Fikk sydenferien spolert – SAS skyldte på corona

De fire skulle reise via Faro til ferieparadiet Albufeira i Portugal.
De fire skulle reise via Faro til ferieparadiet Albufeira i Portugal. Foto: Pedro Nunes / Reuters/NTB
Artikkelen fortsetter under annonsen

Flyreisen ble drastisk endret i siste liten, og SAS pekte på restriksjoner som følge av corona-pandemien som årsak. Den holdt ikke.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det var forrige sommer at fire nordmenn skulle på ferietur til Faro i Portugal. Kort tid før avreise ble de varslet om drastiske endringer i flyreisen, noe som ville resultere i at de mistet tre dager av sydenferien sin, skriver Flysmart24.

De reisende hadde booket seg sete på et direktefly til fra Oslo til Portugal 17. juli. Ni dager før reisedagen, altså 8. juli, tikket det inn en beskjed om at avgangen var kansellert, og at de hadde fått ny avgang 20. juli, via København.

Dette resulterte i at de mistet flere dager av ferien sin og fikk en mye lengre reise.

La skylden på pandemien

Det gjelder helt klare regler for kanselleringer, dersom flyselskapene ønsker å unngå å måtte betale erstatning. Dersom kanselleringer eller endringer kommer innen to uker før reisedagen, har den reisende krav på erstatning. SAS hevder på sin side at restriksjoner som følge av corona-pandemien er årsaken til kanselleringen og at ansvaret derfor ikke hviler på deres skuldre. Den holdt ikke.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Ifølge Transportklagenemnda for flyreiser (Flyklagenemnda) lå det en helt annen forklaring bak kanselleringen. De konkluderer med at det ikke var restriksjoner, men økonomiske årsaker som lå til grunn. SAS ville nemlig spare penger ved å kansellere direkteavganger og sende reisende via Kastrup i stedet.

Får erstatning

Det konkluderes med at pandemien ikke var var årsaken til utsettelsen av reisen, ettesom Portugal ifølge prognoser ville være «rødt» også på den nye reisedatoen, som bare var få dager etter opprinnelig reisedato.

De fire reisende tok først kontakt med SAS, som avviste klagen deres. Nå slår Flyklagenemnda fast at hver av dem har krav på 4000 kroner som kompensasjon.