Nordmann valgte «enklere hotell» til sydenferien – fikk hakeslepp

På Apollos nettsider er hotell Nikolas frontet med dette bildet av bassenget besøkende har tilgang til hos nabohotellet.
På Apollos nettsider er hotell Nikolas frontet med dette bildet av bassenget besøkende har tilgang til hos nabohotellet. Foto: Apollo

Da den norske mannen skulle velge seg hotell til ferien sin i høst landet han på det billigste alternativet på Apollos nettsider. Det angret han bittert på da han ankom Rhodos.

På Apollos nettsider får hotell Nikolas på ferieøya Rhodos to stjerner og blir beskrevet som «et enklere hotell». Dette tenkte nordmannen, som ikke navngis i Flysmart24 sin sak, fikk holde. Han betalte de 7700 kronene og satte seg på flyet til Rhodos.

Ubudne «gjester»

Det første den ferierende oppdaget var at hotellet ikke lå der han hadde trodd det skulle ligge, og var lengre unna flyplassen enn forventet. Standarden var lavere enn hva beskrivelsen tilsa og hadde ikke aircondition. I tillegg hadde hotellrommet, som var en annen type enn hva han hadde bestilt, en rekke ubudne gjester i form av krypdyr. Det hjalp ikke da rengjøringen opplevdes som svært mangelfull. Til slutt måtte han bytte hotell.

Nordmannen tok kontakt med Apollo to ganger, en gang fra Rhodos og en gang til etter å ha vendt hjem igjen etter ferien. Han krevde pengene tilbake, men Apollo avviste kravet. Årsaken var at den ferierende hadde valgt en av reisebyråets enkleste klassifiseringer, noe de mente kommer tydelig frem i deres presentasjon av hotellet. Blant annet er frokost og svømmebasseng tilgjengelig på nabohotellet for besøkende på Nikolas hotell.

Kundens ansvar

Mannen klaget blant annet på hotellets beliggenhet. Ifølge beskrivelsen skulle det være én times reisetid fra flyplassen til hotellet, men det endte opp med å ta dobbelt så lang tid. Informasjon om reisetid er ikke oppgitt på Apollos nettsider.

Apollo påpeker at det i deres vilkår står at kunden plikter seg å sette seg inn i de alminnelige vilkår som arrangøren har presentert om ens reise. Kunden valgte å sende klagen videre til klagenemnda for pakkereiser, som landet på samme konklusjon som Apollo.

Mannen fikk likevel tilbake 600 kroner for manglende aircondition, ellers ble klagen avvist.

Personvernpolicy