne skal ikke forvirres
Fagdirektør Olav Kasland i Forbrukerrådet er ikke imponert over svaret til Rema.
– Dette ser vi stadig vekk. Å si at produktet var mye billigere før, har vi hørt mange ganger. Det kan de bruke på alt, men dette holder ikke for oss, sier han til ABC Nyheter.
Kasland sier krympflasjon har eksistert i mange år, men at vi ikke har vært særlig bevisst på det.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsen– Media har blitt mer bevisste det siste halvannet året. Det har nok med inflasjonen å gjøre. Vi har ingen tro på at krympflasjonen vil stoppe, dette vil fortsette. Det stiller krav til forbrukerne. Det er viktig å passe på kilo- og literpris. Butikkene må bli flinkere til å merke at her får du mer for pengene. Krympflasjon er ikke ulovlig, men forbrukerne skal opplyses og ikke forvirres, sier Kasland.
Artikkelen fortsetter under annonsenSolid prisvekst
Prisene på matvarer og alkoholfrie drikkevarer gikk opp med 2,5 prosent fra mars til april i år.
Fra april 2022 til april 2023 har prisene på matvarer og alkoholfrie drikkevarer steget med 10,5 prosent.
I 2022 ble Krympflasjon kåret til årets ord av Språkrådet. Ordet blir brukt når innholdet i eller størrelsen på en vare blir mindre mens prisen står stille eller øker.